Familieoverdragelse af hus og realkredit lån

Svar
  • This topic has 3 stemmer and 4 svar.
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • kaspermm
    Forfatter
    kaspermm

Hej med jer.

Jeg har brug for jeres bud på løsningen til en lidt kompleks situation.

A) Jeg bor i et hus min far ejer (min afdøde farfars), det er meningen at jeg skal købe huset af min far, til en aftalt pris på 650.000kr.
    Problemet er at den offentlige ejendomsvurdering er på 950.000kr, hvorfor jeg forventer at vi kan rende ind i problemer hvis vi forsøger at gennemføre en handel på 650.000kr.

B) Derudover er jeg ikke interesseret i at optage bank lån til finasieringen hvis det kan undgås, og nøjes optage realkredit.

Jeg forestiller mig derfor at vi aftaler en købspris der lyder på 1.200.000 kr således at den overstiger den offentlige vurdering på 950.000kr, og at de 950.000kr samtidig udgør 80% af købssummen, således at jeg kan få alle 950.000kr som realkredit.

Jeg skal derfor selv ligge en “udbetaling” på 240.000kr.

Efter at handlen er gennemført, får jeg et rente og afdragsfrit familie lån på 1.200.000kr – 650.000kr = 550.000kr – som er det jeg har betalt “for meget”

Disse penge kunne jeg så bruge på forbedringer i boligen, afdrage på lånet, eller evt. bil køb.
    200.000kr af dem vil jeg bruge på at købe en anden bygning jeg ikke har mulighed for at finansiere via realkredit.

Spørgsmål:

1) Hvad er problemerne med ovenstående?

2) Hvad hvis jeg ikke har de 240.000kr til udbetaling – skal de fremgå på en konto et sted for at hele setup’et kan lade sig gøre?

håber i forstår hvad jeg mener, og at i evt har et bedre bud på hvordan man kan opnå det samme?

mange tak.

test

1) basalt set er der vel at føre kredit foreninge bag lyset da du belåner huset til mere ind handelsprisen .
    2) tal med en bank om finasieringen

Hvis der er andre arvinge til din far ved du godt du er i gang med at snyde dem fra deres arv.

morsdreng

Tror du virkeligt at du kan aftale en reel pris på 650 tkr. og samtidig operere med en pris på 1.200 tkr. af hensyn til opnåelse af størst muligt realkreditlån og lade merprisen kompensere med et familielån. Du overser fuldstændigt SKATS regler for priser i familiehandler, at Kreditforening/bank foretager deres egen vurdering af ejendommens pris, at du selv skal erlægge en egenbetaling på 5% og at en “overpris” på ca. 110 tkr. i forhold til EV + 15% sandsynligvis vil blive anset som en gave fra dig til din far. Handler i der i mod til 650 tkr. vil der kunne være tale om en gave fra dig til din far på ca. 160 tkr. Hvad tror du der vil ske med dit rentefrie familielån den dag din far dør?

Aftal en pris der ligger indenfor SKATS tolerancegrænse på ejendomsværdien +/- 15% f.eks. 810 tkr. og optag et familielån til at finansiere den del af prisen som ikke kan finansieres med realkreditlån og de evt. øvrige lånebehov som du måtte have. Det bedste og klogeste er altid at spille med åbne kort. Det modsatte er hverken acceptabelt eller klogt, vil kunne have ulemper og vil i værste fald kunne være strafbart.

Søg sagkyndig bistand, det har du brug for. Du skal alligevel bruge en advokat til at hjælpe dig med købsaftalen, reglerne omkring tilstands-rapport, fortrydelsesret og energimærke m.m. og tinglysning af skødet samt til udfærdigelse af gælds- eller pantebrev vedrørende familielånet.

morsdreng

Rettelse – En handel til 650 tkr. der er lavere end EV – 15%, vil kunne være en gave fra din far til dig.

Lars F.

Jeg er noget chokeret over dit oprindelige spørgsmål. Et er at stille spørgsmålet, noget helt andet er at udtænke en mulig løsning uden den mindste viden om bolighandel og skatteregler for familiehandler.
    Lige slemt og drøn dumt er det, at udtænke måder at opnå lån på med brug af fiktive handelspriser.

Du skal
    1. Gøre dig klart, at du ikke har nødvendig viden på området
    2. Søge nødvendig hjælp typisk hos en sagfører eller evt. en rådgiver i privatøkonomi.
    3. Ikke udtænke, hvad du vil eller ikke vil, men beskrive dine (og din fars) forhold sagligt og redeligt.

4. Du skal ubetinget forstå, at skatteregler ikke er noget man ‘leger’ med, men hvor man klogt holder sig (helst noget) indenfor skiven.
    5. I kan kun overdrage til EV +-15% – eller hvis du er dum nok til at spørge en mægler ol – er det til hans priside +-15%.
    6. Du skal vide, at ejendomsvurderingen er den sidste din far har modtaget før handlen. men snyd aldrig med datoen for underskrifterne.

7. Hvis der er andre arvinger, gør du klogt i at sikre, at din far stiller alle ens og behandler dem fair. Din far kan dø i dag eller blive 100 år.
    8. Du skal gennemtænke, hvad der vil ske hvis din far, du eller evt. andre arvinger dør. Måske skal der skrives testamente(r)
    9. Hvis du ikke har kontanter, kan der udover realkredit udstedes et pantebrev til din far, men du må få råd ang den nye 5% udbetaling

Lars 🙂

PS! Du bør iøvrigt studere omkostningerne ved handlen.. Jeg ville lave et realistisk budget for nødv. vedligehold og ombygning før alt andet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.