Betydning af ændret Rentefradrag????

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89594
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvis nu regeringen ændrer på rentefradraget evt. sætter max til 50.000 pr. person. Er det så kun renterne for boligen dvs. kreditforeningslån eller er det generelt sådan at det også er boliglån i bank, billån, forbrugslån osv,?

    Jeg spørger, da jeg overvejer at skifte til en større bil, men det dropper jeg nok hvis det også rammer fradraget på renten af billånet.

    Vi har ca. 115.000 kr. i renter om året. p.t. og vi vil stige yderligere ca. 20.000kr. hvis vi skifter til en større bil.

    Håber på der er nogen der kan/ vil forklare mig hvad det er de kan have planer om og hvilken betydning det får.

    vh.
    Christian

    #135432
    NultopskatForfatter

    Indtil videre er der kun tale om udspil, intet er vedtaget eller forhandlet.
    I dit tilfælde vil køb af ny bil øge dine rente udgift til 135.000/år altså 35.000 over fradraget.
    Værdien af dit rentefradrag er i dag 33% og dette foreslås nedsat til 25 %.
    Altså er forskellen 8 % af 35.000 = 2.800 kr/år. Om det er meget eller ubetydeligt må du selv afgøre..

    #135436
    AnonymForfatter

    Indskrænkningen af rentefradragsretten er stadig en så stor og betydelig del af finansieringen af sænkningen af skatten på arbejde, at regeringens forslag med næsten 100% sikkerhed bliver gennemført.

    Derudover er det værd at bemærke, at “fradraget for de nedeste 50 tkr renteudgifter" faktis forøger den sociale balance i skattereformen, og dermed indirekte tilfrdsstiller DF, Socialdemokratiet og SF. Det skyldes at det typisk er de lidt højere indkomster, som i bankerne bliver kreditgodkendt til at bære over 50.000 kr. Dette rammer netop Nordsjælland hårdest!

    Alene det, at regeringen på forhånd har clearet de 50.000 af med Dansk Folkeparti, taler for forslaget bliver gennemført uden ændringer.

    Hvad betyder det for dig ?

    Det betyder at sundhedsbidraget bliver “bruttoriseret", dvs. de 8% sundhedsbidrag betales af personindkomst + positiv nettokapitalindkomst i stedet for af den skattepligtige indkomst.

    Dog vil der være den finde, at negativ nettokapitalindkomst kan trækkes fra personindkomsten helt op til 50.000 kr.

    Implikationerne for dig som skatteyder er:
    1. At Fagligt kontingent kun kan trækkes fra i kommuneskatten og kirkeskatten, dvs. at fradragsværdien lander på ca. 25%
    2. At kørselsfradrag kun kan trækkes fra i kommune- og kirkeskatten, dvs. fradragsværdien igen bliver ca. 25%
    3. At negativ nettokapitalindkomst under 50.000 kan trækkes fra i kommuneskat, kirkeskat og sundhedsbidrag.
    4. At positiv nettokapitalindkosmt (hvis du er over bundskattegrænsen) nu beskattes 8% hårdere.

    Direkte svar på dit spørgsmål er derfor:

    Fradragsværdien af dit billån, når du har en negativ nettokapitalindkomst på 115.000 er derfor ca. 25% af renteudgiften = (kommuneskat + kirkeskat) x årlig rentebetaling.

    Hvis du fx låner til et bilkøb på 300.000 kr til 10% i rente årligt, hvilket forsimplet giver en rentebyrde på lidt under 30.000 kr pr år, så er din rentefradragsværdi nu 7.500 i stedet for 10.000 kr pr år. Det koster dig altså 2.500 årlig.

    Så det betyder altså ikke det helt store for dig.

    #135438
    AnonymForfatter

    Tak for svarene! I gav mig det svar jeg søgte og det var da heldigvis ikke så slemt som forventet :-).

    vh.
    Christian

    #135470
    AnonymForfatter

    Men nedsættelse af rentefradraget gælder vel alle lån? Både realkredit samt forbrug, bolig og billån, ik?

    Så bliver det lidt surt for os som skylder millioner på vores bolig 🙂

    #135472
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar “General Prier" – vil du ikke tage en kopi af dit indlæg, og så sende det til samtlige medier i DK, der hjernevasker befolkningen til at tro, at man pt kun kan trække 33 % af sine renteudgifter fra? Så sent som imorges i TV2-nyhederne bliver der sagt, at man på nuværende tidspunkt kan trække 33 % af renterne fra, hvilket jo er direkte forkert. Det må være den gængse opfattelse, at den danske befolkning ikke magter at forstå regnestykket, hvor rentefradragets værdi ca. er 33 %.

    Alle renteudgifter i dit personlige skatteregnskab har samme status, om det så er fra forbrug eller boliglån. Jeg er i hvert fald ikke blevet rettet af skattefar i min selvangivelse de sidste 4 år, hvor jeg har været ejer af både boliglån og kassekredit.

    Mvh Klaus

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.