Mulig omlægning i forbindelse med færdig renovering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • PseudoForfatter
    Indlæg
  • #95700
    PseudoForfatter

    Hej

    Min kæreste og jeg købte for 1,5 år siden et hus til 2.640.000, hvor vi samtidig fik 250.000 indlagt i realkreditten til renovering. Bankens forhåndsvurdering sagde dengang 2.940.000. Dvs. vi i dag har ca. 2.4 mio i realkredit og ca. 135.000 tilbage på boliglånet.

    Realkreditten er 2 lagsbelånt med 50% 3% fastforrent og resten er F3, da det passede med en refinansiering når boliglånet så var betalt ud. Begge er uden afdrag i dag.

    Nu er vi blevet færdige med vores renovering og har fået en vurdering af banken der lyder på 3.1 mio kr. Dvs. 160.000 over forhåndsvuderingen.
    Planen er selvfølgelig at få smidt boliglånet ind i realkreditten, så det er væk.

    Spørgsmålet er så om det samtidig ville være klogt at gøre noget ved hhvs. F3 lånet og/eller det fastforrentede 3%?

    Min kæreste står muligvis overfor at skulle skifte retning på arbejdsmarkedet og være på elevløn de næste 2 år, ligesom der inden for nogle år også gerne skulle komme et barn til verden, så jo større rådighedsbeløb jo bedre – samtidig er sikkerheden i et fastforrentet lån jo også en dejlig ting.
    Så man kan vidst godt sige jeg er splittet mand 🙂

    #225750
    testForfatter

    Så faktisk ikke elevløn i en periode men dagpenge., ? Elller er det dig der skal ha barnet? Det kunne måske afhængig af orenskoms være en ide at få barn før man skifter retning .
    Uden afdrag lyder dyrt i bidrag? Lav et budget og stil de forsklleig mulighede op i et regneark, ydelse rente omkostninger

    #225764
    peter holm larsenForfatter

    Jeg tænker at konvertere til et 1,5% fastforrentet 30 årigt realkreditlån kunne være en ide og hvis i kan få en prioritetskredit til en fornuftig rente – og bruge kreditten til at betale de afdrag i de måneder hvor økonomien er for stram.

    Alternativt et afdragsfrit lån med fast rente.

    #225804
    thsvForfatter

    Typisk PHL at foreslå et lån, der er ekstremt dyrt i indledende kurstab og kun billigst ved beregning over hele løbetiden!
    Med 4½ point lavere kurs bliver kurstabet jo pænt stort og da man typisk omlægger efter 7-10 år kan den lidt lavere rente i forhold til 2% 30 år ikke indhente det indledende kurstab og at man betaler rente+adm.bidrag på et større beløb.

    Når det er sagt vil jeg vurdere at stigningen i vurderingen ikke er stor nok til at omlægge endnu.
    Koncentrer jer om den oprindelige plan med at afdrage banklånet på 3 (6) år.

    En nærmere vejledning kræver dog væsentligt flere oplysninger om faktisk restgæld og adm.bidrag på de 2 lån.
    Ligesom renten på banklånet.
    Ydelse I kan klare i perioden med elevløn, idet 2,5 mill. kontant i 2% 30 år koster lige over 9.000 kr netto om måneden ved kurs 97,8 (efter kursskæring) i starten af forløbet og det korrekte rentefradrag.

    #225806
    thsvForfatter

    Yderligere en kommentar til PHLs valg af lån!
    Altså 1½% 30 år i stedet for det gængse 2% 30 år.
    Restgælden bliver 124.000 kr højere og nettoydelsen er 150 kr dyrere om måneden de første år.
    Dette da rentefradraget er langt mindre værd (omkring 280 kr om måneden).
    Altså dårligere likviditet, mens parret er ungt og har brug for et billigt lån.

    #225808
    peter holm larsenForfatter

    Begge 1,5% og 2% lånet er gode lån – er rigtigt at nettoydelsen efter skat på 1,5% lånet er lidt højere – men skyldes også der afdrages mere. På et lån på 2,5 mio. kr. vil i afdrage ca 40.000 kr. mere.

    Men er da enig i at 2% også bestemt er et godt lån. At der er et større kurstab tænker jeg ikke umiddelbart de noget at frygte – da renten næppe kommer ret meget længere ned.

    Men med hensyn til F3 lånet tror jeg i skal vente med at omlægge til lånet skal refinansieres -det er jo også jeres spørgsmål. Skal i der lægge om til et fastforrentet lån så tag alle lånene med.

    Når man indfrir lånetet thsv skal det jo ikke indfris til kurs100 hvis kursen er lavere – i så fald bliver der måske slet ikke noget kurstab !!!!!!

    #225816
    peter holm larsenForfatter

    I kan jo se af anden tråd “valg af realkreditlån 1,5%" – at det er andre der godt kan se fordele ved 1,5% lånet også.

    Men mener det er tæt ved fifty fifty hvilket man vælger af de 2. Kurstabet som der skrives om vil jeg ikke frygte.

    Modsat stiger renterne de kommende år – eller tror man det – vil jeg anbefale man vælger 1,5% lånet.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.