Tag lån med i ny bolig og tinglysning

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Martin BForfatter
    Indlæg
  • #95785
    Martin BForfatter

    Kære alle

    Jeg skal flytte fra lejlighed til hus pr. 1 juli.

    Mit nuværende F5-lån (RD via Dansk Bank) skal refinansieres til april 2018. Så det koster mig over kr. 50.000 at komme ud af lånet nu.

    Jeg vil gerne flytte mit F5-lån med over i det nye hus og så indfri lånet i april 2018. Dermed vil jeg spare renterne til investor og kan indfri det til kurs 100. Der er for mig mange penge at spare.

    Min bank (danske bank) er meget lidt hjælpsom i denne proces. De siger:

    1) Jeg skal betale fuld tinglysning, hvis jeg tager F5-lånet med mig. Dvs. jeg kan ikke udnytte de lån (restgæld), der er i den nye bolig. Hvis jeg tegner et nyt lån, så kan jeg godt få afslag i tinglysningsafgiften. Jeg forstår ikke logikken her. Staten kan da være ligeglad med, hvordan jeg låner pengene. Kan nogen hjælpe med om banken rådgiver korrekt?

    2) Dem der flytter ind i min lejlighed kan ikke udnytte lånet ift. tinglysning. Det giver god mening, da jeg tager lånet med. Men køber har betalt lejligheden kontakt. Banken siger, at køber alliegevel har købt “rettigheden". Jeg kan ikke se noget herom i købskontrakten ud over at jeg har pligt til at levere informationer om de nuværende lån i lejligheden. Igen kan nogen hjælpe med lidt uvildig rådgivning.

    Jeg syntes det er svært med bankerne. De siger en masse i telefonen uden man har en chance for at vide om det er korrekt. Når man spørger ind, så kan man høre at de ikke er helt sikre.

    Jeg sætter stor pris på enhver hjælp!

    Bedste hilsner
    En smule frustreret Martin

    #226688
    MichaelForfatter

    Du har misforstået noget helt grundlæggende. Man KAN ikke flytte et realkreditlån fra én bolig til en anden. Du skal enten overtage et eksisterende lån eller optage et nyt

    #226690
    Martin BForfatter

    Hmmm. Hvordan skal jeg så forstå artiklen som den her:

    http://www.business.dk/oekonomi/boliglaanet-kanflyttes-til-ny-bolig

    Bankens begrundelse var ikke, at lånet ikke kan flyttes men at det bliver dyrt pga. tinglysning.

    Overser jeg noget?

    #227460
    thsvForfatter

    Hvad skete der?

    Fik du talt med bank eller realkredit om at flytte lånet?

    50.000 kr i overkurs lyder voldsomt dyrt med under et år til refinansiering!

    Hvor stort F5-lån og til hvilken rente?

    #227472
    Martin BForfatter

    Til alle der kunne have interesse i at tage deres nuværende lån med sig i ny bolig, så er det muligt. Så vær varsom med banken, hvis de prøver at overbevise jer om noget andet. Dog er der udfordringer med at udnytte lånet i din nye bolig ift. reduktion af tinglysningsafgiften. Det er SKAT som skaber problemerne og jeg orkede ikke tage kampen op. Juristerne i min bank skrev følgende :

    Det fremgår af Tinglysningsafgiftsloven §5, at det nye lån skal optages til afløsning af det gamle lån. SKAT har tidligere tilkendegivet, at denne regel også gælder for §5a (pantebrev tinglyst 1.7.2007 eller senere), og at overførsel af et lån fra et anden ejendom ikke betragtes som ”optages”. Det er således SKAT’s opfattelse, at der ikke kan anvendes afgift fra et pantebrev i den nye ejendom, når der ikke optages nyt lån men overføres et allerede igangværende lån. SKAT har oplyst, at ”afgiftsoverførslen kræver at der sker udbetaling af nyt lån i forbindelse med tinglysningen af det nye pantebrev”.

    Nedenstående fremgår af bemærkninger til tinglysningsafgiftsloven§ 5:

    Afgiftsfriheden efter § 5, stk. 2, gælder kun i det omfang, lånet optages til afløsning af et lån med tilsvarende pant i samme ejendom. Der kan ikke overføres afgift til et nyt pantebrev i ejendommen, når det eksisterende pantebrev med pant i samme ejendom, flyttes til en ny ejendom. Der skal således betales fuld afgift af det nye lån, da der ikke er noget lån i ejendommen at overføre afgift fra, jf. TSR (afgørelse fra afgiftsmyndigheden) 05/01-3851-10145.

    Bh Martin

    #227478
    BozgaForfatter

    Hej Martin,

    Du misforstår din bank.

    Dit eksisterende lån har pant i én ejendom (A) og hvis du vil “flytte" dette til din nye ejendom (B) skal pantgrundlaget først til at omfatte A+B og dernæst skal A så udgå af pantet, så B er “tilbage".

    Afgiften til Staten for at udvide pantet (fra A til A+B) koster alene 1,50% af hovedstolen (den oprindelige gæld). Derudover skal banken have betaling for diverse tinglysningsydelser. Derfor kan en sådan øvelse ikke svare sig

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.