BRF underløber folketinget

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Niels BrønholtForfatter
    Indlæg
  • #95849
    Niels BrønholtForfatter

    Vi – 2 pensionistpar med orden i økonomien – har fået afslag på en refinansiering af vort sommerhus, byggende på den den nye retningslinie om, at et sommerhus kan belånes op til 75% af vurderingen. Afslaget skyldes angiveligt, at sommehussalget i det pågældende område er gået i stå. Jeg mener, at BRF herved modarbejder det, der var folketingets intention, nemlig at lette de finansielle vilkår netop i områder, hvor handelen stadig er hæmmet. – Vi kan jo intet gøre i den aktuell situation, men jeg vil gerne med dette advare mod BRF; denne underafdeling af Jyske Bank er slet ikke så kundevenlig, som dens placering i flere undersøgelser ellers tyder på.
    Eller er det blot, fordi vi er pensionister, at der er givet afslag? – I så fald klinger BRF’s rabataftale med Ældre Sagen hult…
    Men måske er den tid, hvor landets realkreditinstitutter var samfundsbærende, simpelthen løbet ud; man føler intet ansvar, har ikke respekt for folketinget, men vurderer alene ud fra privatkapitalistiske hensyn.
    Niels B

    #227306
    OpgaveForfatter

    Hej Niels,

    De nye retningslinier/muligheder for 75% belåning, er ikke vedtaget med henblik på at låne pensionister op til max grænsen.
    Du nævner selv at sommerhussalget er gået i stå og I er Folkepensionister. Hvis ejendommen lånes op til 75% og en af jer falder bort, så skal der ikke meget til at huset skal sælges og sættes ned i pris, for herefter at køber vil forhandle det længere ned i pris og så står længstlevende hurtigt med en underskudshandel, som der måske ikke kan betales på. Derfor er Jyske Bank/ BRF formentligt tilbageholdende med at låne op og/eller tilbyde ny afdragsfrihed til jer.

    Rabataftalen giver stadig god mening, så længe belåningen ligger på et fornuftigt niveau.

    Realkreditinstitutter er ikke et socialkontor/samfundsbærende og jo de har respekt for Folketinget, men de er stadig en privatvirksomhed, som selv fastsætter deres retningslinier. Hvis du var virksomhedsejer, ville du så “gamble" med virksomhedens penge, for at være samfundsbærende, næppe.

    #227308
    Niels BrønholtForfatter

    Må jeg foreslå “Opgave" at gøre sig bekendt med den historiske baggrund for kreditforeningernes etablering…? Men i øvrigt vil jeg sige, at med den nedladende tone, jeg bliver mødt med (“realkreditinstitutter er ikke et socialkontor…"), afstår jeg fra videre debat.

    #227310
    OpgaveForfatter

    Hej Niels,

    Den er jeg skam bekendt med, men virksomheder ændrer sig på 200 år. Så ja som svar på dit spørgsmål: Ja den tid er løbet ud.

    Din formulering “realkreditinstitutter…man føler intet ansvar" får mig til at tænke på et socialkontor. De har i hvert fald ikke ansvar for, at gud og hver mand kan have sommerhus og forvente at kunne belåne det max op.

    Tak for den korte debat – Et afslag er et afslag, selvom ikke alle vil indse det…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.