Udbetaling – huskøb

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89400
    AnonymForfatter

    Vi overvejer at købe hus og er førstegangskøber. Der er ca. 50.000 til udbetalting i et hus i ca. 1 mio.-klassen, som er nogenlunde er det vi kigger på og burde have råd til med vores indtægter på 500.000+ årligt brutto. Vi har dog en SU-gæld på 100.000 kr. skal dog siges. Mine spørgsmål:

    1) Er udbetaling indregnet i nettoydelse. Altså, hvis man ikke skal låne til udbetaling bliver nettoydelsen lavere så?

    2) Hvis vi i løbet af 2009 kan spare yderligere op (over 50.000). Vil det så være en god ide at vente med at købe. Priserne er jo på vej ned, selvom effekten ikke er så stor i her i Sønderjylland. Jeg tænker her igen på udbetaling kontra nettoydelse.

    Ergo: Vil det være smartest at købe et hus nu til 1 mio. med de 50.000 i udbetaling eller fx vente til slutningen af året og så købe et lignende hus til 950.000 (prisfald på 5 %) og så have 100.000 til udbetaling.

    Rådighedsbeløbet burde ikke blive et problem uanset. Jeg spekulerer bare i hvad effekten er i kr. og ører ved at lægge X antal kr. i udbetaling. Det er jo renters rente og det løber op over mange år.

    3) Findes der en tommelfingeregel eller statistik over hvor meget afslag man kan få i prisen. Mange huse sælges jo under udbudspris. Jeg er godt klar over det ikke kan blive meget på et hus til 1 mio. Altså hvor mange huse sælges fx 10 % under udbudspris, når der handles?

    Det var vist nok af spørgsmål denne gang 🙂

    #133506
    AnonymForfatter

    citat:
    Ergo: Vil det være smartest at købe et hus nu til 1 mio. med de 50.000 i udbetaling eller fx vente til slutningen af året og så købe et lignende hus til 950.000 (prisfald på 5 %) og så have 100.000 til udbetaling.

    den kan du vist godt selv svare på… når du nu betaler renter for at låne penge kan det så betale sig at låne færre eller flere? usikkerheden ligger jo i at du ikke kan forudsige hvad fremtiden bringer..

    #133510
    thsvForfatter

    1) En fordel at spare så meget sammen så muligt før huskøbet, helst have 20 % klar, så banklån kan undgås.

    2) Hvis du forventer faldende huspriser skal du ikke købe nu, men vente det halve år, 50.000 skattefrie kroner er jo så tjent.

    3) Ejd.mæglerens standardfinansiering bygger på denne finansiering:
    80% realkredit, typisk 6% 30 år med afdrag, men bør være 5% nu.
    15% boliglån i banken, typisk til rente ca. 8-10%
    5% kontant udbetaling
    Nettoydelsen på salgsopstillingen er så udregnet ud fra denne finansiering + ejd.skat, ejd.værdiskat, grundejerforening el. fællesudgifter og ejd.forsikring.
    Forbrugsafgifter til vand og varme kommer oveni.

    Jg ville vente med huskøbet, medmindre jeg fik et kanontilbud, vi skal nok ned i 2001-priser plus inflation (30%), se f.eks. rkr eller BRF:
    http://www.brf.dk/m2priser

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.