Råd søges

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94308
    AnonymForfatter

    Jeg har forelsket mig i et kamera som jeg meget gerne vil købe snarest muligt da jeg skal på ferie og gerne vil have det med. Det koster 6500 kr. og dem ville jeg sagtens kunne spare op på et par måneder. Men jeg skal bruge dem nu. Jeg har aldrig lånt penge før og forsøger derfor at skabe mig et overblik over mine muligheder.

    Venligst kom med råd og vejledning til hvad I ville gøre… eller hvad jeg skal være opmærksom på osv. Det er jo ikke meget godt man hører om f.eks. kviklån 🙂

    På forhånd tak,
    /Troels

    #207420
    MichaelForfatter

    Spar pengene op

    #207422
    AnonymForfatter

    Tak for svaret Michael, men den løsning kender jeg godt 😉
    – som sagt skal jeg bruge pengene nu, og ikke om fire måneder.

    #207424
    PrasmusForfatter

    Formentlig er det bedste råd, at du går i din bank og spørger om mulighederne. Det kan enten være et lille lån eller en kassekredit.

    Mange steder kan du også købe kameraet på kredit, men pas på, nogle steder kan det ende med at blive rigtig dyrt, så for din egen skyld bør du både forstå aftalen og selv kunne udregne den faktiske pris du kommer til at betale (ufordelagtige aftaler er tit ret uoverskuelige for netop at sløre hvor dyre de er).

    Kan du spare beløbet op på nogle måneder, og dermed også tilbagebetale et lån på samme tid, så betyder rentesatsen ikke det store pga. den korte tid. Tilgengæld skal du passe på alle andre omkostninger, så som oprettelse, administration, gebyr og hvad de ellers kan finde på at lægge oven i.

    God ferie !

    #207426
    thsvForfatter

    En kassekredit i banken er typisk klart billigst.
    De fleste banker tilbyder 10.000 kr eller 20.000 kr lidt afhængig af din månedlige løn uden gebyrer.
    Er selv kontokunde hos Coop bank med en kassekredit, som blev oprettet uden problemer.
    Har dog min hovedkonto med lønindgang og pension i Nordea.

    #207428
    ToftenForfatter

    Enig med Michael “Spar op" og køb kontant.

    En tanke: Hvis du får det, så kan du sagtens spare det op og betale tilbage – hvorfor har du ikke tidligere sparet op så ?

    #207450
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil helt klart anbefale et hurtiglån, når løbetiden kun er nogle få måneder.

    Dette skyldes, at jeg går ud fra at de ikke tager etableringsgebyrer.

    Jeg har tidligere med succes anvendt den slags lån og også anbefalet dem videre.

    Det er muligt at nogen har indført gebyrer, men nok ikke alle, så det drejer sig om at finde en, der ikke opkræver startgebyrer.

    Men kan du få etableret en lønkassekredit i din bank uden gebyrer, så er det selvfølgelig at foretrække, men dette kunne jeg ikke da jeg skulle have et lån, hvorfor jeg valgte et hurtiglån.

    Hør ikke efter hvad Michael og Thsv (Lollehakkerne) skriver om opsparing. Jeg syntes det er vigtigt at du får købt dit kamera nu, så du kan få nogen gode billeder på din ferie. Når du bliver gammel er du sikkert glad for at du har disse fremfor en fed bankkonto.

    #207456
    AnonymForfatter

    Man kunne også finde 10 venner der ialt havde råd til at låne en de penge man har brug for. Hvis man ikke har 10 venner der vil det, burde man måske overveje lidt om det er en god ide. Hvis en god ven ikke har tillid til at låne en 500 kr. så er det nok fordi man ikke har råd til at betale tilbage.

    #207458
    AnonymForfatter

    Jeg tror ikke der er mange banker der kan yde to måneders kredit billigere end den forhandler der betaler dine kreditomkostninger ud af sin avance af mersalget.
    Det er ikke så svært at finde den slags: http://bit.ly/1oZ9xFS

    Jeg ved ikke lige hvor meget du mister ved ikke frit at kunne vælge din butik og ikke at kunne forhandle om kontantrabat, men det håber jeg du er smart nok til at finde ud af selv.

    Og når du så kommer hjem fra ferien, har betalt din gæld og fortsat ‘sagtens kan spare 6.500 op på et par måneder’, så synes jeg ærlig talt du skulle gøre det så dette sted ikke behøver at blive belastet af spørgsmål vedrørende overforbrug.

    #207490
    AnonymForfatter

    Find et billigere kamera til måsk max. 1000kr og glæd dig over billeder som er måske 10% dårligere, eller kameraet har knap så mange funktioner.

    #207494
    AnonymForfatter

    Glemte at præcisere, forskellen mellem halvdyre og gode billige kameraer er ikke så stor, billedmæssigt, du får nogle flere muligheder fototeknisk. Jeg er selv hoppet på et Nikon d300 for nogle år siden. Kom fra et kompakt som kostede under 1/3. Det er et rigtig godt kamera, men de kompakte tager faktisk også gode billeder. D300 har nogle kæmpefiler hvis man arbejder i raw, og det var det jeg ønskede.

    #207498
    HalliHalloForfatter

    Roels Petersen:

    Hvordan fik du så finansieret dit nye “halvbillige" kamera?

    Jeg er bare nysgerrig, for måske kan jeg så give dine gode erfaringer videre til andre.

    #207500
    HalliHalloForfatter

    Du hed da Troels og ikke Roels?

    Undskyld! Undskyld!

    #207534
    AnonymForfatter

    Tusind tak allesammen – fedt I gad bruge et par minutter på at komme med

    Jeg tager fat i min bank i morgen og forhører mig. Tror kassekredit-løsningen er den bedst for mig.

    #207578
    HalliHalloForfatter

    Det er da muligt at kassekredit-løsningen er bedst for dig, Troels Petersen, men som jeg tidligere skrev i tråden, så kan hurtiglån uden gebyrer oftest være bedst, hvis låneperioden er kort.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.