Rådighedsbeløb anno 2010

Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Indlæg
  • #164396
    AnonymForfatter

    Hvad er er rådighedsbeløb?
    Er det når alle udgifter til forsikringer lys.varme,husleje,billån,børnehave.mm er betalt?
    Jeg er lidt forviret!
    Håber nogen kan fortælle mig helt præcis hvad der skal forståes ved rådighedsbeløb.

    #164414
    thsvForfatter

    http://www.kronetanken.dk/index.php/om-okonomi/penge/155-radighedsbelob

    Slå det dog op på Google, der er masser af gode link.

    #164436
    HJLForfatter

    Godt spørgsmål… Hvad er rådighedsbeløbet?

    Det er det beløb du har tilbage når alle de faste udgifter er betalt. Det er så op til dig at vurdere og argumentere (overfor banken) hvad der er en fast udgift.

    Eks. er benzin en fast udgift?
    Ja: Hvis du bruger bilen frem og tilbage til job.
    Nej: Hvis det er en veteranbil der primært holder i garagen.

    Hvad med konens dyre frisør regning?

    Hvad med vedligeholdelse af bilen?
    Her hjælper banken dig altid lidt på vej, hvis du for eksempel har en bil men har “glemt" at ligge til side til vedligeholdelse så ligger banken selv ofte x-kr. af om året eks. 6.000 kr. disse trækkes så fra dit rådighedsbeløb.

    Ligeledes med vedligeholdelse af din bolig her vurdere banken hvor meget der skal ligges af til det.

    osv. I samme rille 🙂

    #164456
    testForfatter

    nej det mener jeg helt bestemt ikke er korrekt. de enkelt banker og kredit selskaber har fast regler for hvad der skal regnes i de fast udgifter og ikke. Da jeg blev afvist af RD fik jeg rent faktisk mit budget retur hvor de havde taget ting ud af det som efter deres definition ikke var faste udgifter. Det var mit klare indtryk at andels kasse gjorde helt det sammen. De fik bare et andet resultat så definition af rådighedes beløb og dermed fast udgifter variere nok lidt men det er ikke noget den enkelte kunde bestemmer.

    #164458
    MichaelForfatter

    Der er helt klare retningslinier for hvad et rådighedsbeløb er: Det er hvad der er tilbage når alle faste udgifter er betalt (herunder transport). Til gengæld er der ikke klare linier for hvad rådighedsbeløbet skal indeholde. Eksempelvis regner nogle banker ferie med i rådighedsbeløbet dvs. reelt har større krav til rådighedsbeløbet end andre banker har.

    Pt. ligger bankernes krav til rådighedsbeløb for 2 voksne og 2 børn på ~14.000 kr.

    #164466
    HJLForfatter

    Gab brugte lige 25 min på et indlæg så blev jeg smidt af.

    Den korte version.

    JEG HAR RET….

    I argumentere slet ikke.

    Jeg har et godt argument alle regler kan tolkes, landet har 25.000 bankrådgivere kom ikke og fortæl at de alle tolker ens…. på hver deres regelsæt.

    #164494
    testForfatter

    Ja du har ret bortset fra at det er noget vrøvl du skriver. Hvis kredit giveren har en regler om at transport udgifter skal med budget skal benzin med. Det er ikke op til dine talegaver.
    Oplevede selv at beløb til børnsfritids aktiviteter blev taget ud men at jeg ikke måtte medregne bidragsfri periode ved a-kassen (efterlønnen ). At der altid sker en fortolkning nå man udlevere et regel sæt gør jo heller ikke at de er op til dine talegaver om det er lovligt at køre over for rødt. Så hvis du sku have ret er der så i virkeligheden ingen regler for noget som helst. Så ja det du skriver er vrøvl

    #164498
    thsvForfatter

    Skriv indlægget i Word istedet!

    Men er da yderst fornuftigt, at de store banker nu godkender efter lidt hårdere retningslinjer end i 2005-7.

    #164528
    HJLForfatter

    Der er vidst stor enighed om hvor stort beløbet skal være og hvad det skal dække (sådan ca. da 🙂

    Men hvad bruger I hver især i dag?

