Køb af andelsbolig

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90942
    AnonymForfatter

    Jeg har ingen forstand på økonomi som udgangspunkt. Jeg vil gerne købe en andelsbolig og min bank har beregnet, at jeg får et rådighedsbeløb på 7.400 kr. ved køb af en bestemt bolig.(Jeg er enlig). Der vil være tale om et andelsboliglån med variabel rente (80 % lån). Mit spørgsmål: er det et realistisk rådighedsbeløb i forhold til, at der er tale om variabel rente? Er der specielle ting, som jeg skal være opmærksom på? Skal jeg overveje afdragsfrihed?

    #153478
    thsvForfatter

    Rådighedsbeløbet er helt ok, der er ca. 2.000 kr til uforudsete renteforhøjelser.

    Hvad er din indkomst?
    Hvad koster andelen?
    mdl. boligafgift?
    Hvad er renten på andelslånet?

    #153542
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Min indkomst er 31.000.
    Andelen koster 1.320.000
    Boligafgift (inkl varme+tv) 4.300
    Lånet: Noredea prioritet+ (80 % til 4,85)

    På forhånd tak 🙂

    #153544
    thsvForfatter

    Er du godkendt af Nordea til det lån?

    Det forekommer mig ret vildt, hvis de 31.000 kr er din bruttoindkomst om måneden.

    Nåh, men dit lån vil jo nok være på 1,08 mill. incl. stiftelsesomk.

    Stiger renten 3% (ikke utænkeligt) stiger ydelsen på lånet fra 5.700 til 7.800, dog stiger nettoydelsen i starten blot fra 4.300 til 5.500 kr pr. måned.
    Der bør være plads til det i det budget, da 6.000 kr nok er et meget rimeligt rådighedsbeløb for en single uden delebarn.

    Overvej situationen meget nøje, jeg ville være dødsensangst ved at låne over en mill. til variabel bankrente, som jo hurtigt kan stige.

    #153608
    AnonymForfatter

    Hvis du køber andelen burde du også tegne noget ekstra lønsikring som enlig og med så stort et lån, så du er dækket for mere end de ca. 16tkr man kan få i dagpenge.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.