Huskøb med et stort forbrugslån?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Indlæg
  • #111934
    AnonymForfatter

    NulTopskat:

    Hmm som etableret boligejer er du naturligvis også stærkt interesseret i øget omsætning på boligmarkedet.

    Marlene:
    Men man skal passe på ikke at lade sig snyde af, hvad man gerne vil høre.

    Men OK det var alt fra mig. Resten er jo op til hver enkelt, og hvad man selv tror:)

    #111936
    NultopskatForfatter

    Brian
    Som langsigtetejendomsinvestor er jeg bedøvende ligeglad med små op og ned ture på ejendomsmarkedet, jeg købte min første ejendom i 1992, og det seneste køb var i 2002. Om jeg har tjent 200 % eller kun 190 % indtil dato, er fuldstændig ligegyldigt, for ejendommen er ikke til salg og meget kan ændre sig før den bliver solgt.

    Det der fik mig ind i tråden, var din væven rundt i afdragsfrie lån, som du tydeligvis ikke har forstået fordelen ved.
    Jeg forstod det selv først rigtigt for 2 år siden, indtil da havde jeg 15 til 20 års løbetid på mine lån.

    #115206
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg vil gerne tale med jer om jeres erfaringer med forbrugslån.

    Med venlig hilsen

    Michael Holm
    Journalist
    24timer
    M: +45 2015 2736
    T: +45 3347 1579

    #115654
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er selv i gang med at planlægge et nyt hus til næste år.

    Jeg har bare så svært ved at se fordelen ved at tage 10 års afdragsfrit lån hvis man kun lige kan klare bruttoudgiften på huset hver måned.

    Ret mig hvis jeg er gået galt i byen, men er det ikke sådan med de afdragsfrie lån at man ikke betaler andet end renter i de første 10 år og har man taget et 30 års boliglån vil der kun være 20 år tilbage til at betale hele summen + renter og det vil jo betyde at den månedelige brutto på huset jo vil stige en del.

    Min kone jeg og jeg vil som det ser ud nu lige kunnne klare udgiften per. md. og det vil de flere kredit/banker vel være forsigtige med i og med de ikke regner skattefordelen med fra starten.

    Jeg er ikke ude på at misvise trådens starter, men de står som jeg og så er det vel ikke det smarteste at råde til et afdragsfrit lån i 10 år, mendmindre jeg er gået glip af noget.

    håber at trådens starter fået sit hus, held og lykke, men det er bare så møg svært når man har gæld i forvejen og ingen udbetaling (for sådan står jeg også pt.)

    Mvh.

    Topduck

    #115656
    MichaelForfatter

    topduck

    Det er korrekt, at man i dit tilfælde har 20 år tilbage til at betale hele gælden, men intet forhindrer dig i at omlægge lånet og få en ny afdragsfri periode – alternativt optage et lån med 30 års afdragsfrihed, som bliver muligt omkring 1/1-2008. Det kan lyde skræmmende med 30 års afdragsfrihed, men prøv at se tilbage og se hvad husene kostede for 30 år siden. Det samme kan overføres til fremtiden. Hvis et hus koster 4 mill idag og du optager et lån på 2 mill, vil du om 30 år sidde i et hus der er måske 8-12 mill værd (slag på tasken), men du skylder stadig “kun" 2 mill. Besparelsen kan så bruges til enten at eliminere anden dyr gæld (som i dette tilfælde) eller ved indbetaling på en pensionsordning. Betaler du topskat kan du faktisk indbetale 1666 kr. hver gang du ellers ville have betalt 1000 kr. af på huset. Afdrag på huset er jo egentlig bare “død" kapital, som man ikke kan bruge til noget umiddelbart. En pensionsordning kan bruges til rejser og andet godt når du engang skal pensioneres.

    Jeg var selv stærk modstander af de afdragsfrie lån i starten, men må indrømme, at der er en del fordele forbundet med den.

    #115660
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Ja du har fat i noget, men det er godt nok langt ude i fremtiden.
    men kunne man bare kun få f.eks. et 3 års afdragsfrit lån mm. hvilket ville passe til både trådstarteren og mine behov, hvilket så skulle bruges til at få den anden gæld væk.

    Som jeg ser det nu, så er de 10 års afdragsfrie år krævet at man skal benytte sig af de 10 år og ikke kun f.eks. 3 år.

