F1 vs F3

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • MIPIForfatter
    Indlæg
  • #95690
    MIPIForfatter

    Hej

    Først og fremmest, så er jeg positivt overrasket over at se indlæggene og svarene, da de giver mig et indtryk af upartiske svar uden salgsmotiver. Det kan jeg desværre ikke sige om min bank, da jeg ofte tvivler på, om de rådgiver udfra egen vinding eller min vinding – desværre nok mest fra bankens egen vinding.
    Derfor er det skønt at se, at der er hjemmesider som denne, som faciliterer udveksling af erfaringer og gode råd.

    Jeg har tilladt mig at skrive lidt om vores situation, og de overvejelser, som jeg gør mig og håber, at nogen vil bekræfte/afkræfte argumentationen bag disse.

    Vi har et F1 lån optaget i 2011 for vores parcelhus hos en af de store banker. Hovedstol omkring 1,7M.
    Bidragssatsen er på 1,1216%. Renten er på 0,2946% med refinansiering 1. april.

    Jeg har lige fået at vide, at såfremt at jeg vælger afdragsfrihed i 3 år, så vil min bidragssats stige til 1,4545. Og så koster det iøvrigt 2.500kr at konvertere fra alm F1 til F1 med afdragsfrihed.

    Nu overvejer jeg så, om jeg skal skifte til et F3 med afdragsfrihed, som har en rente lige under nul og en bidragssats på 1,38%. Dvs. det forekommer umiddelbart som en bedre deal. Men efter at have læst diverse tråde, så kan jeg se, at det ikke er helt uproblematisk at komme ud af lånet, hvis man påtænker at flytte på et tidspunkt. Jo tættere man er på udløbsperioden, jo nærmere er kursen på 100, hvorfor der så ikke er så stor risiko i forbindelse med salg af huset og dermed opsigelse af lånet. Med F1 må kursudsvingene være mindre (alt andet lige) end på et F3, og da man ikke kender et eventuelt salgstidspunkt, så forekommer det mig sikrere at fortsætte med F1 lånet, da udløbsperioden maks være ét år væk.
    (Vi påtænker at flytte indenfor 2-4 år)

    Derfor er det smarteste måske at vælge et F3, hvis vi er sikre på, at vi flytter om lige omkring udløbsperioden og ikke senere.

    Mht. de korte lån (6md refinan), så virker det helt håbløst, da bankerne optager lån i baggrunden over potentielt flere år, som så kan være svære at komme ud af – trods skift i rente hver 6md. Så dem har jeg slet ikke overvejet.

    Min bank anbefaler både F3 og de korte lån og tilbyder faktisk slet ikke F1 lån længere til nye kunder. Årsagen til dette forsvinder lidt hen i det uvisse for mig, men måske er der nogen, som har et bud på det?

    Så mine spørgsmål er:

    1. Er det korrekt opfattet, at hvis der er usikkerhed omkring timing af et eventuelt salg, så er det smartest at beholde et F1?
    2. Hvis man er sikker på at blive boende i ca. 3 år, er det så en bedre deal at tage F3 eller er der en catch, som jeg ikke kan se?
    3. Er det korrekt opfattet, at de korte lån kan blive dyre at komme ud af?
    4. Nogle bud på, hvorfor F1 er forsvundet fra paletten?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.