Familielån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • MorethanMathForfatter
    Indlæg
  • #90016
    MorethanMathForfatter

    Dav dav..

    Vi har et boliglån på 360 000 til 8,25 % i rente.

    Min mor – som vælter sig i friværdi – at et af de her prioritetslån (der nærmest fungerer som en kassekredit) til lidt over 4 % i rente.
    Vi har talt om, at det kunne være smart at låne pengene af hende til den lave rente og selvfølgelig indfri vores boliglån. En hurtig (og sikkert ikke 100% præcis beregning) viser at det ca. ville fjerne 9 år af vores afbetaling, da vi planlægger at beholde samme ydelse.

    Er det lovligt at optage billige lån i familiemedlemmers friværdi ? Og hvordan foregår det rent praktisk ? Her tænker jeg b.la. på skattefradraget, som vi jo reelt skal have af renteudgiften, da det bliver os der betaler gælden ?

    Håber måske at der er nogen der har erfaringer med dette.

    Venlig Hilsen
    Signe_1

    #139826
    AnonymForfatter

    I låner ganske simpelt pengene af din mor,opretter et gældsbrev, hvori vilkårene aftales: Ydelse, rente, løbetid m.v.

    Så laver i en ydelsestabel i f.eks. Excel.

    Din mor får en renteudgift på prioritetslånet og en renteindtægt på lånet til jer (som formentlig går lige op med hinanden – hvis I vælger samme rente).

    I får en renteudgift (og dermed fradrag) på lånet fra din mor.

    Det største problem er, at din mor ikke har nogen sikkerhed for lånet med mindre der bliver tinglyst pant i jeres ejendom.

    #139834
    MorethanMathForfatter

    Tusind tak for svar!

    Er det så min mor der indberetter til SKAT at vi har optaget et lån hos hende, som vores bank har gjort hidtil ?

    Og vi er godt klar over det med sikkerheden for lånet. Vi synes vi har gennemdiskutteret det, og stoler på at det er en god idé. Alle potentielle arvinger er desuden informeret og fuldt ud enige i, at det er en god idé.

    Venlig Hilsen

    Signe_1

    #139836
    testForfatter

    det er jo i og forsig muligt at blande skatte uvæsnet uden om sagen i og med at din mors renteudgift naturligvis giver hende et fradrag. Når hun udnytter proritets lånet fuldt ud opgiver banken jo rente udgiften, men der er ikke nogen der kan se hvad i betaler til jeres mor.

    Hvis i ikke vil det er det så sådan at jeres mor skal opgive rente intægten fra jer og i dito skal opgive rente udgiften. I vil så sansynligvis blive afkrævet dokumentation som så vil være en kopi af aftalen eller gældsbevistet og det omtalte regneark.

    Da jeg købt mit første hus lånte jeg også 120.000 kr. (var det vist eller var det 160.000) ved en god ven. Netop også på grund at den alt for store fortjeneste til bankerne Som den du jo selv er inde på. Et regne ark også så var det bare at betale. Hvis du laver det med en ydelses løbetids tabel kan man også ganske let holde styr på f.eks. ekstra afdrag. Det kunne jo f.eks. være at i vil hurtigere af med gælden eller at jeres mor bruge muligheden for skattefrit at give jer en gave hvert år.

    næste punkt er jo arveafgiften så jo i realtieten er en uforskammet skat på skat på skat. Først skal vi betale når vi tjener og derefter gudhjælpende også når finder ud af at der ingen lommer er i den sidste skjorte

    #139948
    AnonymForfatter

    Meget enig -> lav profil er god profil. Ingen grund til at gå frivilligt til galgen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.