    Jeg skal ned og tale med Nykredit om et totalt kreditlån. dvs. inkl. kontantlån som udbetaling, så det ser jeg frem til.

    — Det er hvad jeg ser når jeg skal købe hus og grund —

    Jeg kan fortælle at man som tommelfingerregel skal have 4000 for 1 voksen og 1800 kr. 1 barn. hos ny kredit, hvilket svarer til at min familie så skal have 9400 til os selv.

    Vi har en samlet indkomst på ca. 570.000.

    og nyt hus m/ grund koster ca. 2.000.000 og som jeg ser det skal man sidde for 13.400 m/30 års 6% obl. lån fast forrentet.

    hvorimod vil et afdragsfrit lån koste (et gæt) omkring 15.000 md. og de færreste kan vel se så langt at man tør kaste sig ud i det.
    Nu ved jeg godt du siger man kan lave sine lån om, ja hvis banken siger ja til det og det er ikke sikkert om 10 år. *GG*

    Hvis bare kredit/banker kinne se den skattefordel (netto på md. udgift til hus) *SSSS* for det er jo de penge der er den reele udgift.

    /TopDuck

    #115662
    MichaelForfatter

    Hej topduck

    Du har vist misforstået noget – det er OP TIL 10 års afdragsfrihed. Du kan sagtens nøjes med 3 år hvis det er det du har lyst til. Nogle kreditforeninger kører afdragsfriheden som en slags klippekort således, at du år for år kan tage stilling til om du vil betale afdrag eller ikke.

    PS: Hvor i landet kan man bygge for 2 mill alt inkl? Bare af nysgerrighed…

    #115664
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg kunne forstå på Nykredit at man var tvunget til at benytte de 10 års afdragsfrit lån….

    Jeg forventer at bygge omkring næstved egnen,desvære er grundende begyndt at stide i pris dernede også…

    #115666
    MichaelForfatter

    Jeg må nok sige, at 2 mill alt inkl. omkring Næstved er noget nær umuligt, medmindre du selv laver meget af arbejdet. Grundene i og omkring Næstved ligger vel omkring 1 mill. eller lidt mere. Et almindeligt hus fra et typehusfirma koster mellem 1,5-2 mill minimum (uden ekstramaterialer), så du skal nok regne med et prisniveau omkring 3-3,5 mill. inkl. renteomkostninger, ekstra fundering, ekstra materialer til huset, have, fliser osv osv osv

    #115668
    AnonymForfatter

    grundende jeg går efter ligger på de 400-600.000. inkl. tilslutning mm. hvilket ikke er helt umuligt de er der, der er bare meget få.

    typehuset vi skal have lavet ligger på 1,5 mill. som total, men vil dog selv klare noget at det lette og dermed spare måske 1-200.000.
    selv indkøbe hårde hvidvare mm.

    Hey hvad med du skriver direkte til Topduck71Torsk@yahoo.dk, fjern fisken i adressen

    /Topduck71

    #115670
    MichaelForfatter

    Topduck

    Jeg foretrækker at skrive her fremfor direkte mails. Hvis jeres grund koster 4-600.000 og huset 1,5 mill, skal I nok regne med følgende ekstraomkostninger:

    Have inkl. fliser: 50-100.000
    Ekstra fundering: Alt mellem 0-200.000 (der skal ALTID ekstrafunderes stort set)
    Andre materialer til huset: 100-200.000
    Tinglysning, jordbundsundersøgelse og byggetilladelse: 20-25.000
    Køreplader, vand og el i byggeperioden: 10-20.000
    Kloakering: 10-50.000 alt efter afstanden til hovedkloaken
    Renteomkostninger: Kan hurtigt løbe op i 100-200.000

    Ovenstående kan sagtens løbe op i 500.000 eller mere. Jeg har selv været samme tur igennem og det er bestemt ikke urealistiske tal jeg skitserer her. Det er blot en advarsel om, at et byggeri altid bliver meget dyrere end man først troede. Det tror jeg samtlige nybyggere kan skrive under på.

    #115672
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Jeg må indrømme at jeg slet ikke har taget forbehold for de ting du her nævner, idet jeg kun lige har taget hul på muligheden for nybyg.

    Men tilslutning på grundende jeg har kigget på er på 80.000.
    Men fundament var i mine øjne et fundament *SS* der kan man bare se.

