Opsparing ved siden af realkreditlån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • S. PiilForfatter
    Indlæg
  • #96184
    S. PiilForfatter

    Vi ligger i et udmærket F5 lån, 4½ år endnu. Vi ønsker at opspare yderligere 5000 kr/md i samme periode, og til den tid bruge disse til at nedbringe gælden i huset med yderligere små 300.000. som disse vil udgøre. Men spørgsmålet er så, OM der er en god måde at opspare disse penge på, så de er noget mere værd til den tid? Jeg tænker lidt i alderspension måske – forsigtigt investeret i nogle aktier/invest.forening som følger world indeks? (jeg er pensionist til den tid, så kan godt hæve dem). En ratepension kunne måske også være en mulighed – men så kan de jo ikke hæves på én gang? (PS: Er på topskat nu, og vil også være som pensionist) Eller vil det være bedre simpelthen at betale større afdrag løbende – f.eks. engangs ekstraafdrag en gang om året for at minimere gebyrerne? Eller er der helt andre muligheder? Forslag modtages gerne.

    #230302
    testForfatter

    Tja rente i national banken er negativ så det er vanskeligt at få en god forrrtning hvilket jo ogås så lidt er er spørgmål til om f5 til 4;5 pct virkelig er så fedt.

    God er jo en vurdering mellem alternativer. En alderspension er jo sådan set bare en investering forening . Så er afkastet i den godt eller dårligt ? Hvis der er nul er det mere ind bankerne har i natonal banken og de erhversdrivende har i renter på deres indlån.

    Så nej de findes ikke noget der er sikkert afkast ud over at nedbringe din gæld og det kan du kun gøre hvert 5 år.

    #230308
    thsvForfatter

    Aldersopsparing lyder fint, hvis du skal have dem udbetalt på en gang. Bemærk dog at grænsen er 46.000 og stigende til 53.000 kr i 2023, så ikke helt plads til de 5.000 kr om måneden.
    Nordnet kører deres glimrende månedsopsparing hvor der købes op til 4 fonde kurtagefrit hver månbed, så skal man kun betale kurtage ved salget. Alternativt kan du evt. blot opspare pensionsmidlerne i deres Superfond baseret på OMX25.

    Du kan også i 2019 vælge aktiesparekontoen, der kun skal betales 17% skat i afkastet fra, men igen kun 50.000 kr om året og så vidt jeg kan læse må man kun indskyde op til 100.000 ialt i 2020 inkl. afkast i 2019.
    Også denne er lagerbeskattet ligesom med en pensionsopsparing.

    Hidtil har disse investeringsforeninger givet et fint afkast, men om 5 år er lige i underkanten til sådan en investering kan jeg ikke gennemskue.
    F.eks. denne, hvor 1.000 kr er blevet til ca. 1.750 kr på 5 år (før skat af afkast)
    https://www.nordnet.dk/mux/web/etf/fondfakta.html?classid=LGOCT00602&ppm=0&nm=Nykredit+Invest+Globale+Aktier+SRI

    #230314
    testForfatter

    Tja man kunne også været kommet ud af den investering med 25 kroner før omkostninger. Har altid under mig man med så voldsomme udsving historisk set kan sige man er sikker på afkast.

    #230326
    Bamseline (2)Forfatter

    Nordnet er kun kurtagefrit i starten, læs på dine lektier!

    #230336
    thsvForfatter

    Bamseline, sæt dig dog selv ind i sagerne, klaphat!
    Månedsopsparing er kurtagefrit for alle købene, som jeg skriver, men der skal selvfølgelig betales kurtage, når der engang skal sælges.

    https://www.nordnet.dk/produkter/investeringstjenester/manedsopsparing.html

    #230354
    S. PiilForfatter

    “Test": 4,5% – det er der vel heller ikke tale om… ? Jeg skrev at det løber 4½ år endnu, skrev jeg. Men hvad med ratepension – det giver jo fradrag, dvs. man kan indsætte større beløb for de samme penge, så at sige. Men problemet er selvfølgelig at få dem ud på én gang, den dag man gerne vil bruge dem til at nedbringe huslånet.

    #230358
    testForfatter

    det er jo god latin at spare op i livrente når man betaler topskat før noget andet. hvis man er på topskat er man vel også primært interesseret i en livrente

    #230359
    testForfatter

    det er jo god latin at spare op i livrente når man betaler topskat før noget andet. hvis man er på topskat er man vel også primært interesseret i en livrente

    #230360
    testForfatter

    det er jo god latin at spare op i livrente når man betaler topskat før noget andet. hvis man er på topskat er man vel også primært interesseret i en livrente

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.