har fået for mange penge af banken………

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90880
    AnonymForfatter

    hej alle sammen! en lille historie,mig og min kæreste går i banken for at låne 30.000,fælleslån,vi får det hele på plads,og kommer ned i banken og underskriver,og får de 30.000kr indsat på vores fælles bugdetkonto,lånet er lavet sådan at det bliver lagt oveni i et lån på 15.000 som min kæreste har,altså så hun ender på et lån på 45.000,sagen er den at vi kommer hjem og tjekker vores net bank,og kan se at bankdamen har sat de 30.000 ind på den ene konto,men på den konto hvor der burde stå -45.000 står der nu + 200kr så hun har altså givet os 75.000 kr ialt! mit store spørgsmål er så,finder banken ud af det helt automatisk(via en rød lampe der blinker)hehe! eller kan man være så heldig at det ik bliver opdaget!!!!!

    #152596
    AnonymForfatter

    Mon ikke den interne revision fanger fejlen inden længe… Det gætter jeg på!

    #152598
    AnonymForfatter

    Det finder de HELT sikkert ud af.

    #152614
    HalliHalloForfatter

    Det var da eller utroligt så mange herinde, der pludselig får ekstra uventede penge overført fra diverse banker, idet en anden debattør pludselig fik overført 1000 kr. fra en fremmed person og han hævder at han skulle betale 15 kr. for sin ærlighed. Det var vist Sydbank han havde konto.

    Og du har fået 30.000 kr. ekstra? Jeg havde lidt svært ved at forstå dit regnestykke, måske fordi jeg iflg. GP er lige til dårekisten……

    #152624
    AnonymForfatter

    Han skal da tage et gebyr på 15 kr (måske lidt flere hvis han er fræk) for at føre pengene tilbage til banken:-)

    #152834
    AnonymForfatter

    Jeg vil da gerne fortælle, at da min svoger døde sendte de hele hans kapitalpension – uden diverse skatte fradrag over på min konto (bobestyrer) det handlede trods alt om i hundredetusinde kroners klassen.

    Jeg ringede selvfølgeligt til banken (ingen nævnt – ingen glemt) og de var MEGET glade for min “ærlighed" – og alle kan jo lave fejl.

    Hvis ikke jeg havde gjort opmærksom på fejlen, kunne jeg være endt i fængsel – for det er mandatsvig og mod bedre vidende – og det finder revision ekstern som intern altid ud af.

    Så at få uventede penge foregår altså uden egen skyld.

    #152862
    AnonymForfatter

    Jo jo jo, nogen gang går det laaaang tid, før banken opdager fejlen.
    I efteråret har vi købt en bil, vi har selv lagt ud 100 000 kr og lånt 250 000 oveni.

    Bankdamen har lavet en “bevilget/godkendt overtræk" på kontoen, så vi kunne betaler bilforhandler, MEN efter længere tid har jeg pludselig lagt mærke til, at på den nævnte konto stadigvæk figurerer kredit på 250 000. Dvs. vi kunne bare købe og købe uden problemet hvad som helst- OG hvis vores Dankort blevet stjålet og kontoen renset for pengene- ja gæt så hvem ville hæfte for det???

    #152866
    MichaelForfatter

    Du hæfter ikke for evt. misbrug af et stjålent Dankort medmindre du har været en idiot og tatoveret pinkoden ind på kortet.

    #152870
    AnonymForfatter

    hvis jeg få stjålet DK og vedkommende handler på nettet- købe måske en fadskærm ti 30 000 og jeg IKKE opdager det i fart, så ja, man kan sige, at man har et problem….

    #152880
    MichaelForfatter

    Nej chic – du har ikke noget problem:

    —————————————————————–
    18. Lov om betalingsmidler § 11
    § 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre andet følger af stk. 2-6. Brugeren hæfter kun efter stk. 2-6, hvis transaktionen er korrekt registreret og bogført.
    Stk. 2. Medmindre videregående hæftelse følger af stk. 3 eller 6, hæfter brugeren med op til 1.200 kr. for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsmidlet, hvis den til betalingsmidlet hørende personlige, hemmelige kode er anvendt.

