Andelsboliglån til kreditforeningslån??

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87635
    AnonymForfatter

    Jeg forstår ikke helt hvorfor andelsboliglånene skal være så meget dyrere end kreditforeningslånene.

    Hvis man nu sidder inde med en friværdi på fx 750.000,- og låner eks.vis 250.000,- med et ejerpantebrev som sikkerhed. Ville det så ikke være rimeligt, at udlånsrenten på andelslånet lå i nærheden af et kreditforeningslån på en ejerbolig!!!

    Jeg er klar over man skal have en privatøkonomi der kan betale ens faste udgifter og forbrug – men hvis det nu ser glimrende ud – er der så ikke nogen der kan forklare mig hvorfor bankerne mener, at de skal tage mellem 6-8% på et andelboliglån.

    Det synes jeg faktisk er tyveri – når man tænker på at deres risiko er meget tæt på nul. Medmindre andelsboligforeningen gåt konkurs og det kan de som også sagtens gennemskue i regnskaberne!! Hvor der i dette tilfælde er plads til en nedgang i andelkronen på 2/3, af den nuværende værdi.

    Er dette lille bank-scam ikke blot fordi forbrugerne ikke ved bedre??? Eller hva??

    Hilsen Ham der synes andelboliglånene skal være billigere.

    #111320
    NultopskatForfatter

    Mon ikke du sammenligner æbler med bananer ?

    Din andelsbolig er allerede belånt med kreditforeningslån af andelsboligforeningen, typisk de sædvanlige 80 %. Resten er din andel. Du skal derfor om noget sammenligne med bankens boliglån.

    Noget helt andet er : Hvorfor skal man ikke betale ejendomsværdiskat af en andelsbolig ? Der er vist noget her Jeres skatteminister bør kigge på.

    #111322
    AnonymForfatter

    Nok mere æbler og pærer!!

    Jeg er klar over, at der er foretaget et kreditforeningslån… men det antager kun ca. 25% af ejendommens samlede værdi.. Der er iøvrigt sat ca. 13% af til vedligeholdelse.. Jeg sir’ heller ikke, at jeg vil ha’ et kreditforeningslån, hvilket vel også kræver at kreditforeningen kan udstede obligationer i ejendommen..

    Min anke går på, at bankerne tar’ for høje rente ved et andelsboliglån, når man tar’ sikkerheden i betragtning.. Nu med de nye offentlige vurderinger er der mange andelsboligejere der har fået pæne friværdier… derfor skal de da vel netop ikke fortsat betale den høje rente.. enten ved lån i friværdien eller ved fx. omlægning af det nuværende lån!!

    Jeg er stadig ikke enig i at andelsboliglån i gnm.snit skal ligge mellem 6-8%… Under 5% i de tilfælde jeg beskriver, ville være mere på sin plads.. og som sagt måske endda lavere..

    Skatteprincipperne kan vi duskutere når det bliver relevant!!

    Hilsen C

    #111324
    NultopskatForfatter

    Nej Præcis æbler og bananer, æbler og pærer har temmelig mange fælles træk.
    Kredit foreningen må ikke tilbyde dig lån baseret på realkreditobligationer, da der er nogle fundamentale forskelle på ejer og andelsboliger, hvor af en af forskellene er, at du ikke betaler ejendomsværdiskat, fordi andelsforeningen og ikke du ejer bygningen.
    En anden forskel er at andelsforeningen bestemmer, hvad en andel koster, hvor prisen på en ejerbolig bestemmes af markedet.

    Et boliglån i banken ligger også i den nævnte prisklasse, mit er på 5,5 %

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.