Kan det betale sig (kapitalpension)

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Indlæg
  • #144636
    AnonymForfatter

    Hej til alle.
    Tak for alle svar.Jeg sætter mine penge på en opsparingskonto fremover og stopper mine faste indbetaling til kapitalpensionen. Hilsen Anette 😉

    #144654
    onkelForfatter

    Ærgeligt at du ikke vælger at få noget individuel rådgivning. Du har reelt ikke fået oplysninger i denne tråd som giver dig det et korrekt svar. Det er selvfølgelig ikke sikkert du kan få det ved en rådgivning, men du vil nok komme meget tættere på…

    Onkel

    #144668
    AnonymForfatter

    Kære Onkel

    Sludder og vrøvl!! Anette vil ikke komme tættere på uvildig rådgivning ved at henvende sig i en bank —– tværtimod.

    En bank skal kun se en vej — hvor kan banken tjene mest.

    Hvorfor mener du bankerne kalder deres kontoer Guldkonto/Højrentekonto/Superkonto/osv, når de kun giver mellem 0,250% og 1% i renter?

    Har du nogen sinde henvendt dig i en bank, hvor rådgiveren har henvist dig til en anden bank med bedre tilbud? Har du oplevet at en bank har oplyst dig om deres høje gebyrer eller hvor meget det koster at flytte pensionskontoer til andre banker hvis du skulle blive utilfreds??? Næppe.

    Når Anette oplyser at hun ”kun” tjener 300,000 kr. årligt må jeg forvente hun betaler 38-39% i skat — men skal betale 40% ved udbetaling. Dertil skal Anette tillægge den ulempe, at hvis hun en dag skal bruge penge kan disse ikke hæves men kun lånes i banken til en langt højere rente,

    Nu skal jeg sige dig noget Anette. Min situation ligner meget din. Min lønindtægt er også omkring 300,000 kr. jeg har også en kapitalpension men har været på Skat hjemmeside for at udregne om det kunne betale sig at indsætte 46,000 kr i år, med det resultat at det kunne det IKKE.

    #144676
    AnonymForfatter

    Til Spørge Jørgen:

    Læs pensionsbeskatningsloven.

    Til andre:

    Hvorfor gentager I noget der ER skrevet i et tidligere indlæg? Det gør jo bare tråden lang og uoverskuelig!

    #144678
    onkelForfatter

    Hej Kimmer

    Nu skal man passe på med at konkludere på andres holdninger, men jeg tillader mig nu at tror at du har et meget anstrengt forhold til banker :o) – Det er sådan fair nok, men derfra til at give andre meget general råd og udgive dem til sandheden, det syntes jeg ikke er fair.

    Set fra mit synspunkt er der ingen standard løsninger som er den eneste rigtige for alle…

    Du har helt ret i at jeg aldrig været i en bank der har henvist til andre banker med bedre billigere priser – men det har jeg godt nok hele ikke prøvet i andre butikker, så det er da helt normalt.

    Det betyder jo ikke at banken ikke kan rådgive om kundens økonomiske situation og ønsker. Desuden skriver jeg i mit sidste indlæg at Anette bør søge individuel rådgivning. Hvis man ikke tro på at man får ordentlig rådgivning i banken, kan man jo vælge at betale sig fra rådgivning fra fx. finanshuset…

    Jeg har det svært ved at der er mange der her inde giver folk konkrette forslag til hvad de skal gøre, når de reelt ikke har mulighed for at vide om der er andre forhold der skal tages højde for. Jeg mener det kunne være ret hvis svarene i højre grad gør folk “kloge" så de er bedre klædt på når de møder deres bank – blot min holdning.

    Men hensyn til muligheden for hæve fra en kapitalpension, da Anette er 59 år, vil hun snart (fra hun er 60 år) kunne hæve løbende fra sin kapitalpension uden omkostninger. Og efter den nye skattereformen vil hun også efter at have hævet fra den, kunne indsætte på den igen senere.

    Hvordan har du udregnet på Skats hjemmeside at det ikke kan svare sig at spare op på en kapitalpension??

    Onkel

    #144696
    AnonymForfatter

    Hej igen.
    Takker for alle oplysninger.Jeg har ikke tiltro til min bankrådgiver,derfor spørgsmålet her.Min egen vurdering var også at det ikke kunne betale sig at sætte mere på kapitalpensionen.Jeg er meget tilfreds med de svar jeg har fået her.Tak til alle.God weekend Hilsen Anette 😉

    #144726
    AnonymForfatter

    Hej Kimmer…

    -Hvis banken kun rådgiver efter hvor de kan tjene mest, så ville kunderne sandsynligvis hurtigt forlade banken. Resultatet er at banken mister en mulig indtjening på kunden i MANGE år frem tiden.

    – Hvis du ser på pengepriser.dk mv, kan man godt få mere end 1% i rente.
    Og hvad skulle de ellers kalde deres konti? kontotype-1, kontotype-2, kontotype-3 osv osv… Lad os høre dit foreslag…

    – Og ja.. selvfølgelig henviser bankerne da til konkurrenternes produkter. Ligesom telefonselskaberne, daglivarebuttikerne, og alle andre private virksomheder 🙂 🙂 🙂
    Hvad havde du regnet ?

    – Og ja jeg har oplevet at Nordea ved alle deres indgangsdøre, på deres hjemmeside og i brochurer oplyser diverse rentesatser og gebyrer mv… Man skal bare åbne øjnene. Og hvis det ikke er beskrevet, så kan man vel spørge. Det gør man jo alle hos andre private virksomheder, hvis de skal lave et stykke arbejde for dig…

    #148232
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg står med præcis dette problem.

    Jeg overvejer at indskyde på kapitalpension, men er meget i tvivl om det kan svare sig efter den nye skattereform. Jeg har ca 10 år til jeg skal have dem udbetalt igen.

    Kan det svare sig?

    Min fradragsprocent er 36,5%
    Rente på hhv. kapitalpension og fri opsparing udgør begge 2%
    Jeg har negativ kapital indkomst.

    Hvordan ser regnestykket præcis ud? Har nemlig en bror som står med samme problem, men som har positiv kapitalindkomst.

    På forhånd tak.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.