Førstegangskøber – hjælp til om økonomien kan bære at satse på variabel

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • EmilCForfatter
    Indlæg
  • #96272
    EmilCForfatter

    Hej

    Jeg og min kæreste har budt på et hus, men er meget i tvivl om vi skal vælge fast eller variabel rente.
    Huset står i 2.750.000, så det drejer sig om realkreditlån på 2.200.000 (vi optager dog også banklån svarende til knap 15%).

    Vi forventer at skulle sidde i huset 5-10 år, evt. +20 år alt afhængig af karriere osv.
    Vi hælder begge en smule til et lån med fast rente, men er tiltrukket af de markant større afdrag vi vil kunne lave i løbet af de første år med f.eks. et F5 – specielt hvis vi står og skal sælge der.

    Jeg synet det er ganske vanskeligt at udregne hvordan vi vil stå i forskelle fremtidige scenarier – vores bankrådgiver kan skuffende nok heller ikke overskue beregningerne. Derfor vil jeg utrolig gerne høre nogle bud på hvad i eksperter ville vælge, hvis i stod i vores situation – lad os antage vi skal sælge om 10 år:
    – Bør vi prioritere variabel rente med store afdrag og dermed en lavere restgæld når vi skal sælge? Eller kan det være lige så attraktivt at undervejs kunne omlægge fastforrentet lån grundet en højere rente og på den måde fjerne restgæld? Den månedlige netto ydelse ligger ganske tæt for lånene, så den tænker jeg ikke er så interessant at tage med her?

    Hvis vi så ikke skal sælge om 10 år, men gerne vil blive boende og renten er steget, hvor skidt stillet er vi så hvis vi antager vores økonomi maksimalt kan bære en månedlig nettoydelse på 1500 ekstra? Stiger renten f.eks. til 4% – har vi så råd til at sidde i det?

    Håber tingene står nogenlunde klart og der er nogen der vil give nogle bud på, hvad der vil være mest fornuftigt at gøre fremadrettet 🙂

    #231094
    testForfatter

    det findes jo ikke noget rigtigt svar med mindre du prioriteret din måle eller behov.

    hvad er svaret på det store spørgmål om livet og alt ting.? 42

    først og fremmest skal du vel ha råd til at leve i den tid du kommer til at bo i huset?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.