forklaring på afdragsfri lån

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Indlæg
  • #169702
    thsvForfatter

    Min prisprognose, som jeg har tydeliggjort på boligDebatten bygger på, at vi 2020 vil have ca. samme huspriser som i 2010, hvis følgende er opfyldt:
    lønnen stiger langsomt i de 10 år, kun 2% om året og i 3 af årene stiger lønningerne slet ikke.
    Den lange rente stiger til 6% og F1-renten normaliseres, dvs. 1½-2% under den lange rente.
    Der indføres ikke yderligere beskatning af ejerboliger formindskelse af rentefradraget mm.
    Får vi højere indkomststigning eller en lavere lang rente er der basis for stigende huspriser, da folk så har flere penge til bolig.

    #169720
    AnonymForfatter

    En interessant debat som her blev hevet frem igen og netop griber fat i noget af det mine forældre og jeg har debatteret. De er af den opfattelse, at de afdrigsfrie lån er noget en hvis person under jorden har skabt. Man køber et hus med to børneværelser, får lige præcis de to børn, tager et 30 årigt lån, bliver boende i de 30 år og når børnene så er flyttet hjemmefra og det er tid for pension sælger man huset som da er betalt ud, får en 2 værelses lejlighed og bruger pengene for hussalget til at rejse og forsøde pensionist tilværelsen.

    Sådan er situationen dog ikke altid i dag. Mange yngre som måske sparer så rigeligt op til pension prioriterer måske anderledes og vil hellere bruge lidt ekstra i dagligdagen her og nu end afdrage på huset – og det er der ikke nødvendigvis noget galt i sålænge man planlægger at have huset i længere tid.

    #169726
    Daniel (2)Forfatter

    Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan se en fidus i afdragsfrie lån, den målgruppe der kan udnytte og gennemskue lånetypen er marginal, de fleste scenarier ender vel som dette.

    1. A og B køber hus med afdragsfrit lån de første 10 år

    2. A og B trimmer de næste 10 år deres forbrug med det afdragsfrie lån og glemmer at om 10 år skal der betales.

    3 Efter 10 år starter afdragene og A og Bs økonomi er slet ikke gearet til dette. Hvis muligheden for at fortsætte med det afdragsfrie ikke er til stede, så skal huset sælges, selv hvis en vis friværdi er tjent op alene på grund af generelle husprisstigninger.

    Er det forkert forstået?

    #169730
    MichaelForfatter

    Alle der køber bolig med mere end 80% finansiering bør gøre brug af afdragsfrihed for at få betalt det dyrere banklån hurtigere af. Det er jo typisk førstegangskøberne vi her taler om.

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.