Hvor meget kan jeg købe ejerlejlighed for?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • BennyBomStærkForfatter
    Indlæg
  • #96285
    BennyBomStærkForfatter

    Jeg skriver til jer fordi jeg påtænker mig at investere i en ejerlejlighed inden for nær fremtid.

    Jeg skriver i den forbindelse til dig for at høre hvad kravene til ens økonomi er.

    Jeg har en årlig indtægt på 365.000, hvor jeg dog netop har fået en mindre lønforhøjelse på 4,00 kroner i timen, hvilket udmunder sig til ca. 7.500 mere på årsbasis – altså 372.000 kroner, ca.

    Ud fra det har jeg ca. 20.000 udbetalt hver måned.

    Lige nu og her har jeg noget gæld. Jeg skylder ca. 110.000 på min bil, 8.000 hos Nordea finans, jeg har studiegæld for omkring 47.000 kroner på stående fod.

    Min tanke er som følger: hvis vi nu leger at jeg får den mindre klatgæld herunder hos Nordea finans væk, samtidigt med min studiegældspost, så jeg kun har min bil tilbage, så vil jeg med min nuværende boligsituation have flg. udgifter rundt regnet:

    – Husleje (nuværende bolig) 6.000,-
    – Brændstof til køretøj – 700,-
    – Diverse forsikringer – 1000,-
    – Fagforening og A-kasse – excl. fradrag – 1000,-
    – Telefon 89,-
    – Internet 109 ,-
    – Licens 214 ,-

    Altså rundt regnet udgifter for 8.412, hvilket altså giver mig et rådighedsbeløb på 11.588.

    Med mine nuværende gældsposter er det 8.300. Men jeg vil altså afdrage gælden først. Det synes jeg er realistisk hvis jeg bider i det sure æbler og skærer sjov og spas væk og skruer op for afdragene.

    Jeg skal selvfølgelig have til udbetalingen. Hvis ovenstående er som skrevet, hvor meget vil jeg så realistisk kunne købe en bolig for?

    Har jeg overhovedet nogle muligheder med en sådan økonomi?

    #231206
    morsdrengForfatter

    Ifølge Finanstilsynets vejledning må gælden for gode kunder uden tabsrisiko maksimalt udgøre husstandens årlige bruttoindkomst x 3,5, hvilket for dit vedkommende betyder, at du kan købe en bolig for ca. 1.300.000 kr. når din eksisterende gæld IKKE medregnes..

    Når alle dine faste udgifter er betalt, skal du iflg. Finanstilsynet og de fleste pengeinstitutters mening som enlig have et månedligt rådighedsbeløb på ca. 5.000 kr.

    Du skal selv have minimum 5% af købsprisen eller ca. 65.000 kr. hvortil kommer omkostninger i forbindelse med købet.

    Men der er INGEN på dette forum som skal låne dig pengene til eller kreditvurdere dig med henblik på boligkøb. Tal med din pengeinstituit, det er det eneste rigtige at gøre,

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.