Køpt andelsbolig som tvangs salg. Ejer av pantebrev nækter at avlyse. KRISE!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89922
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er en nordmann som bor i København. Så håper at i kan forstå hva jeg skriver

    Har køpt en andelsleilighet for 2mnd’er siden. Den ble solgt av andelsforeningen som ”tvangs salg” grunnet til at ejer hadde gæld til andelsforeningen og diverse andre firma.

    I forbindelse med min overtagelse af andelen var det meningen at jeg skulle overtage de to eksisterende pantebreve. Men det er ikke mulig pt.

    Får vide at ejer av pantebrev nækter å avlyse pantebrevene. Som min bankrådgiver opplyser, er ejer af pantebrev ”iskold”

    Saken er ganske kompleks, og mitt neste skritt blir å ha et møte med min bank rådgiver og da evt få en advokat til at hjelpe mig.

    Må si at jeg ikke har særlig god forstand på hva som vil ske her. Og er rett nærvøs for å miste mitt nye hjem, hvor jeg har brukt over 100.000KR på å istandsætte.

    Har noen erfaring, input, tips her? Kan det virkelig være riktig at jeg har blitt solgt en lejlighet av min forening hvor jeg nå får “gæld", eller vil miste den?

    TAKK!

    #139092
    AnonymForfatter

    Ud fra den korte tekst du skriver, kan du ikke få dybdegående svar på dine spørgsmål. En kompleks sag, kræver en kompleks sagsfremstilling.

    Essensen er dog:

    Når du køber en andelsbolig, så vil udgangspunktet altid være, at du optager din egen belåning og betaler de gamle pantebreve ud.

    Hvorfor låner du ikke bare pengene i din bank og betaler sælger ud. Det er ganske normal praksis i Danmark, at køber sørger for fuld finansiering. Overtagelse af pantebreve er undtagelsen fra hovedreglen og er altid 100% betinget af at sælgers kreditorer accepterer dette.

    Hvis du ikke er kreditværdig (dvs. du ikke kan låne pengene i din bank) og du overoptimistisk har forudsat overtagelse af de eksisterende pantebreve (hvilket kreditor måske heller ikke vil, fordi du ikke er kreditværdig), så har du sat dig selv op i et hjørne.

    I såfald må handlen gå tilbage (eller retteligt, der er slet ikke tale om nogen handel, når du ikke betaler).
    – Sælger har ret til erstatning på 1% af købssummen
    – Du mister hele instandsættelsen, som sælger af gode grunde ikke har bedt dig foretage.

    Jeg tror faktisk det kan siges så enkelt, men igen der kan være specifikke aftaleforhold, som er mere komplekse end skitseret her.

    #177522
    AnonymForfatter

    Hvad sker der så når en ejendomsmægler har(glemt) et pandtebrev ved salg ??? det kunne jeg godt tenke mig at vide ?? det er lovformeligb tinglyst !! OBS ingen har kunnet give mig et relevandt svar på dette. HEJ.
    (det er 30 år siden)

    #177528
    AnonymForfatter

    I gamle dage gik jeg altid ned til Tinglysningen dels for at se hvad der stod i bøgerne og dels se de papirer som kommunens borgmester havde underskrevet om udstykning, lokalplan mv.
    Hvad der er belånt i ejendommen SKAL være tinglyst og en ejendomsmægler fik ved henvendelse til Tinglysningen altid en “kopi" af ejendommens blad, hvor alle lån stod opført. Det var tiden i gamle dage, før EDB. Hvis en ejendomsmægler glemmer noget, er det ham eller hans forsikring der skal betale.

    #177542
    AnonymForfatter

    hvad med at spørge advokatvagten, gratis 80 steder i landet
    http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForAdvokat/FindAdvokat/Advokatvagten.aspx
    –og sams, i tilfælde af at du er blevet snydt, enten af mægler eller af andelsboligforeningen så kan du måske få fri proces

    #177544
    AnonymForfatter

    overså lige at spørgsmål var flere år gammel

    #177560
    AnonymForfatter

    Og hvis andre skulle falde over denne gamle tråd igen, så følgende kommentarer:

    Generalens svar baserer sig på Pant i Ejerlejligheder – og det er dette ikke.

    Der er efterfølgende faldet domme omkr. pant i andelsboliger, der af nogle tolkes derhen,
    at et pant i en andelsforening ikke er det (virtuelle) papir værd, som det er skrevet på.
    Som andelshaver ejer du en del af foreningens værdi og har ret til at LEJE en lejlighed.
    Men andelshaveren ejer ikke sin lejlighed og der kan derfor ikke gøres udlæg i lejligheden på samme måde som i ejer-boliger.

    Panthaver kan formentlig kun tage udlæg i pantgivers personlige formue – hved deraf følger ang. pantets værdi.

    Som køber skal man sikre sig, at sælger (det være sig tidligere andelshaver eller som her Foreningen) garanterer at alt pant er afmeldt. Ellers skal man holde sig væk.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.