GE Money bank

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93854
    AnonymForfatter

    Sidder og undersøger, hvor det er billigst at låne penge til en bil. Her undre det mig at GE Monet Bank kommer på en førsteplads hos mybanker.dk. Når man går ind på GE Money Bank og laver en beregning bliver det meget dyrere og man kan ikke låne under 50.000? Nogle som har en forklaring på det?

    #200832
    MichaelForfatter

    Emnet har været debatteret i andre tråde før og svaret er enkelt: Den rente på 3,95% der reklameres med er der ingen der får tilbudt. Det er løgn og bedrag fra ende til anden og jeg forstår simpelthen ikke, at et såkaldt uafhængigt banksite som Mybanker vil lægge ryg til den slags reklamer der er i grov strid med markedsføringsloven.

    Der har været eksempler på mennesker herinde der med høj løn og solide friværdier ikke har kunnet opnå de 3,95% til trods for at de sagtens kunne få et realkreditlån til en lavere rente.

    GE Money Bank er blot en uhæderlig ågerudlåner som Finax, Veko og alle de andre.

    #200834
    MichaelForfatter

    Jeg kan forøvrigt tilføje, at jeg har sendt en klage til Forbrugerombudsmanden med henvisning til overtrædelse af markedsføringsloven. Desværre er det jo en lidt “flyvsk" sag fordi jeg ikke har indblik i GE’s udlånsstatistik så jeg håber at Forbrugsombudsmanden selv kan få indhentet disse oplysninger. Om de så kan tage sagen op ved jeg ikke.

    #200840
    AnonymForfatter

    Ja Mybanker virker ikke særlig troværdige når de ikke fjerner GE money bank fra deres side. Eller flytter dem ned hvor de hører til. Beløbet jeg tastede ind var 28000 og med en udbetaling på 8000. Det skulle være muligt at få et forholdsvis billigt billån på de vilkår. Men man kan jo slet ikke låne under 50.000 hos Ge Money bank.

    Jeg bliver vist nødt til at konkluderer at Mybanker.dk slet ikke er så uafhængigt som de giver udtryk for.

    #200842
    MichaelForfatter

    Lige med hensyn til et billån på 28.000 kr. så er det altså reelt et forbrugslån uden jeg dog ellers ved hvor meget du lægger i udbetaling. Du finder næppe nogen udlåner der vil tinglyse sikkerhed i bilen som man altid gør ved billån fordi sikkerheden ganske enkelt er for ringe. Jeg ved ikke lige hvor gammel den pågældende bil er, men normalt er grænsen for et billån sat ved en bil der max. er 7 år gammel.

    Men stadig er GE utroværdige og bruger udelukkende deres lave rentesatser som vildledende lokkemad.

    #200844
    MichaelForfatter

    Undskyld, kan se din udbetaling er 8000 kr. Så er det jo en rimelig gammel bil formentlig der næsten er afskrevet helt

    #202046
    MichaelForfatter

    Nu er min sag så blevet behandlet af Forbrugsombudsmanden (der sendte den videre til Finanstilsynet) og hér er resultatet:

    ————————————-
    Finanstilsynet har modtaget din henvendelse af 27. august 2013, som oversendt til os fra Forbrugerombudsmanden af 25. oktober 2013.

    Din henvendelse drejer sig som GE Money Banks udbudte Privat Lån plus, hvor forbrugere tildeles lån med ned til 3,95 % i rente. Det er din opfattelse, at den angivne laveste rente på 3,95 %, dog i realiteten ikke bliver udbudt til forbrugerne. På denne baggrund har du klaget over GE Money Banks reklamekampagne, som værende i strid med markedsføringsloven.

    Finanstilsynet har, på baggrund af tidligere henvendelser med samme indhold som din, anmodet GE Money Bank om at redegøre for sagen. På baggrund af GE Money Banks redegørelse i sagen, blev det konstateret, at der i et ikke ubetydeligt omfang bliver ydet Privat Lån Plus med den laveste debitorrente på 3,95 %.

    Pengeinstituttet foretager ved hver ansøgning, en individuel kreditvurdering af privatøkonomiske faktorer. En række ansøgere vil derfor også blive mødt med skuffelsen over ikke at blive tilbudt den laveste debitorrente til 3,95 %. På baggrund GE Money Banks redegørelse for sagen, er det dog Finanstilsynet opfattelse, at GE Money Banks reklamekampagne ikke er vildledende.

    Din henvendelse vil herefter indgå i det løbende tilsyn med pengeinstituttet.
    ————————————-

    Så desværre en afvisning af min klage. Bemærk at Finanstilsynet kun har brugt én (!!) dag på at behandle sagen, nemlig i fredags d. 25/10. På den tid kan de næppe have gjort meget andet end at sende en mail til GE og modtage det indlysende svar fra GE selv, nemlig at de yder lån i et “ikke ubetydeligt omfang" som der står.

    GE kan altså fortsætte med deres vildledende markedsføring.

    #202054
    RedaktionenForfatter

    Kære alle sammen i denne tråd.

    Undtagelsesvist besvarer jeg et indlæg i vores debatforum. Det er korrekt, at mindste billånet er på 50.000 kr. Det er faktisk mindst udbetalt 50.000 kr., da oprettelsesgebyrer tillægges. Der har tidligere være en mindste grænse på 20.000 kr., og desværre har vi haft overset, at den var forøget til 50.000 kr. Og det skal jeg beklage mange gange.

    Hvis I/nogen derude ser noget tilsvarende, så skriv det endelig til os direkte – og ikke i en debattråd. D.v.s. på vores alm. mail: info@mybanker.dk. På forhånd tak.

