Den bedste måde at placere 100.000?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90999
    AnonymForfatter

    Hej

    Har nu sparet 100.000 sammen. Og der kommer 10.000 ind på samme konto hver måned.

    Hvordan investerer jeg dem bedst?

    Banken har en masse forslag:
    1. Købe ejendom.
    2. Højrente konto i 3 år til 3,1.

    Men jeg stoler ikke på banken og vil gerne have forslag fra jer.

    På forhånd 1000 tak

    #154236
    grgForfatter

    Hvad sparer du op til?

    Hvornår skal du bruge pengene?

    #154238
    AnonymForfatter

    Jeg sparer ikke op til noget bestemt.

    Men det er min drøm at opnå økonomisk uafhængighed. Økonomisk uafhængighed tænker jeg, man er, når man ikke længere behøver at arbejde. (Ca. 7 mio)

    Det er mit mål at nå dette punkt, når jeg er 45.

    🙂

    #154240
    AnonymForfatter

    Dvs. om 15 år.

    #154242
    testForfatter

    med en pasende tidshorisont kunne ejendomme være en god ide. som kortsigtet dvs. under 5 år ville jeg ikke vælge ejendomme nu. Ellers ville jeg vælge obligationer eller aktier afhængig af risiko profil

    #154248
    grgForfatter

    Hvis du vil ramme 7 mio. om 15 år med en månedlig opsparing på 10.000 skal du op og have 17-18% i årligt afkast.

    Dette er nok ikke realistisk, men derfor bør du bestemt ikke afholde dig fra at spare op.

    Jeg vil mene det rigtigt råd kræver en komplet gennemgang af din økonomi – men umiddelbart vil svaret være at du bør vælge en balanceret opsparing med aktier og obligationer.

    Sørg for at få et depot med minimale omkostninger og begynd så at handle i portioner af ca. 30.000 (3 mdrs. opsparing) Vælg aktier (og obligationer) som du kan se et langsigtet potentialle i.

    Ejendomme kan også være en mulighed, men jeg ville i din situation nok vente et par år endnu – igen det kommer an på en konkret vurdering af din samlede privatøkonomi.

    #154264
    AnonymForfatter

    For det første: Mange tak for de gode råd!

    For det andet:
    Jeg vil prøve at følge dit råd ved at forsætte med at spare 10.000 op/md, vente med investering i ejendomme og så lave en balanceret opsparing med aktier og obligationer af 30.000 i første omgang.

    Nogen gode råd der? Skal jeg vælge de enkelte selskaber selv eller benytte investeringsselskab? Og hvad med bankens investeringsprodukter (f.eks. Danske Bank)- er de noget værd?

    #154266
    testForfatter

    aktier vil jeg ikke påstå at jeg har erfaringer med men en af mine venner har og han siger at KFX indekset er en “bedre" forening ind de fleste puljer. Så baseret på hans råd ville jeg helt klart udvælge virksomhederne selv og investere langsigtet. han er i øvrigt gået fra at være “daytrader" til at investere langsigtet.

    #154268
    AnonymForfatter

    I må også meget gerne nævne, hvordan man investerer i ejendomme.

    Er det noget med at købe en lejlighed, leje den ud og så sælge den når de igen er steget om 10-15 år?

    Og så blive ved med at købe nye boliger hver gang man har 300.000?

    #154272
    HalliHalloForfatter

    Helt rigtigt Aspen, det er sådan man gør. Du kan også købe ejendomme på tvangsauktion, der kan du gøre rigtig mange gode kup.

    #154274
    grgForfatter

    Er ikke så meget for at komme med råd uden at kende din samlede økonomi, men et generelt råd kunne være følgende:

    Opret et depot hos Nordnet http://www.nordnet.dk – ift. Danske Bank slipper du for årligt depotgebyr, gebyr for ændringsmeddelser og formentligt også en lavere kurtage.

    Det er svært at få en god spredning i starten – så en mulighed kunne være et købe eksempelvis investeringsforeninger – find nogle med lave omkostninger – eksempelvis sparindex – denne kan være en god start http://www.morningstar.dk/dk/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04LBN&lang=da-DK (følger det danske C20 indeks) Danske Invest har også en afdeling for Danske aktier – her betaler man dog knap 1% mere i omkostninger om året…

    Når du har placeret en 4-5 portier i ovenstående eller lignende, kan du begynde at overveje enkelt aktier. (husk også en del i obligationer)

    PS: Er selv en tilfreds kunde i Danske Bank – men mine investeringer har jeg andet sted.

    #154276
    grgForfatter

    En sidste ting – undgå at handle for meget – det eneste du med garanti for ud af det er at betale ekstra kurtage 🙂

    #154296
    AnonymForfatter

    Du skal ikke vælge investeringsforening i f.eks Danske Bank som du selv nævner, da omkostningerne er alt for høje. Så hellere vælge investeringsforeninger som LD Invest og Sparindex, som er nogen af dem med de absolut mindste omkostninger, og med afkast som sagtens kan matche andre investeringsforeninger.
    Men en god fordeling imellem aktier og obligationer i forhold til din risikoprofil ville jeg da foretrække. Og obligationer køber du selv, og ikke igennem en investeringsforening da det er nemmere at håndtere i forhold til aktieafdelinger

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.