Hvem kan på dansk fortælle mig om swaprenter?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89477
    AnonymForfatter

    Hej

    Som overskiften fortæller, har jeg nu opdaget noget der hedder swaprente. Kan forstå at det må have noget med en fast rente/loft på flekslån og at man afskriver sig nogle penge? Er det helt galt. Nogen der kan forklare, så det bliver logik selv for perlehøns?

    #134292
    AnonymForfatter

    Swap og swaprente
    Aftale mellem to parter om at udveksle betalinger over swappens løbetid. Langt størstedelen af swapmarkedet vedrører udveksling af rentebetalinger, fx at den ene part afgiver en variabel (kort) rente til modparten og omvendt modtager en fast (lang) rente fra modparten. På tidspunktet for en renteswaps indgåelse fastlægges den faste rentesats – svarende til det aktuelle niveau for den lange rente. Hvis man skal modtage den faste rente, kaldes swappen en receiver swap, og hvis man skal betale den faste rente, kaldes swappen en payer swap.

    #134296
    AnonymForfatter

    Lad os tage en andelsboligforening som eksempel.

    En andelsboligforening hjemtager i 2006 et 30-årigt flekslån til 3,8% i rente.

    Ud over flekslånet køber man en “renteswap", som eksempelvis kunne give foreningen ret til at “bytte" rentebetalinger, når renten kommer over 5%.

    Efter rentetilpasningen i december 2008 viser det sig, at flexrenten lander på 5,22%.

    På dette tidspunkt træder renteswappen i kraft, og andelsboligforeningen kan bytte sin rentebetaling på 5,22% ud med swaprenten på 5,0%.

    I praksis får foreningen bare udbetalt differencen på 0,22% x hovedstolen til en aftalt konto.

    #134334
    AnonymForfatter

    Hej

    Tak begge to, nu fatter jeg det endelig. Skønt at have fundet dette debat forum.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.