Loven om forbrugslån af 1.juli 2019. Mere administration og færre lån?

Svar
  • This topic has 0 svar, 1 stemme, and was last updated by Mastermailer.
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Mastermailer
    Forfatter
    Indlæg
  • #381793
    Mastermailer

    I 2019 trådte en ny kreditlov i kraft
    https://tempest.dk/lovforslaget-om-nye-regler-for-forbrugslaan/

    Hvori der bla. står:  “<span style=”color: #000000; font-family: Lato, sans-serif;”>Forbrugslånvirksomheden skal SELV sikre at kreditaftalen er hensigtsmæssig for deres målgruppes formål og karakteristika og deres skal foretages en vurdering af “målgruppens finansielle kapacitet””</span>

    Oversat til normal dansk, at kreditbanker og banker skal sikre at deres kunder kan betale til lån tilbage. Hvilket selvfølgelig er helt fint 🙂

    Det betyder dog at, at kreditbanker og banker skal indhente oplysninger om en kunde via SKAT-hent-selv og/eller Kreditstatus, uanset lånebeløb. Førhen var det sådan at dette kun var et krav hvis det samlede lån var over 10000.  Dette betyder f.eks. at du skal give adgang til eSKAT og kreditstatus selv for en kredit 2000 kroner hos SILVAN formidlet af Resursbank.

    Samt at kreditbanker og banker heller ikke længere må forhåndsgodkende eksisterende kunder til nye lån, uden at lave en komplet ny kreditvurdering på kunderne.  Jeg har hørt fra en bekendt som er ansat hos en af de større kreditbanker, at flere af dem har droppet at udsende lånetilbud til eksisterende kunder. Fordi disse nye tiltag giver giver ekstra administration, samt at antallet af små udlån nu netop falder.

    Er der nogen som kan bekræfte eller afkræfte den påstand?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.