Meningen med kreditstatus.dk??

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93838
    AnonymForfatter

    Jeg har ingen hurtig lån, så det er ikke derfor jeg spørg. Men hvad er den egentlige mening med kreditstatus.dk? Lad os sige jeg har et firma som låner penge ud og jeg kræver at seneste 2 årsopgørelser + seneste lønseddel. Derpå kan de jo se hvad du har af gæld og på løn-sedlen kan de se du har en indtægt. Så hvilken interesse har lad os sige GE Money bank i at vide at NN har gæld til netop kreditbanken A/S? Hvis GE Money Bank allerede har set NNs løn-sedler (for f.eks. de sidste 2 år) og årsopgørelsen for sidste 2-3 år? Derfor har jeg kogt det ned til 3 tanke-påstande. Er meningen med kreditstatus.dk følgende?

    1) Er Låneselskaberne på sigt ude på at sabotere hinandens forretning? Dvs. Hvis du har gæld til GE Money bank og de kan se du betaler af på et lån til Ekspresbank, at se sige de jamen vi vil gerne overtage dit Ekspresbank lån og tilbyde en mindre rente?

    eller er meningen med Kreditstatus.dk.

    2) At kreditbankerne og låneselskaber vil bruge det til at udelukke folk med gæld fra at låne penge? Hvis ja skyder de sig selv så ikke foden på længere sigt ikke? For ham eller hun uden gæld der tjener f.eks. 500.000-700.000 og har et lavt forbrug. Han/Hun gider jo sjældent at gå ud og låne penge i en kreditbank til 9-12 eller 15%, idet han/hun sjældent har behov for det?

    3) Eller er det fordi man tror at fordi nogen med gæld ikke betaler deres regninger, så er alle med gæld en potentiel dårlig kunde og derfor etablerede man kreditstatus?

    Jeg har stor interesse for banker og finans men forstod aldrig det reelle formål med kreditstatus.dk? Og derfor håber jeg en kan give mig en god forklaring.

    #200714
    Ole LaursenForfatter

    Hvis man læser inde på http://www.kreditstatus.dk, står der lige ud at formålet er at gøre det nemmere (for begge parter) og give mere præcise oplysninger:

    – At kreditgiver kan foretage en bedre og mere nøjagtig kreditvurdering
    – At låntager får overblik over sine lån og kreditter
    – At det bliver enklere for lånansøger at fremskaffe dokumentation for sine eksisterende lån
    og kreditter

    Angående kreditvurdering: jo bedre oplysninger udlåner har, jo lettere at er det at køre en statistisk analyse for at vurdere sandsynligheden for at ansøgeren ikke betaler pengene tilbage. Hvis f.eks. vedkommende har forbrugslån 10 forskellige steder, så er det måske et tegn på at vedkommende overhovedet ikke har styr på sin økonomi og dermed måske er en dårlig kunde (statistisk set). Bemærk: det er et tænkt eksempel, om det faktisk også forholder sig sådan i virkeligheden aner jeg ikke.

    Pengene for Experian ligger nok i at udlånerne gerne vil betale lidt for lettere tilgængelig og mere præcise oplysninger. Med samfundsbriller på er bedre gennemsigtighed nu også en god ting. Det fører til et mere effektivt marked.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.