    Stk. 3. Medmindre videregående hæftelse følger af stk. 6, hæfter brugeren med op til 8.000 kr. for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsmidlet, hvis udsteder godtgør, at den til betalingsmidlet hørende personlige, hemmelige kode har været anvendt, og

    ) at brugeren har undladt at underrette udsteder snarest muligt efter at have fået kendskab til, at koden er kommet til den uberettigedes kendskab,
    ) at brugeren har oplyst koden til den, der har foretaget den uberettigede anvendelse, uden at forholdet er omfattet af stk. 6, eller
    ) at brugeren ved groft uforsvarlig adfærd har muliggjort den uberettigede anvendelse.
    Stk. 4. Brugeren hæfter med op til 8.000 kr. for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsmidlet, når betalingsmidlet har været aflæst fysisk eller elektronisk, og den uberettigede i tilknytning hertil har anvendt falsk underskrift og udsteder godtgør,
    ) at brugeren eller nogen, som brugeren har overladt betalingsmidlet til, har undladt at underrette udsteder snarest muligt efter at have fået kendskab til, at betalingsmidlet er bortkommet, eller
    ) at brugeren eller nogen, som brugeren har overladt betalingsmidlet til, ved groft uforsvarlig adfærd har muliggjort den uberettigede anvendelse.
    Stk. 5. Hæfter brugeren efter såvel stk. 3 som 4, kan brugerens samlede hæftelse ikke overstige 8.000 kr.

    Stk. 6. Brugeren hæfter uden beløbsbegrænsning for tab, der opstår som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsmidlet, når den til betalingsmidlet hørende personlige, hemmelige kode er anvendt og udsteder godtgør, at brugeren har oplyst koden til den, der har foretaget den uberettigede anvendelse, og at det er sket under omstændigheder, hvor brugeren indså eller burde have indset, at der var risiko for misbrug.

    Stk. 7. Uanset stk. 2-6 hæfter udsteder for uberettiget anvendelse, der finder sted, efter at udsteder har fået underretning om, at betalingsmidlet er bortkommet, at den uberettigede person har fået kendskab til koden, eller at brugeren af andre grunde ønsker betalingsmidlet spærret. Udsteder skal give brugeren mulighed for når som helst at meddele, at betalingsmidlet skal spærres, og skal snarest over for brugeren skriftligt eller på anden bevissikker måde bekræfte, at udstederen har modtaget en sådan underretning. Bekræftelsen skal angive tidspunktet for underretningen.

    Stk. 8. Uanset stk. 2-6 hæfter udsteder tillige, hvis betalingsmodtager vidste eller burde vide, at der forelå en uberettiget anvendelse af betalingsmidlet. Uanset stk. 2 er udsteder endvidere ansvarlig, hvis et betalingskort er blevet anvendt svigagtigt i forbindelse med en aftale om fjernsalg.
    —————————————————————–

    #154488
    AnonymForfatter

    Nej, Chic risikere intet og det gør banken heller ikke. Det er derimod netshoppen, der må betale hele gildet 🙁

    #154536
    AnonymForfatter

    Tag det helt roligt. Det må de sgu selv rode med. Jeg har oplevet, at banken skulle overføre en sum fra en af mine konti til en anden konto. Den eksisterede åbenbart ikke mere, men det gad de selvfølgelig ikke informere mig om.
    Da jeg så finder ud af flere måneder efter, at jeg ikke har fået betalt pengene, fordi kontoen ikke eksisterer mere, siger fjolserne i banken, at pengene var endt på en fejlkonto, fordi de ikke kunne placere pengene…. yes right… hvor dum kan man lige være!!!!??? Har ikke denne bank mere.

    #154870
    AnonymForfatter

    Et tillægs spørgamål.

    jeg har også lige oplevet at min bank i forbindelse med salg og køb af ny bil har haft sat for mange penge ind på min konto som jo stille og roligt er blevet brugt af, da det jo var vores lønnkonto.

    I dag ringer banken så, altså et par mdr efter de har sat pengene ind, men jeg skulle ud af døren så jeg nåede ikke at snakke færdig med banken.

    Men spørgsmålet er, kan de kræve at vi betaler de penge tilbage eller er det deres hovedpine ?

    #154872
    MichaelForfatter

    Ja selvfølgelig kan banken kræve det. I burde selvfølgelig have kontaktet banken med det samme.

    #154874
    AnonymForfatter

    Ja det burde vi nok set i bagspejlet

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.