nogen der har en ide hvad vi kan gøre?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
  • Indlæg
  • #155850
    AnonymForfatter

    Hej Tina.

    Dejligt at høre du har styr på det juridske. Det må give en lidt bedre nattesøvn. 🙂

    Jeg håber du får din førtidspension, hvis du ikke er i stand til at arbejde. Man kan vist godt have et flexjob (eller skånejob som det vist hedder) ved siden af førtidspension.

    Hvis du bliver berettiget til førtidspension bør du vide at boligstøtten til pensionister er yderst favorabel. Jeg mener det op til ca. af huslejen der bliver betalt skattefrit- ihvertfald hvis man bor alene. Men har desværre ikke 100% styr på reglerne.
    Se nærmere inde på http://www.borger.dk

    Fortsat god dag. Håber du finder ud af det hele, men tror desværre ikke du har mulighed for at skifte bank så længe du er på kontanthjælp.

    #155852
    MichaelForfatter

    Stk. 2 nævner intet om at man er berettiget til at blive boende i ejerbolig – og da slet intet om at man har krav på at få renoveret sin bolig for skatteydernes penge hvilket der jo reelt er tale om her i og med Tina modtager kontanthjælp samtidigt. Som nævnt før ville den rigtige løsning være at sælge huset, flytte i lejelejlighed, leve af arven og så til sidst (hvis nødvendigt) kan kontanthjælpen komme på tale.

    At en julemand i kommunen så tolker paragraffen anderledes gør ikke sagen mere rigtig.

    #155854
    AnonymForfatter

    nej men jeg har mit på det tørre så er jeg ligeglad med hvordan du tolker det min kommune har godkendt det. Og jeg snyder sku ikke nogen som du så gerne vil have mig udhægt som.

    Så hvordan du får ondt i numsen er ærligt talt dit problem. Jeg er træt af at blive dunket oven i hovedet af dig Michael og ærligtalt kan du rende hen hvor pebert groer.

    Og hvad GB betyder aner jeg ærligtalt ikke men er også ret ligeglad.
    Men du er vel også en af de personer der har alt som du har job og alt som er så smart at kunne spille bedre viden overfor sådan en dum kontanthjælpsmodtager som mig.

    #155856
    MichaelForfatter

    Ingen siger du snyder, men kommunen følger åbenlyst ikke hensigten med lovgivningen. Forestil dig denne situation alá din:

    En familie køber en meget nedslidt ejendom der kræver 1½ mill for at blive beboelig. Den ene ryger på kontanthjælp, men arver samtidigt 1½ mill.

    Spørgsmål: Er det rimeligt og i overensstemmelse med hensigten i loven at familien får lov at blive boende, bruger hele arven på renovering (hvorved ejendommen bliver væsentligt mere værd) og samtidigt får kontanthjælp? Mit svar er et klokkeklart NEJ.

    GP betyder General Prier, som er en anden debattør.

    #155858
    AnonymForfatter

    ærligtalt så kan jeg ikke se hvad den tese som du sætter op har noget at gøre med mit tilfælde jeg har sku ikke 1½ million og mit hus vil aldrig blive det værd vi har fået lov til at bruge min arv på 1 sal så kan jeg ærligtalt ikke se hvad der er så krimenelt. Men nu er det jo det Social udvalget i min kommune der har sagt ja og ikke en julemands sagbehandler.

    Men hvis du har ondt over at jeg får lov til at bruge min lille arv efter mine forældre så mine 2 børn også kan få et værelse ja så gud hver med dig. Og nej jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle sælge mit hus fordi en sagbehandler har snyltet min sag i de sidste 10 år angående førtidspension ved at gemme min sag langt væk.

    Hvorfor skal jeg bøde for deres ligegyldighed.

    Men hvordan bliver jeg slette fra dette forum for jeg har hørt jeres mening og så er den ikke længer

    #155884
    HalliHalloForfatter

    Det er muligt at du er berettiget til pension, men nu er det jo ikke din psykolig, der bestemmer. Går ud fra at du har været i jobtræning (måske flere gange) m.v., og det er det der tæller.

    Måske tror du at du vil få flere penge ved at komme på pension, men når du har en samlever, vil du desværre oftest få mindre.

    Bistandshjælp ved forsørgerpligt udgør ca. 10400 kr. mdl.
    Pension, hvis samler også har pension ca. 10200. kr. mdl.
    Pension, hvis samlever tjener 300.000 kr. ca. 8200 kr. mdl.
    Pension, hvis samlever tjener 500.000 kr. ca. 6100 kr. mdl.

    Alle beløb er bruttobeløb.

    Dette bare til din orientering, men det ved du sikkert godt selv altsammen.

    #155886
    HalliHalloForfatter

    Vigtig rettelse:

    Bistandshjælpen udgør ca. 13000. kr. brutto ved forsørgerpligt og ikke kun godt 10.000 kr.

    #155900
    AnonymForfatter

    Ja det er egentlig underligt at det kan være saliggørende at komme på en førtidspension, når man i virkeligheden får meget mindre. Gætter på de færreste ved det.

    #155906
    AnonymForfatter

    jeg tilføje lige dette her:

    Din førtidspensions størrelse – grundsatser
    Førtidspension er 195.420 kr. om året (2010), hvis du er enlig. Er du gift eller har en samlever, er grundsatsen 166.104 kr. om året (2010).

