Førstegang køber –

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Emil RoseForfatter
    Indlæg
  • #96283
    Emil RoseForfatter

    Hej

    Mig og min kæreste er ved at købe hus til 1.100.000 kr.

    Vi har snakkede lidt frem og tilbage – fordi at jeg har en opsparing på 300.000 kr. Som jeg ville ligge i huset, til renovering.

    Min kæreste har ingen opsparing.

    Min kæreste, kommer selv fra en skilsmisse famile.

    Så hun foreslog om, man ikke kunne lave et papir på at, hvis vi nu huset skulle sælges eller vi ville gå fra hinanden at man kunne lave et papir, hvor der stod at jeg skulle have det beløb jeg lagde i huset til renovering skulle udbetales til mig og derefter skulle rest værdien i huset fordeles ud til os begge?

    Jeg ved ikke, om der findes et papir Man kunne lave ved en advokat for denne løsning. Så det var bindende.

    Håber i kan hjælpe mig.

    #231204
    morsdrengForfatter

    Hvad du har brug for er en samejeoverenskomst/samejekontrakt og ikke kun til regulering af det forhold, at du skyder mere ind i købet end din samlever gør, men også til regulering af de forhold der kan opstå under ejerskabet og især, hvis en af jer ikke længere ønsker at være medejer.

    Samejeoverenskomsten kan regulere de praktiske og økonomiske forhold angående boligen både imens samejet består, men også i tilfælde af dets opløsning. Det er dog ikke en aftale om ejerforhold. En samejekontrakt kan eksempelvis indeholde retningslinjer for brugen af boligen, fordelingen af de løbende udgifter til ejendommen samt ejendommens vedligeholdelse. Ønsker parterne ikke længere at eje ejendommen i fællesskab, eller ønsker den ene part ikke længere at eje sin andel, er det en fordel på forhånd at have en aftale herom. Det kan ligeledes være en god idé at imødegå den situation, at parterne i enighed sælger boligen og ved hjælp af en aftale i samejekontrakten er parterne klar over, hvordan eksempelvis salgsprovenuet skal fordeles samt hvem, der har ret til at blive boende i ejendommen. På denne måde sikrer parterne sig imod unødige konflikter.

    Tal med en advokat herom, I skal alligevel bruge en advokat til at rådgive jer vedrørende købet og de andre forhold som opstår når 2 ugifte flytter sammen.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.