Ang. lån i banken efter stort kurstab

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88587
    AnonymForfatter

    Hej alle,
    Jeg skrev tidligere fordi vi lige har købt hus og pga. kurstab har mistet 100.000 kr som vi havde sparet op til en økonomisk buffer.

    Pænt latterlig situation, og vores bankrådgiver har vist heller ikke den bedste smag i munden selvom det selvfølgelig er vores eget ansvar at vi valgte ikke at kurssikre.

    Nu har hun lovet os at banken vil yde os et lån på 100.000 kr – uden stiftelsesomkostninger. Mit spørgsmål er derfor; hvor lav bør renten på sådan et lån være – og hvor meget kan man forhandle med dem? Det drejer sig om Dabske bank. Da vi lagde en stor udbetaling har vi 1,4 mio i friværdi ud af husets pris på 3,4 mio.

    Alle svar er velkomne da vi er rene novicer på området.

    #123646
    MichaelForfatter

    Hvis de 100.000 var sparet op som en buffer virker det en smule fjollet og unødvendigt at gå ud og låne dem igen hvis de ikke skal bruges til noget. I kunne istedet forhandle jer til en billig kassekredit, som I kunne trække på hvis nødvendigt. Hvis behovet ikke opstår betaler I ingen renter.

    #123656
    AnonymForfatter

    God pointe!
    Buffer er måske også lidt flot sagt – vi har lidt udgifter til møbler, maling af hus mv. Endvidere er der en chance for at jeg kommer til at gå ledig et par måneder. En kassekredit eller et prioritetslån, om muligt, er måske løsningen…

    #123678
    thsvForfatter

    Hej

    Prøv at få dem til at lave boligkredit på de 100.000 (eller bedre 200.000), koster dog et stempel på 1.400 + 1.500(3.000) til staten. Renten bør være tæt på F1-renten + bidrag 0,8% (yderst i belåningen), altså ca. 6,1 %.

    Så har I den ønskede buffer de næste 30 år, da det opsparede beløb kan hæves frit.

    #123690
    AnonymForfatter

    Jeg vil foreslå en Danske PrioritetPlus kredit fra Danske Bank.
    Med den betaler I kun rente når der bruges af jeres “buffer".

    Rentespændet på ovenstående produkt er pt. 5,80-7,10%.
    Derudover er der stiftelsomkostninger på 3000kr.

    #123694
    thsvForfatter

    Hej Michael

    Nu skriver man jo i 1. indlæg, at banken betaler stiftelsesomkostninger. Så intet gebyr på 3.000 kr. her.
    Så som jeg skriver er en Boligprioritet (=Danske Prioritet Plus) på 200.000 kr er mit valg. Renten bør være i den lave ende af intervallet, og gebyret vil være 1.400 i stempel og 3.000 i pct.afgift til staten.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.