RK: Kurssikring nu eller vente til juni

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Nichlas KøppenForfatter
    Indlæg
  • #95716
    Nichlas KøppenForfatter

    Hej.

    Jeg står pt. i et lejlighedskøb (2.700.000 kr) og skal til at vælge finansieringsmodel. Min plan er følgende og det er også det banken anbefaler mig.

    2.5% realkredit lån m. afdragsfrihed (for at afdrage mest muligt på banklånet)
    4.5% på banklånet m. 10 års afdrag.
    Indskyder selv 260.000 kr.

    Kursen på ‘2.5% rk’ er pt. 99. Jeg har mulighed for at kurssikre til 97.5.

    Jeg har læst en masse prognoser og det virker som om, at renten først vil stige i 2. halvår af 2017, og min umiddelbare tanke er at have is i maven og vente indtil juni og dermed undgå kurssikringstabet.

    Mit spørgsmål til jer er om I har nogle indvendinger samt anbefalinger ift. ovenstående?

    Det er en lejlighed jeg forstiller mig at bo 5-6 år i, hvorfor kursen anses som ret essentielt ift. når lånet skal indfries.

    #225996
    thsvForfatter

    Lad være med at afdrage på banklånet!
    Tillægget for afdragsfrihed er ca. 0,3% på hele RK-lånet, mens afdraget er pænt under 2,5% de første mange år på et 2½% lån.
    Med kun 4,5% på banklånet sparer du tilmed kun omkring 1% i samlet rente på det der afdrages på banklånet fremfor på 2½% lånet, som dog ikke er under kurs 100 endnu med afdrag.

    Derudover lyder kurs 97,5 ret dårligt for 2½% uden afdrag, hvilket RK er det?

    BRF oplyser kurs 97,8 til udgangen af juni måned.

    Hvis du gerne vil af med banklånet så vælg F5-lån uden afdrag i stedet, men sikrer selvfølgelig ikke mod fremtidige rentestigninger.

    Men helt ærligt et banklån på ca. 300.000 kr vil selv ved en rentestigning på 4% kun koste 12.000 kr brutto ekstra om året.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.