Omlægning aflån til kortere løbetid

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • TE4000Forfatter
    Indlæg
  • #95835
    TE4000Forfatter

    Vi har købt hus for 1 år siden. Lang historie kort: Vi endte med at fastlægge lån på møde af 20min. varigehd med den såkaldte rådgiver (men vi vidste ikke bedre) og stod tilbage med 30årigt 2,5% med 2års afdragsfrihed (som vi argumenterede for vi ikke havde behov for, men såkaldte rådgiver argumenterede stærkt for at det var klogest og ville ikke koste os ret meget!).

    Vi ønsker at omlægge til 20årigt lån nu for at afvikle gælden hurtigere og komme ud af den afdragsfrihed. Vi har en relative lille gæld (1,7mio.) og ingen andre lån.

    Vi har regnet på det og ser at vi vil komme til at skulle hæve vores hovedstol med ca. 60-65.000kr for omlægningen. Omkostninger/kurstab vi jo egentlig mener vi har taget én gang, men man må jo lære på den hårde måde.

    Vi har mulighed for evt. at indskyde ca. 100.000kr ved omlægningen sådan at vi ikke behæver hæve hovedstolen.

    Ville det være smart at indskyde en portion penge ved omlægningen eller ej?

    Vi har I sinde at opsige nuværende lån inden deadline her 31.juli og optage det nye lån i nuværende obligationsserie.

    Det skal til historien kommenteres at vi i samme forbindelse har i sinde at undersøge bankskifte.

    #227166
    testForfatter

    Hvis målet er at blive gældfri hurtigt skal du heltklart indfri så meget som muligt nå i nu alligevel er ved af omlægge.

    Men sidst jeg selv regne på forskelle på et 20 og et 30 årigt lån valgt jeg 30. Grunde var ganske simpelt den bedre forbrugsmulighed nu frem for den diskonterede værdi af de sidste 10 års afdrag og rente.

    Man har typisk et større pengebehov i starten af redebygningen ind i midt og slut fasen. Så hvorfor et 30 årigt fast forrentet lån var et dårligt råd kan jeg ikke lige gennemskue .

    Hvad kostede afdragsfriheden rent faktisk ?

    #227170
    TE4000Forfatter

    Vi kommer til stadig at have et fornuftigt rådighedsbeløb selvom omlægning til 20-årigt så forbrugsmuligheden vil stadig være ganske god.

    Det 30årige lån og især afdragsfriheden var dårlig rådgivning set i lyset af vores indkomster og lave lånebehov der gør at kortere lånetid var oplagt.

    Jeg kan faktisk ikk gennemskue helt nøjagtigt hvad det kostede :-/ Kan kun se at efter afvikling vil vi ha’ betalt ml. 900.000-1.000.000 i renter og bidrag for at ha’ lånt 1,7. Det sgu dyrt!

    #227172
    testForfatter

    hvilken diskonteringsrente regner du med? Jeg er ikke enig med dig i at det er dårlig rådgivning. Hvor mange børn har i og hvor gamle er de? Hvornår skal du ha ny bil?

    #227175
    TE4000Forfatter

    Har som sådan ikke gjort mig de store overvejelser omkring den omregningsfaktor.

    Ingen børn. Bil har vi ligeledes en opsparing til så der er styr på når den skal skiftes.

    Sagen var egentlig heller ikke om det var god eller dårlig rådgivning. Det kapitel er vi ovre nu og ville egentlig bare have input til det med at kaste en sum penge ind i regnestykket ved omlægning eller ej.

    Men tak for input.

    #227176
    TE4000Forfatter

    Har som sådan ikke gjort mig de store overvejelser omkring den omregningsfaktor.

    Ingen børn. Bil har vi ligeledes en opsparing til så der er styr på når den skal skiftes.

    Sagen var egentlig heller ikke om det var god eller dårlig rådgivning. Det kapitel er vi ovre nu og ville egentlig bare have input til det med at kaste en sum penge ind i regnestykket ved omlægning eller ej.

    Men tak for input.

    #227178
    testForfatter

    jeps hvis fokus er at blive gældfri hurtigt og reducere den akkumulerede værdi af renterne (ikke diskonteret) mest muligt skal du afdrage alt det ekstra ordinært ved omlægning og i det heletaget som du har mulighed for

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.