Boligkøb – hjælp til gebyrer ved oprettelse af låm

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • tlceroForfatter
    Indlæg
  • #96054
    tlceroForfatter

    Hej alle

    Jeg er ved at købe en lejlighed og har brug for nogle erfarne til at give jeres besyv med hvor meget gebyrene kan forhandles.

    Kontantpris på bolig 4.250.000

    Samlet tinglysningsafgift for realkreditlån inkl. evt. refusion 8.960
    Lånesagsgebyr 4.000
    Kurtage 5.055
    Ekspeditionsgebyr pengeinstitut 6.000

    Omkostninger ved optagelse af realkreditlån i alt 24.015

    Samlet tinglysningsafgift for PI-lån 6.460
    Ekspeditionsgebyr PI-lån 10.000

    Omkostninger ved optagelse af øvrige lån i alt 16.460

    Hvad tænker I og hvilke af dem kan der forhandles om?

    Tak

    #229130
    thsvForfatter

    Det lyder som en meget dyr bank du har fat i der.
    Og som uden tvivl samarbejder med Totalkredit, deres gebyrer for realkreditlån er de højeste.
    Oprettelsesgebyret på banklånet er nærmest uartigt for et lån på 320.000 kr.

    Tinglysning og kurtage er der ikke noget at gøre ved, det er faste satser.

    Nordeas takster er således:
    Realkreditlån 71.800 kr
    – Lånesagsgebyr 3.000 kr
    – Kurtage 3.400 kr
    – Prioriteringsgebyr 3.000 kr
    – Kursskæring 7.140 kr
    – Tinglysningsafgift 55.260 kr (her kender beregneren ikke det beløb, der overføres 1½% stempel til, så reelt samme pris som du oplyser)
    Banklån, omkostn. 10.440 kr
    – Tinglysningsafgift 6.560 kr (Igen her gætter jeg på tallene)
    – Dokumentgebyr 3.880 kr.

    Du sparer altså over 10.000 kr ved at vælge Nordea i stedet.
    Renten på banklånet kan dog være afgørende, her er Nordea i den dyre ende.

    Du kan også kontakte BankNordik og Jyske Bank, som vist er de billigste for tiden.

    #229134
    testForfatter

    Da jeg skifte fra en totalkredit bank/lån droppede Danske Bank alle gebyr for at få mig som kunde. Da jeg har nok indestående/ gæld plus lidt gammel pension er jeg så forsat i den kategori der ikke betaler gebyr for noget.

    Så ja at indhente flere tilbud er altid en god ide. Det gjorde jeg også den gang, Nordea var bare klart dyre og ikke til at handle med.

    #229146
    thsvForfatter

    Og modsat Test så var DB ikke til at handle med og dyrere end Eik bank da jeg skulle skifte.
    Nordea derimod havde en rente 1 % lavere og ingen gebyrer for vores prioritetslån.
    Dengang var fordelen at renten var den samme for alle fordelskunde, så man kunne nøjes med at være bankkunde i Nordea.

    #229150
    testForfatter

    Jeps og som Thsv også ved så jar Nordea efterfølgende hævet renten på deres boligprioritet hvilket dansk bank ikke gjorde så jeg er rigtig glad for at jeg skifte en anelse senere fro danske bank var billigst, så ingen bank er den rigtige til alle tider og for alle 🙂 jeg er også kun bank kunde i danke bank. Forsikring og pension har jeg ikke hos danske bank.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.