Kautionist af gamle lån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94253
    AnonymForfatter

    Jeg gik i 2007 ind i en forretning med min kæreste. Vi stod begge som ejere på APS´et. Vi optog en kassekredit til firmaet (200.000), hvor vi begge skrev under. Banken fik samtidig pant i hans lejlighed, og desuden blev hans gamle gæld (350.000) ført med over til banken som gav kassekreditten. I alt 3 lån, en firmakassekredit, et privat lån (friværdi i lejlighed) samt realkredit lån.
    Vi fik en ny bankrådgiver som sagde lånet op i 2008 pga. krisen. Banken lagde nu både vores firma kassekredit sammen med min kærestes gamle gæld (friværdien var væk fra den ene dag til den anden pga. boligkrisen) og bad mig skrive under som kautionist på hele lånet. ( 200.000 + 350.000)
    Jeg havde intet valg mht. underskrift- det var mig meget imod at skulle skrive under og bad om et separat dokument på, at jeg kun skrev under som kautionist på firmaets kassekredit(200.000). Det ville banken ikke lave til mig, og i dag er jeg stadig kautionist på min kærestes gamle gæld, som blev stiftet inden jeg mødte ham.
    Vi har fået betalt firma kassekreditten af i dag.
    Er der en person som kan fortælle mig, om jeg er ansvarlig for min kærestes gamle gæld?

    #206644
    AnonymForfatter

    Du har selv givet svaret, når du oplyser, at du har skrevet under som kautionist for kærestens gamle gæld. Så svaret er, at du ER ansvarlig for din kærestes gamle gæld, men kun FORDI du har kautioneret for gælden.

    At du kan få kautionen tilsidesat/annulleret efter aftalelovens regler, 6 år efter at du skrev under, er ikke særligt sandsynligt.

    #206648
    testForfatter

    Finasrådet regler kan måske bruges her. Bemærk bådereglen om kaution for gammel gæld og “løbetiden" på henholdvis 5 og 20 år .

    http://www.finansraadet.dk/Bankkunde/Pages/dine-bankforretninger/dine-konti/beskyttelse-af-kautionister.aspx

    #206650
    testForfatter

    5 og 10 år

    #206660
    AnonymForfatter

    Som oplyst, HAR du skrevet under på en kaution. Men spørgsmålet er, om din kaution af en eller anden grund kan tilsidesættes/annulleres?

    At du kan få kautionsaftalen tilsidesat som en ugyldig viljeserklæring, f.eks. fordi du har følt dig presset til at skrive under, er næppe sandsynligt, når der er gået 6 år siden du skrev under.

    MEN, som det også oplyses, blev Forbruger- og Finansrådet i 2002 enige om en om fælles holdning til privat kaution, indeholdende bl.a. krav til de oplysninger som en kautionist skal modtage inden han kautionerer og at der ikke bør kautioneres for gammel gæld.

    Tag kopierne af de dokumenter du har underskrevet med til en advokat, og få ham til at vurdere, om der er tale om privat kaution for gammel gæld. Men du skal være opmærksom på, at advokaten ikke nødvendigvis kender til Forbruger- og Finansrådets fælles holdning til regler for privat kaution, da dette er en branchestandard og ikke en lov. Så du bør henlede advokatens opmærksomhed på den fælles holdning.

    HVIS advokaten finder at der kan være tale om privat kaution for gammel gæld, bør han på dine vegne skrive til banken og få den til at anderkende og bekræfte, at kautionen IKKE kan gøres gældende mod dig. Hvis dette ikke fører til noget, kan du indbringe sagen for Pengeinstitutanke-nævnet, der så vil tage stilling.

    #206662
    testForfatter

    Tror næppe det gør det store forskel for en professionel aktør som en bank om henvendelsen kommer fra en advokat eller ej. Men det koster ikke under 1000 kr at få en advokat til at skrive et brev.

    Så mit råd ville være at du kikker i kautionere. Har banken rejst kravet over for dig altså betaler du af på gælden eller din kæreste? Og så sort og ret tag en snak med banken. Er du ikke tilfreds med svaret så klag til anke nævnet

    Det er fint nok med aftale loven men jeg har svært ved at forstå at den skulle blandes ind i svaret. Nu kunne jeg naturligvis himle op om kvalitet af svar.

    #206664
    HalliHalloForfatter

    Kære dotlar

    Har det nogen betydning, når bare kæresten betaler sin gamle gæld selv, og efter så mange år er den vel snart ude af verden?

    #221034
    poul erik thinggaardForfatter

    Hej
    Kan mit firma stille kaution for min kones svogers kassekredit??

    #221036
    testForfatter

    poul erik thingaard. Vil dit firma betale din kones svogers kassekredit?

    jeg synes du skal spørge din revisor om det. Jeg var umidlebart tilbøjelig til at sige at skat nok ikke vil godkende en sådan udgift i fald du kommer til at betale din kones sovgers kassekredit som en virksomheds udgift hvilket vil sige at du skal beskatte det du betaler med som personlig indtægt.

    Så du kan lige så godt kautionere som privatperson.

    Spørgsmål er som et i det heletaget ser specielt smart det du har gang i.

    jeg antager at det er en enkeltmandsvirksomhed.

    #221040
    morsdrengForfatter

    Finans-og forbrugerrådets fælles holding til privat kaution, drejer sig som det fremgår allerede af navnet, kun om kautioner som privatpersoner måtte påtage sig og gælder f.eks. ikke ejerens kaution for sit selskabs gæld til banken eller en virksomheds kaution for andre virksomheder eller private.

    Men fordi noget er muligt, er det ikke nødvendigvis en god idé. En virksomheds dispositioner, og det gælder uanset om virksomheden er personlig eller drives i selskabsform (ApS eller A/S) bør alene være styret af hensynet til virksomhedens interesser og drift og der er næppe tilfældet hvis din virksomhed kautionerer for din kones svoger. Hvad tror du i øvrigt din bank eller dine øvrige kreditorer vil sige, når de finder ud af, at du/din virksomhed har påtaget sig en risiko (kautionen) som intet har med virksomheden eller dennes drift at gøre?

    Og din bank vil finde ud af det, for det er almindelig procedure i Pengeinstitutter, at man indhente en soliditetsoplysning på de personer eller selskaber som man får tilbudt som kautionister.

    Hvorfor låner du eller din virksomhed ikke bare pengene til din kones svoger, risikoen er den samme som ved at kautionere?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.