Lån til bolig

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90033
    AnonymForfatter

    Hvordan kan jeg låne til køb af bolig hvis jeg har et gammelt forbrugslån på 160000 i forvejen.

    Jeg har en god løn, hvad kan jeg gøre????
    Og hvis jeg får et bolig lån kan jeg så få forbrugslånet infriet på et bolig lån?

    #140004
    AnonymForfatter

    Hvis du går ned i din bank med samme sparsomme oplysninger, du har givet her, er jeg ret sikker på at du får et spark i r….

    Du må ligesom komme på banen med lidt flere oplysninger som f.eks.:

    * Bruttoløn
    * Forventet pris på bolig
    * Antal personer i din husstand
    * Størrelse på faste udgifter pr. måned (detaljeret budget)

    #140066
    testForfatter

    tja man sku måske starte med et lave et budget.

    #140076
    AnonymForfatter

    Pengeinstitutternes de facto målsætning er i dag, at folk som udgangspunkt kun bør belåne boligen med 95%. Med andre ord – bankerne ser gerne, at man har sparet en smule op selv.

    Ovenstående er udbredt praksis ude i kreditafdelingerne, og det er årsagen til rigtig mange i denne tid får afslag på boliglån. Bankerne er simpelthen nødt til at være mere forsigtige i en tid, hvor arbejdsløsheden er stigende og boligpriserne er faldende.

    Derfor ser man (i modsætning til jubelårene fra 2000-2007) enormt kritisk på folk der kommer anstigende med forbrugslån (dvs. er insolvente fra start) og gerne vil købe bolig.

    Hvis du fx skal købe bolig til 2 mio. kr. og kommer anstigende med en forbrugsæld, så er du faktisk meget insolvent fra start:
    – Forbrugslån 160.000
    – Købs- og belåningsomkostninger: 70.000
    – potentielt kurstab: 80.000 (forskel mellem pari og kursen på dagen for lånets optagelse)
    Samlet insolvens = 310.000

    Konklusion: med mindre du har en virkelig god løn, og kan fremvise et rådighedsbeløb der ligger væsentligt ud over standardrådighedsbeløbet (som i de fleste banker ligger på 6.00 for en singel, 9.500 for et par og 14.000 for en familie med 2 børn), så skal du ikke forvente at få lov til at låne i noget pengeinstitut i Danmark.

    Gældsfesten er slut min ven 🙂

    #140078
    AnonymForfatter

    Til spørgsmålet om at ligge forbrugslånet ind under boliglånet.

    Det er for så vidt ligegyldigt om man kalder det et forbrugslån eller et boliglån, hvis boliglånet dækker en samlet belåning af boligen fra 80 til 125%, så kommer du til at betale en rædsom rente på boliglånet.

    Vi taler nok +10% på det samlede boliglån.

    Hovedpointen er, at banken har så ringe sikkerhed for sin fording, at risikopræmien bliver rigtig grim.

    #140080
    MichaelForfatter

    Enig med General og lad mig da lige tilføje, at man retteligt også bør indregne salgsomkostninger ifm. solvensberegningen hvilket får tallet op på de 400.000.

    Har man ikke de 5% kontant skal man holde sig fra boligmarkedet ganske enkelt. Sådan burde det også være i et stigende marked, men bankerne har desværre været for grådige i deres kreditvurderinger tidligere.

    #140082
    testForfatter

    ening med de herre
    i gamle dage sagde man enda at man sku ha de 20% selv. og at man skulle regne med tab hvis man solgt sidt hus før ham havde haft det i 5 år. I dag tror folk de kan låne det hele i banken og skal betales for at ha hus (tjene på det allerede efter et år). I realiteten burde huspriser kun følge inflationen

    #140098
    AnonymForfatter

    Kære Allesammen,

    Mange tak for jeres hjælp!! Jeg kan se der ikke er andet at gøre end få de penge ind i hus. Jeg har lavet budget og har fået banken til at kigge det hele igennem.

    Nu skal jeg bare ha arbejdet på den sindsyge rente jeg betaler på mit lån(12,8%).

    Er det normalt at betale så meget i rente på et forbrugslån?
    MVH Mille

    #140100
    AnonymForfatter

    Forresten, du har helt ret MHT. manglende oplysninger.

    Bruttoløn- 32.000,-
    Boligpris- 2 mio
    Personer i hustand 2
    Udgifter hver måned. 8200,- alt inkl.
    Hilsen Mille

    #140102
    thsvForfatter

    Hej Mille

    Glem boligkøbet, sålænge du ikke har en opsparing til at flytte for.
    Og få en snak med din bank, så rentesatsen på det forbrugslån kan komme ned i nærheden af Danske Banks 24/7 koncept:
    8,1% hvis du er over 28 år
    6,85%, hvis du er 18-27 år

    Når I så har bevist en opsparingsevne ved at afdrage på forbrugslånet kan I nok bedre godkendes til et boligkøb.
    Men med en brutto månedsløn på 32.000 kr vil det være i intervallet 1,0 til 1,2 mill. i skal kigge på bolig.

    #140104
    AnonymForfatter

    Det vil jeg gøre så! Jeg får også en del provision inden længe, så jeg kan arbejde på at få det lån helt væk!

    Mange mange tak for alle de konstruktive ord!
    Jeg gør noget ved det med det samme!

    #140124
    AnonymForfatter

    Danske Bank er et ganske godt bud,

    Få nedbragt din gæld til under 100.000 kr, og skift så til Danske Banks 24-7 konto, hvor renten er 8,1%. Jeg tror umiddelbart dette er markedets absolut billigste lån uden sikkerhed.

    Med en løn på 2 x 32.000 og faste udgifter på kun 9.000, så har I et rigtig godt rådighedsbeløb, så det burde ikke være noget problem at skifte bank.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.