Boligvurdering efter forbedringer/renoveringer(/evt prisstigner)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Mark Herskind (1)Forfatter
    Indlæg
  • #96161
    Mark Herskind (1)Forfatter

    Hej..

    Jeg har et realkreditlån ved BRF.. Det er tegnet med 14 års løbetid, hvoraf der er 12.75 år resterende…
    Lånet var ved optagelse på 80% af boligens værdi (dengang vurderet til 1.3mio)…

    I mellemtiden har vi foretaget renovering/forbedringer af boligen..
    Der er blevet hulmursisolering, nye lofter i køkken/bad, total-renovering af terasse, gulve afslebet, udskifning af 3 vinduer..
    Desuden tænker jeg generelle prisstigninger kunne hjælpe (Ejerlejlighed, Herning)

    Lånene i boligen ser således sådan ud:
    Realkredit (1%, BRF)
    – Hovedstol 1.042.000
    – Restgæld 954.579

    Boligkredit (4%, Banken)
    – Restgæld ca 100.000

    Ville der være nogen ide i at få boligen vurderet igen med henblik på enten:
    1) reducere belåningsgraden, og dermed bidragssatsen
    2) øge belåningen således at boligkrediten kan lukkes (evt øge afdrag, så løbetid fastholdes)

    eller ville omkostningerne ved evt omlægning overstige fordelene?

    #230044
    thsvForfatter

    1) Nej, det kan ikke betale sig at omlægge et lille RK-lån for en beskeden ændring.
    Jeg forstår dog ikke, at I afdrager så hurtigt på lånet, det ville være mere fordelagtigt med større afdrag på den dyre bankgæld.
    Er der tale om et 1% 15 år med fast rente?
    I så fald skulle I have udnyttet alle 15 år med lidt lavere ydelse til følge.

    2) tillægslån for at indfri kun 100.000 kr?
    Det koster 6.500 kr i lånegebyr og 1.660 kr i tinglysning for Jyske F1 til 0,90%.
    Hvis vi regner med 8½ år på boliglånet (mdl. ydelse ca. 1.300 kr) vil I godt spare lidt over 11.000 kr i renter, men det er kun omkring 7.500 kr værd efter skat, så der blive et underskud på 500-1.000 kr ved manøvren.
    Betaler I i stedet ca. 2.000 kr om måneden på banklånet og dermed 4½ år til udløb kan I kun nå at spare små 7.000 kr i renter og vil dermed tabe over 3.500 kr på omlægningen.

    3) Omlægning til nyt Jyske F1, som ville være mit valg.
    Kursen på 1% 15 år er pt. lige over 98, så vil koste 98,25 at indfri efter kurskæring.
    Den totale rente inkl. adm.bidrag vil kun være 0,50% efter omlægningen og det er tvivlsomt om renten kan nå at stige så meget i de 10-12 år som jeres lån så kan løbe over.
    I skal dog passe på med at sætte samme ydelse, da jeres renteudgift vil falde fra ca. 20.000 til ca. 5.000 kr ved manøvren, så I vil udbetalt ca. 5.000 kr mindre om året fremover eller 400 kr om måneden.

    #230048
    testForfatter

    En er nok i jyskebank nu om dage.

    #230090
    thsvForfatter

    Er ikke og har aldrig været kunde i Jyske Bank.
    Men deres Q4plus er da et noget billigere alternativ for dig, Test i forhold til dit dyre prioritetslån hos DB!
    Eller endnu billigere så længe renten er lav er deres Jyske F1, der ved 0-40% jo kun koster 0,1% i rente.
    Så er det jo egentligt lige meget med rente på modkontoen, men ellers kan du da sætte overskud i Bank Norweigan til 0,7% uden binding.

    #230092
    testForfatter

    tjo men hvor meget koster det mig i rente i danske bank når modkontoen er fyldt? Kan du hjælp med at regne den ud? 🙂
    “noget" billigere er vist selv med fuldt træk på min kredit marginalt billigere. Og jeg er faktisk super glad både for service, software, overholdelse af aftaler også videre. Så at skifte bank uden nogen udsigt til en fortjeneste giver ikke meget mening. Men tak for tippet

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.