Nyt job – flytte pension

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90995
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har fået nyt job og overvejer derfor om min pensionsopsparing (SEB pension) fra mit gamle arbejde skal lægges sammen med pensionen fra mit nye arbejde (nordea pension).

    Jeg havde pr. 31/12-09 en beholdning på ca. 200k.

    Hvad kan bedst betale sig? beholdningen er jo ikke så stor. er der nogen der ved hvad SEB tager for at flytte opsparingen?

    Med venlig hilsen
    Frederik

    #154136
    AnonymForfatter

    Det kan være en god ide, at sætte sig ind i, hvilke dækninger, som er på din gamle arbejdsmarkedspension i forhold til den nye (størrelsen af livsforsikringer, tab af erhvervsevne, sundhedsforsikringer, kritisk sygdom mm.). Og også hvilken form for pensionsopsparing der er tale om (kapital, rate, livrente).
    For at finde ud af, hvad det koster, kan du enten selv spørge eller få Nordea Pension til at spørge for dig, før du foretager en beslutning.

    #154138
    AnonymForfatter

    begge livsforsikringer er nogenlunde ens, dog med lidt mindre i tabs erhvervsevne i den nye, begge er ratepensioner.

    jeg tror jeg prøver at få nordea pension til at finde ud af det!

    #154190
    testForfatter

    Hvis du ikke indbetaler på den gamle mere ophører forsikringsdækningerne. Sådan var det i al fald for mig. Ved et lille depot ville jeg nok sige ja til at flytte da administration tit har en min sats, men husk at rådgiverene kun er sælgere. Ta en snak med begge kasser

    #154200
    AnonymForfatter

    For overblikkets skyld, ville jeg flytte og samle min pension.

    Umiddelbart afhænger den økonomiske vurdering af omkostningsstrukturen, men der er næppe den store forskel på de to selskaber. Det bør du dog undersøge nærmere for at kunne træffe en beslutning.

    #154204
    AnonymForfatter

    Jeg har kun 2 muligheder:
    1) af beholde mit depot i SEB uden at indbetale og indbetale i nordea
    2) samle de 2 beholdninger i nordea

    Men tror jeg prøver at skrive til nordea pension og høre om de ved hvad det koster at samle dem…

    #154206
    HalliHalloForfatter

    SEB-Pension tager fmt. blot en ekspeditionsgebyr på 13-1600 kr. Til gengæld sparer du det årlige kontogebyr på vel 7-800 kr. eller deromkring.

    Jeg tror ikke at Nordea tager gebyrer for at modtage en obligatorisk arbejdsgiverordning. Hvis det havde været en privat ordning ville de nemlig nok tage 4-5% af det overførte beløb eller 8-10.000 kr., da de ville betragte det som en nytegnet pensionsordning.

    #154208
    AnonymForfatter

    ok mange tak for den oplysning:-)

    i de papirer jeg har modtaget fra nordea pension skriver de at de ikke tager noget gebyr for at overtage en eksisterende pension så det er jo helt klart at jeg skal flytte den gamle! hvis altså nordea kan forvalte ligeså godt som seb, men mon ikke 😉

    #154226
    AnonymForfatter

    I forbindelse med jobskifte har jeg tidligere overført en opsparing i PFA til en opsparing i min bank. Banken klarede det hele (med en fuldmagt) og så vidt jeg husker var der også et gebyr fra PFA’s side, som banken betalte.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.