Sikkerhedstip: skjul kontrolcifre

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87135
    AnonymForfatter

    Hej,

    Der har været nogle sager på det seneste med skurkagtige personer, som har afluret det lille kontrolnummer på bagsiden af et betalingskort (CVC-koden) i forbindelse med, at de har modtaget betaling for en ydelse. Det har de så kunnet bruge sammen med kortnummer og udløbsdato til at handle på nettet, uden at alarmklokkerne har ringet hos netbutikken. Skurken skal selvfølgelig være hurtig for at aflure kontrolcifrene, men de er til gengæld nemme at huske, fordi der kun er tre. (Dette scenarie kan selvfølgelig ikke ske med en ‘supermarkedsterminal’ med PIN, hvor man ikke overdrager kortet.)

    Personligt har jeg overstreget kontrolcifrene på mine kort med en sort tuschpen, så de er ekstremt svære at læse. Når man selv har brug for dem, kan det lade sig gøre at vippe kortet op mod lyset og læse dem, fordi tallene er præget ned i kortet. Det skulle dog gerne være svært at gøre diskret i skyndingen med andre folks kort.

    Jeg håber at dette lille trick kan bruges af andre.

    Mvh.
    Mads G

    #106084
    MichaelForfatter

    Fint trick – tak for det. Jeg har netop oplevet misbrug af mit kort uden at jeg aner hvordan det er sket.

    #114662
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at simpelthen skrabe dem af med et barberblad eller lignende, det er jo ikke fordi tallet er svært at huske. Vil det ødelægge kortet, og er det overhovedet tilladt?

    #114856
    AnonymForfatter

    Det er ikke tilladt at lave ændringer på sit dankort.. Om det så går ud på at tegne på kortet med en tusch eller skrabe diverse numre af.

    Kortet er i teorien ikke gyldigt længere og det står derfor enhver kortmodtager frit for om de ønsker at inddrage kortet…

    /Michael

    #120110
    AnonymForfatter

    Jeg har i 1 år altid gjørt det at skrabe det lille 3 ciffrede nummer af mit kort.. det er ikke så svært at huske.. og så er kortet næsten ubrugeligt hvis jeg nu skulle tabe det. 🙂 og har sagt det til min banke og de tog bare godt i mod mig råd om at skrabe det nummer af.. de var sku ligeglade.

    #124648
    AnonymForfatter

    Hvorfor fanden har bankerne været så “flinke" at udspeficere

    kontrolcifre, kontonummer og registringsnummer bag på kortet? Er det fordi de danske banker ønsker at gøre det nemt for de kriminelle?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.