    Du kan kun få satsen som enlig, hvis du er ’reelt enlig’. Der vil altid være tale om et konkret skøn, når kommunen skal vurdere, om du er reelt enlig, hvis du møder en ny partner. Kommunen ser bl.a. på jeres folkeregisteradresser, hvor ofte din partner overnatter hos dig, og om han eller hun bidrager til din økonomi.

    Nedsættelse af din førtidspension
    Din førtidspension bliver beregnet i forhold til din økonomiske situation. Det har derfor betydning for din førtidspension, hvor meget du og din eventuelle ægtefælle eller samlever tjener ved siden af din pension.

    Det betyder også noget, om du eller din ægtefælle/samlever har andre indtægter, fx andre pensionsindtægter eller renteindtægter.

    De supplerende indtægter, som kan få betydning for størrelsen af din førtidspension, er:

    indtægt ved personligt arbejde – løn, honorar mv.
    udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx ratepension
    underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx erstatninger
    anden indkomst ud over førtidspensionen, du skal betale skat af
    aktieindkomst
    positiv kapitalindkomst
    Hvis du er enlig
    Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter op til 66.500 kr. om året (2010), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 66.500 kr. (2010).

    Hvis din partner er pensionist
    Er du gift eller samlevende med en pensionist, kan I sammenlagt have supplerende indtægter op til 105.500 kr. om året (2010), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat 15 kr. ned, for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 105.500 kr. (2010).

    Din partners supplerende indtægter kan højst indgå med 327.100 kr. (2010).

    Hvis din partner ikke er pensionist
    Er din partner ikke pensionist, skal kommunen se bort fra de første 166.104 kr. (2010), din partner tjener. Herefter kan I sammenlagt have supplerende indtægter på op til 105.500 kr. om året (2010), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 105.500 kr. (2010).

    Din partners indtægter kan højst indgå med 216.400 kr. (2010) i det samlede indtægtsgrundlag. Din partners indtægter ud over dette beløb påvirker ikke din førtidspension.

    Kopy fra Borgen.dk

    #155908
    testForfatter

    Hvorfor er det i grunden du ikke kan arbejde? Ku du ikke blive sagsbehandler?

    #155912
    AnonymForfatter

    I guder en udtales:

    Mon ikke fordi jeg ikke magter et arbejde måske, tror det du det er skide sjovt at jeg desværre ikke magter ikke ordinære arbejdesmarked tror mig jeg har kæmpet for at finde et job og uddannelse ssiden jeg blev 18 år men desværre har jeg en medfødt hjerneskad som i 34 år bare er blevet lagt låg på indtil jeg fik en sagbehandler som endelig ville lytte til det jeg fortalte og så på hele mit voksne liv og alle de nedturede ved ikke at kunne finde min plads på jobmarket. Der var sku ikke noget heller jeg ville en kunne tjene mine egne penge men desværre er mit liv ikke en dans på roser. Men du tror jo selvfølig jeg bare er en ludedov kvinde som ikke gider men så tror det.

    Men jeg synes ærligtalt at dette forum måske skulle tag at overveje at der altså også er mennesker som leve på kontanthjælp pension osv altså også har ret til et liv.

    Det eneste vi ejer er vores lille hus og 2 scooter så tro ikke vi lever i luksus.Men jeg tror skisme på at vi er lykkelig alligevel og vores unger lider ingen nød bare fordi de ikke kan gå i mærketøj

    #155916
    testForfatter

    Du har da både gå på mod og energi. Om du er syg kan jeg naturligvis ikke vurdere.

    #155942
    AnonymForfatter

    ja jeg har gåpåmod men hvad hjælpe det når jeg bruger alt min energi på et job så jeg er fuldstændig smadret når jeg komme hjem til mine egne børn og ikke kan noget som helt fordi jeg er total udbrændt det har jeg prøvet og elskede det sted jeg var men desværre heller ikke mulighed for at bliver der sådan har det hele tiden været. Jeg er kanon dygtig til børn men men ingen kan bruge mig når vi snakker ansættelse for det har de ikke råd til. SELVOM JEG HAR MASSE ERFARINGER MED BØRN MENER ARBEJDESGIVER JO IKKE JEG HAR NOGET ERFARING DA JEG ALDRIG HAR VÆRET ET STED MERE EN ½ – ½ ÅR FØR LØNTILSKUDET FALDT VÆK.

    Efter hele livet at kæmpet for at opføre mig som alle andre og brugt det for at blive accepteret af andre mennesker er det hård at må se i øjnen at jeg ikke er som alle andre og at jeg desværre ikke magter så meget som andre.
    Så nu kæmper jeg for at få en værdig liv resten af livet så jeg kan være noget for mine børn og om så jeg skal læse alle love og finde § for at kunne klar kommune ja så gør jeg sku det. Det første gang jeg tager kampen om og desværre er der ikke andre der kan tage det sidste slag for mig kun støtte.Man for desværre ikke noget hjælp til at kæmpe mod systemtet men jeg må bare finde en styrke så jeg kan kæmpe så længe til jeg finder min plads på arbejdesmarket eller som pensionnist men må jo vente næste 10 mdr på en afgørrelse.

    #155974
    AnonymForfatter

    Er du jurist med speciale i sociallovgivning? For hvis ikke, er dine betragtninger for så vidt ret ligegyldige, og uden relevans for tråden her.

    #155992
    testForfatter

    Sandt nok v og jeg er nok også den eneste der overvejer om Jeg gad at arbejde mere hvis jeg ku få pension og måske leve af at sætte huse i stand. Men det er nok bare mig.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.