Landejendomme prisniveau

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • jhjorsalForfatter
    Indlæg
  • #95795
    jhjorsalForfatter

    Jeg købte min ex ud af en landejendom efter en skilsmisse, har lavet en del i stand efterfølgende og senest sat en vindmølle op for 2 år siden til ca. 500.000kr. Inden opsættelsen vurderede kreditforeningen at ejendommen var 2,9 mil værd, så der friværdi nok til at låne den ½ mil, og nu her 2 år efter er jeg kommet i tanke om at jeg vil noget helt andet og har haft ejendomsmægler på, 3 stk. og de har alle vurderet ejendommen til mellem 2,1 mil og 2,4 mil, noget mindre end jeg havde regnet med. De forklare det med at landejendomme ikke endnu er kommet med op i pris ligesom huse og lejligheder, og at den månedlige netto gennemsnitsindtægt fra vindmøllen på ca. 3500kr ikke er noget banken/kreditforeningen vil acceptere som en indtægt og regne med i et budget når de skal ligge budget og godkende lån . Mine overvejelser går så på om man kan forvente at landejendomme relativ snart vil begynde at stige i pris, for det er egentlig ikke et must at sælge lige nu, for at komme videre.

    #226754
    MichaelForfatter

    Landejendomme kommer næppe til at stige kraftigt i pris nogensinde. Den slags ejendomme er ikke ligefrem mainstream for almindelige boligkøbere der blot ønsker hus og lidt have til.

    Hvad din vindmølle angår har den en tilbagebetalingstid på 12 år tillagt omkostninger til vedligeholdelse + renter og så er vi vel næsten der hvor det kun lige løber i et rundt nul i møllens levetid så umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor du har sat en sådan op. Og eftersom det formentlig kun lige løber i nul giver det ingen merværdi til ejendommen.

    #226756
    jhjorsalForfatter

    Argh det sidste er så ikke helt rigtigt ½mil mere præcis 460.000 som jeg kan afskrive, jeg har en tilbagebetalingstid på 6-7 år alt efter vind, de resterende 13-14 år som kontrakten løber, er penge lige i lommen. Ordningen var faktisk så god at de ændrede den igen efter 4 måneder hvor KW prisen blev reduceret fra 2,5kr pr KWh til 2,12kr pr KWh, så det er nu en ganske givtig ordning.

    #226764
    testForfatter

    Det er svært at spå især om fremtiden. Der er ingen automatik i ar huspriser skal stige mere ind inflationen. Det øvre grænse for en huspris bør være omkostninger for at bygge nyt.

    #226778
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,
    Det er lidt svært at se om du med huspris mener huset uden grund. Huset pris uden grund er som sådan også irrelevant.

    At der ingen automatik er i at ejendomspriserne skal stige inflationen er jeg ikke enig i. Der er en klar forventning om at priser på ejendomme nærmere føler lønindkkset end nettoprisindekset.

    Derudover er den en empiriske sammenhæng mellem befolkningsudviklingen og ejendomspriserne. De befolkningerne har været stigende med meget få undtagelser i nyerer tid ( seneste 2000 år) og det er forventningen at befolkningen vil forsætte med at stige – er der blandt mange økonomer i forventning at ejendomspriserne frem over i gennemsnit vil stiger mere end inflationen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.