Garantiprovision ved salg af ejerlejlighed

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • jsivForfatter
    Indlæg
  • #95937
    jsivForfatter

    Hej Mybanker

    Jeg har over de sidste 5 års tid hvor jeg har været på boligmarkedet, læst med her på siden for at blive lidt klogere på lån, gebyrer, kurser, osv. Nu er jeg, for en tid i hvert fald, på vej ud ad det danske boligmarked og kunne godt bruge lidt input fra nogle kloge hoveder.

    Så hermed mit første indlæg på Mybanker, med alt hvad dertil hører af “dumme" spørgsmål.

    Situationen i grove træk:
    – Min hustru og jeg købte lejlighed i 2012Q2, og ejer den sammen 50/50. Vi optog et 4% fastforrentet lån u/afdrag og supplerede med banklån.
    – I 2015Q2, hvor lejligheden vurderedes betragteligt højere, skiftede vi bank og omlagde vores oprindelige 4% fastforrentede lån til et F3 m/afdrag. I samme ombæring indfriede vi vores banklån.
    – I 2016Q4 købte vi en kolonihave ved lån i friværdi i lejligheden.
    – Lejligheden sælges nu da vi flytter til USA pga. arbejde. Kolonihaven beholder vi, men lånet indfries naturligvis i forbindelse med salg af lejlighed.
    – Købsaftalen er underskrevet, advokatforbeholdet er udløbet og vores bank fremsender nu en “Aftale om ekspedition af boligsalg / indfrielse af lån".

    Omkostningerne ser ud som følger:

    Ekspeditionsomk. ved boligsalg 3.500,00 kr.
    Garantiprovision 1,75% min. 500 kr. pr. kvt. ca. 8.400,00 kr.
    Finansgaranti 1.000,00 kr.
    Hel/delvis indfrielse 750,00 kr.
    Hel/delvis indfrielse 750,00 kr.
    I alt 14.400,00 kr.

    1) Garantiprovisionen. Vores rådgiver skriver i en mail at vi skal bemærke at den er angivet pr. kvartal og at “advokaten" normalt frigiver deponeringen efter ca. 14 dage. Det er selvfølgelig fint, men hvilken advokat er der her tale om? Købers? Eller vores ejendomsmæglers tilknyttede advokat?
    2) Hvorfor betaler vi i det hele taget garantiprovision som sælgere med så stort overskud?
    3) Hvad dækker en finansgaranti?
    4) Der lægges både ekspeditionsomkostninger ved boligsalg samt 2 gange indfrielsesgebyr på. Det virker måske lidt voldsomt når nu det drejer sig om to lån der indfries i takt med et salg. Bør der ikke kunne skrues lidt ned fra bankens side her?

    Jeg håber det er info nok til at komme med input.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.