    I øvrigt er det sådan iflg. god skik-bekendtgørelsen for pengeinstitutter, at et pengeinstitut skal kunne redegøre for, hvad der skal til for at få forskellige satser i et givent rentespænd. Og vi må antage, at pengeinstitutter overholder gældende prisskiltnings-lovregler, for de er jo under offentligt tilsyn af bla. Finanstilsynet. Derfor viser vi de satser, der angives i de forskellige långiveres rentetavler. Netop da pengeinstitutter er underlagt en masse lovregler, som vi jo må antage, at de overholder.

    Med venlig hilsen
    Elisabeth Arendt, partner hos Mybanker.dk

    #202056
    MichaelForfatter

    @Elisabeth Arendt

    GE Money Bank er IKKE et pengeinstitut, men en kreditvirksomhed og derfor er der langt lempeligere regler for virksomheden. Der gælder præcis de samme regler som for fx. Ferratum der udbyder SMS-lån.

    Jeg har i min klage ikke fået oplyst hvor stor en andel af lånene der gives til 3,95% i rente selvom jeg opfordrede Forbrugerombudsmanden til netop at undersøge dette. Så vidt jeg kan læse af svaret fra Finanstilsynet er GE blot kommet med en løs forklaring om et “ikke ubetydeligt omfang".

    Man behøver altså ikke være særlig skarp for at kunne konkludere, at det ganske enkelt ikke lader sig gøre at låne ud uden sikkerhed til 3,95% i rente i et “ikke ubetydeligt omfang". Det er jo på niveau med et fastforrentet realkreditlån inkl. bidragssats !! Det kan enhver jo se ikke hænger sammen overhovedet.

    Fint nok at I bliver finansieret af GE via reklamer – fred være med det. De er trods alt en lovlig virksomhed, men jeg vil fortsætte med at advare mod selskabet. Og så kan du jo hygge dig med at læse lidt fortællinger fra det virkelige liv:

    http://www.trustpilot.dk/review/www.gemoneybank.dk

    Hvis GE skal trevles op bliver det næppe af Forbrugsombudsmanden eller Finanstilsynet. Så skal det nok være enten Kontant eller Spiegelhauer.

    #202058
    RedaktionenForfatter

    Kære Michael

    Alle finansielle virksomheder, som låner penge ud, er kreditvirksomheder. Det er bare et ord, som anvendes i flæng som et almindeligt ord – og det anvendes for alle långivere, uanset selskabsform.

    Men juridisk deler man udlånsvirksomheder op, og GE Money Bank er faktisk et “kreditinstitut" (= pengeinstitut) iflg. lov om finansiel virksomhed. Når en bank er en filial af et udenlandsk pengeinstitut – sådan som GE Money Bank er det -, så kalder man dog banken i lov om finansiel virksomhed for et “kreditinstitut". GE Money Bank er en filial af den svenske bank GE Money Bank AB – og det fremgår tydeligt af bankens alm. forretningsbetingelser http://gemoneybank.dk/Documents/Sikkerhed-og-Persondata/Ge_Money_Bank_Almindeligeforretningsbetingelser_Download.pdf

    Du kan se denne oversigt på Finanstilsynts site se, GE Money Bank er et kreditinstitut: http://www.finanstilsynet.dk/Tal-og-fakta/Virksomheder-under-tilsyn/VUT-vis-virksomhed.aspx?id=2073. Når man er et pengeinstitut/kreditinstitut, så betyder det, at banken er underlagt tilsyn af Finanstilsynet.

    Reglerne er i øvrigt sådan i lov om finansiel virksomhed, at pengeinstitutter/kreditinstitutter er eneberettigede til at anvende ordet “bank" i deres navn. Så hvis GE Money Bank ikke havde været en bank – sådan som du siger, at den ikke er det – så havde den fået “tæsk" af Finanstilsynet for at anvende navnet forkert. God skik bekendtgørelsen er i øvrigt udstedt i medfør af en § i lov om finansiel virksomhed, og kun virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed er omfattet heraf – dog kan anden lovgivning godt henvise til en § i en lov mv., så den også kan omfatte andet, end man umiddelbart tror. F.eks. er der i lov om finansiel virksomhed henvist til en lovregel i selskabsloven, selvom den finansielle virksomhed slet ikke er omfattet som sådan af selskabsloven.

    Jeg vil stoppe mit indlæg herfra, da jeg ikke ønsker at debattere reglerne for “juridisk metodelære" i vores debatforum, for det er ligesom ikke det debatforummet skal bruges til. Så jeg vil ikke i denne debattråd besvare flere af dine indlæg om rækkevidden af de juridiske regler for finansielle virksomheder.

    Med venlig hilsen
    Elisabeth Arendt, Mybanker.dk, partner

    #202786
    AnonymForfatter

    Ja jeg har så fået et lån hos GE Money Bank til årlig rente på 3,83 % og oven i, en god og hurtig betjening om det så er fordi GE har drukket af natpotten eller jeg bare er heldig ved jeg ikke, jeg mener at have nogenlunde god økonomi og løn, men ikke noget prangende.

    #202804
    HalliHalloForfatter

    Til lykke perh, det var da dejligt at høre at der er nogen, der kan få en så fin rente i GE-Money- Bank, det har jeg personlig aldrig været i tvivl om.

    At du så også kan få en lavere rente end de averterer med er jo endnu bedre – Skriver de ikke 3,95% i deres annoncer eller husker jeg forkert?

    #209694
    AnonymForfatter

    G.E, Monye Bank

    overvejer at tage et tilbudt lån fra ovenstående
    og kan se Perh har sagt ja
    er de ok ?
    ikke nogen skjulte gebyrer eller lign.?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.