ratepension

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88008
    AnonymForfatter

    Jeg har en ratepension hos Danica, hvor jeg indbetaler ca. 80.000 pr. gennem arbejdsgiver. Det samme har min kone. Min er en såkaldt “høj" risiko og min kones lav risiko. Jeg er træt af, at forrentningen af begge er ca. den samme. Danica har valgt at sætte pengene i Danske Invest div. afdelinger, hvilket efter min mening er ganske fantasiløst. Er der et godt råd til, hvordan man evt. på samme vilkår selv kan komme til at forvalte sine penge og dermed slippe for at betale administrationsgebyrer til Danica?

    #116620
    NultopskatForfatter

    Det er nok svært at ændre på, jeg gætter på at din ratepension er obligatiorisk pensionsordning på dit arbejde.

    Husk på at i dette land er den politiske holdning at du ikke er i stand til at administrere dine penge, så det må staten og i dette tilfælde pensionsselskabet hellere gøre for dig…

    Du kan skifte job, og overføre din opsparing til en bank, hvor du selv kan lege kapitalforvalter.

    #116628
    AnonymForfatter

    Nej, det er faktisk en privat tegnet pension. Så jeg håber, at jeg kan få oplysning om, hvordan man kan flytte, så man kan forvalte mere selvstændigt, men dog stadig en ordning, hvor arbejdsgiver overfører penge til en konto, hvorfra jeg så efter temperament køber og måske sælger.

    #116630
    NultopskatForfatter

    Det ændrer jo sagen, en privat tegnet pension giver dig alle muligheder.
    1. Du spørger din “rådgiver" om muligheden for at du selv investerer beløbet, der er visse begrænsninger såsom max 20 % på enkeltaktier, gælder naturligvis ikke investeringsforeninger.

    2. Du overfører opsparingen til en bank og forvalter selv pensionen der.
    Held & Lykke

    PS aktiemarkedet er steget meget, nogle mener for meget, så sæt en god bid i obligationer…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.