Overtagelse af kreditforeningslån

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89365
    AnonymForfatter

    Jeg er ved at sælge en ejendom og har brug for at vide om køber kan overtage det kreditforeningslånet? og hvis det er muligt hvordan det gribes an, samt hvilke omkosteninger det vil give ham.

    Ligeledes vil jeg gerne vide om jeg bliver beskattet af evt. overskud, når jeg kun har haft ejendommen et lille år.
    Den er ikke købt for at lave et overskud, det egentlig en drøm at flytte derud; så jeg sælger den kun fordi jeg ikke kan sælge mit gamle hus.

    Håber nogen kan hjælpe mig.

    #133056
    AnonymForfatter

    Køberen kan sagtens overtage kreditforeningslånet – det er dog ikke det normale.

    Du skal ikke betale skat hvis du brugt ejendommen som din egen bolig.

    #133078
    NultopskatForfatter

    Jeg er ikke sikker på at Henrik har ret, sagen er kringlet ved det at du endnu ikke har solgt dit gamle hus..

    Skatteuvæsenet går efter lovens ord eller bogstav alt efter hvad der giver det største udbytte.

    Problemet er dog næppe så stort, da du sikkert sælger under din købspris..og det kan naturligvis ikke fradrages, for du er jo ikke næringsdrivende i ejendomshandel…

    Og så undrer nogen sig over at man er skatteflygtning….;o)

    #133250
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Henrik: ved du hvordan man griber det an, hvis køber vil overtage lånet?

    Nultopskat: jeg fik at vide ved ejendomsmægleren, at jeg kan slippe for evt. beskatning af salget (hvis der bliver noget at skatte af, det har du ret i) hvis jeg havde haft adr. der. Er det ikke rigtigt?

    #133262
    thsvForfatter

    Ja, hvis du har boet i huset er salget skattefrit, men der er vel osse onkostninger ved at skulle sælge igen, så der bliver nok ikke noget overskud at beskatte.

    Dit lån kan ganske rigtigt overtages af køberen, og i mange tilfælde kan køberen derved spare en del omkostninger til låneoptagelse og sikkerhedsstillelse.

    I juli måned købte jeg en ejerlejlighed med ca. 75 % belåning og valgte en udbetaling på de 25% (dejligt med den boligprioritet).
    Omkostningerne ved overtage lånet som køber beløb sig til 1.000 kr til NordeaKredit plus et besøg i banken for at blive kreditgodkendt.
    Køber skal typisk overtage lånet til kursværdi + indfrielsesomkostninger, så umiddelbart sparer sælger ikke noget ved, at køber overtager lånet.
    Ved optagelse af et nyt lån havde omkostningerne været:
    ca. 5.000 til kreditforeningen incl. tinglysning.
    1.400 til staten i gebyr.
    Så jeg er da glad for at have sparet over 5.000 kr, men må så leve med en restløbetid på 24 år istedet for 30.

    #133274
    AnonymForfatter

    Du kan sælge huset skattefrit. I loven står der, at hvis du har haft til hensigt at benytte ejendommen som din faste bolig er peovenue ved salg skattefri, og du har jo oprigtigt haft til hensigt at bo i huset, du skal selvfølgelig have flyttet til det nye hus, og boet der, dvs flytte folkeregisteradresse,postadresse osv.

    #133362
    AnonymForfatter

    Tak for hjælpen.
    Jeg er blevet meget klogere.
    Det skulle være for at hjælpe køber, at han overtager mit lån.
    Og så må jeg da hellere flytte min adr ud på ejendommen.

    #133364
    NultopskatForfatter

    Loven er ikke nok for uvæsenet desværre. Hos Skat retter man sig efter interne cirkulærer.

    Deres holdning er, at du skal have boet på adressen. En hensigt er ikke nok, og man har ubegrænsede resourcer til at banke dig på plads.

    Der skal være et forbrug af vand, strøm etc. for at uvæsenet er overbevist.

    #133434
    AnonymForfatter

    Hvis du vil undgå at blive beskattet af en gevinst er det ikke tilstrækkeligt at flytte ud på adressen pro forma.

    Du skal flytte derud og bo i huset – dvs. det skal have været din bolig.

    #133466
    AnonymForfatter

    Gælder det goså, hvis boligen er under restaurering?
    Pt er der fx ingen kloak og dermed ikke noget toilet, bad eller køkken.

    #133472
    AnonymForfatter

    Så er det nok lidt op ad bakke med at sige at du har beboet den mens du har en anden fuldt anvendelig bolig – specielt hvis du er håndværker 🙂

    Det med at man har anvendt ejendommen til bolig skal tages helt bogstaveligt. Du skal faktisk have anvendt boligen, flyttet alt dit bohave dertil, din ægtefælle skal også flytte med og børnene skal måske skifte skole mv……….

    #133600
    AnonymForfatter

    Ja, jeg forstår det godt. Det er jo bare lidt surt, når det virkelig ikke var/er for at tjene penge vi har købt. I disse tider bliver der jo nok heller ikke noget overskud, når omkostningerne er trukket fra.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.