    Jeg har lige gennemset kontoen året igennem…

    Vi er som Anne 2 V og 1 barn på snart 2 år 🙂

    Opstillet i lukusfælde stil:

    gennemsnit 2010 2011 budget
    Mad -3.865 4.000
    Hus og have -1.320 1.000
    Rejser -960 1.000
    Sko og tøj -858 1.000
    Gaver og legetøj -405 400
    Apotek -152 150
    junkfood -144 150
    Andet -3.001 2.600 (andet dækker langvarige forbrugsgoder oa. divs.)
    Lommepenge -1.700 1.700 (dækker bal. frisør, tlf. og nogle gaver)
    -12.089 12.000

    Hvis vi skal have det hele med så

    10.417 Bolig; lån og ejd. skat og grundskyld (lån RD 1,4 F1 uden afdrag, Bank 240tkr.,
    svigermor 25tkr. og SU 50tkr.)
    3.051 Forsikring, A-ks og fagforeninger
    1.700 Bolig Forbrug (anslået)- huset er fra 1997 så derfor lavt forbrug
    5.045 Øvrige udgifter (1 bil, daginstitution osv.)

    Samlet udgifter: 32.200 kr.
    Samlet indtægt ca. 34.300 kr.
    Ca. 2.000 kr. ryger altså ind på budgettet til uforudsete udgifter.

    #164530
    MichaelForfatter

    HJL

    Det budget/regnskab ser mig noget skrøbeligt ud. En rentestigning på bare 2,5%-point vil eliminere det månedlige overskud og yderligere rentestigning vil knække jeres økonomi.

    #164542
    AnonymForfatter

    Fastfood kan fjernes, mad kan skæres 500 ned, rejser kan fjernes eller skæres 500 ned så man fordobler ventetiden til næste ferie, sko og tøj kan gøres for ca 500 mindre hvis det kun skal dække det nødvendige, “andet" kan måske også formindskes, lånet til SU og svigermor forsvinder med tiden og frigiver penge…

    Det kan frigive 1500 – xxxx (afhængig af lånene til SU og svigermor), så der er mere råderum.
    Og så ved jeg ikke om børnepengene er regnet ind, for så er barnet jo ikke med under tøj og legetøj og heller ikke dets mad.

    #164544
    testForfatter

    ja et overskud basseret på afdragsfri f1 lån er ikke noget overskud. der bliver aldrig en friværdi når man ikke betaler afdrag

    #164548
    HJLForfatter

    Ok – I får flere detaljer

    Kreditforening 2.097 kr. (god rente 1,2% – udnytter ikke rentefradraget…endnu)
    Bank ydelse 1.082 kr. (spørg ikke om renten…)
    Svigermor 5.000 kr. (rentefrit) færdig maj 2011
    SU 1.300 kr. hver anden måned

    Dvs. vi afdrager altså både på banklån, svigermor lån og SU lån.
    Dvs. vi knækker ikke lige foreløbigt.

    I indtægterne er der ikke medregnet at vi får feriepenge svarende til 8-10.000 kr. om året. Samt at jeg sparer 10 % af min løn op i aktier, denne ordning kan stoppes hver d. 1 April hvis jeg ønsker det og i øvrigt stiger jeg et par løn trin om 1 års tid.

    Hej Exeel
    Fastfood bør fjernes ligegyldigt hvad :-), tallene stemmer i øvrigt ikke 100 % jeg smed dem blot lige ind i et excel ark og brugte en pivotabel for at skabe overblik, det tog en krig men var sjovt at prøve, det havde været en stor fordel hvis vi kun havde en konto så det har vi fra nu af – jeg glæder mig allerede til at se overblikket om 1 år, måske man burde gøre det her lidt oftere.

    Børnepengene er regnet med ligesom udgifterne også er.

    Havde vi valgt 4 % fast rente i dag ville vi kunne sidde for 6.000 kr. med afdrag.
    Med en afdsfri ydelse på 2tkr. kreditforening og 5tkr. til sviger så havner vi på 7tkr.

    Vi betaler altså mere af end vi behøves set med de briller + vi sparer op hos skat pga. manglende indberetning om rentefradrag.

    Er det nu Jan Wurtz dukker op med en gave?… nåe nej han er jo ikke med i luksusfælden mere 🙁

    #164556
    testForfatter

    Jo du har styr på det og lidt længere til fattiggården ind det første så ud til. Har nok bare gennerelt en modstand mod afdragsfri lån. Man bør spare afdragene op til dårlige tider.

Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.