    Hvis man tager de ca. 500.000 med så vil et samlet hus ligge på 2.5 mill. og så er vores økonomi stået af der.

    Det vil så ikke være realistisk at bygge nyt.
    Må se om der er en Workarround et eller andet sted.
    Hvordan greb du selv tingende an da du skulle bygge nyt?

    /Johnny

    #115674
    MichaelForfatter

    Hej Topduck

    Jeg købte en grund og fik så chokket bagefter 🙂 Jeg havde dog regnet med en del ekstraomkostninger, men budgettet røg alligevel en anelse. Vedr. fundering er det således, at byggefirmaet tager betaling for alt der betyder fundering mere end 90 cm ned – og skrånende grund koster også ekstra. Jeg glemte iøvrigt bortkørsel af jord ifm. opgravning. Det kan hurtigt løbe op i 30-50.000. Byggefirmaet fjerner ingenting, så det er op til dig.

    Ellers kan du prøve http://www.boligsiden.dk. Her finder du meget info om bla. økonomi, så det er et godt sted at starte. Hvis smertegrænsen hedder 2 mill for jer må jeg være ærlig og sige, at det ikke kan lade sig gøre, men det er vel bedre at vide det nu end når underskriften sidder på papiret trods alt.

    #115676
    AnonymForfatter

    Tusind tak for tiden du har brugt på mig.
    Ja det det er surt at stå med et byggeri man ikke har råd til når det er færdig, men mon ikke man bliver rådet godt da både advokater/fagkyndige mm. har styr på det.

    Ja,jeg vil kigge på boligsiden, så kan det være at jeg falder over nogle gode idéer til hvad jeg har af alternative muligheder for at komme til at bo i hus….

    Igen mange tak

    /TopDuck

    #115682
    AnonymForfatter

    Michael:

    Hvis du nu køber til 2 millioner nu, med et afdragsfrit lån over 30 år , og sælger om 30 år til 12 millioner, så har du gjort en fed forretning, nemlig tjent 10 millioner???

    Hvad F… er det for en gang sludder at fyre af, Michael hvilken bank er du ansat i? Danske Bank eller hvad? For det er sgu kun bankerne og ejendomsmægleren, der har fordel af afdragsfrie lån.

    De to millioner der i givet fald kunne have været afdraget og dermed opsparet, er jo så røget direkte ned i bankens kasse!! – Ja du må meget undskylde, men det er sgu alt andet lige bedre, at få alle 12 millioner, end bare de 12 minus 2. Og hvor kommer overhovedet den astronomiske værditilvækst fra. At det procentvis har været sådan de sidste 30 år skyldes jo kun, at netop lånemulighederne er blevet ændret, således at priserne har kunnet stige uhæmmet, men der er altså ikke flere knapper at skrue på, for at få priseren op. Så dine fremtidsudsigter for huspriseren er fuldstændig ude i hampen.

    Og iøvrigt synes jeg det er “lavt", bedrevidende som jeg ved du er, at lokke unge førstegangskøbere uerfarne som de er, til sådan noget. Se bare hvor de “dumme" Amerikanere står lige nu – med tvangsauktioner i hobetal, fordi folk er blevet lokket på kreative lån, som ligner dem du her prøver at sælge.

    Der er sgu ingen med en IQ over 50, der synes det er en god ide at være nødt til at låne afdragsfrit, frem for at købe til en pris hvor man også har råd til at afdrage sit lån – og blive gældsfri. Jo undskyld selvfølgelig banker og eksisterende boligejere scorer jo kassen, så deres interesse er nem at få øje på. Og det kan da godt være, at du som “gammel" boligejer med fordel kan skattetænke, og score endnu mere, ved at sætte det i pensionsordninger, men det har sgu overhovedet ikke nogen relevans for en førstegangs køber, for det økonomiske overskud kommer de aldrig frem til, netop fordi de ikke opsparer noget i boligen.

    Føj for F… hvor er det nogle dårlige råd at give debutanter på boligmarkedet – Nej kære debutanter hold jer langt væk fra kreative lån, og FORLANG huspriser, hvor det ikke er nødvendigt med afdragsfrie lån, det behøvede den generation du skal købe huset af nemlig ikke. Og hvis man bare venter lidt endnu, skal priserne nok komme ned, det lover jeg.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.