Bolig i forbindelse med Skilsmisse

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • SalokinForfatter
    Indlæg
  • #95653
    SalokinForfatter

    Hej Alle

    Jeg skal til at skilles. Vi ejer et rækkehus som vi skylder 1.835.000 kr. i Huset. Huset er vurderet til 3.600.000. Min eks vil gerne sælge, og jeg vil gerne blive boende. Jeg har nu haft kontakt til Jyske Bank og Nordjyskebank og de begge sagde at jeg vil sidde alt for stramt, da de SKAL regne således: Et fastforrentet lån over 30 år med afdrag.

    Hvad kan jeg gør for at beholde huset?

    Findes der ikke en bank som ikke regner med denne model, hvor de regner med den dyreste 30 års fastforrentet lån med afdrag? Vi har idag en F3 lån 10 års afdragsfrit.

    Min løn ligger på 33.000 kr om måneden. Har et lille firma som giver et lille overskud hver år på 210.000 kr. Vi har 2 børn hvor jeg får boligydelsen for det ene barn. Vi splejser lige op. Vi har ingen Bil. Og har et personligt lån på 116.00 kr Kan nogle komme med et godt råd?

    #225130
    testForfatter

    Er der mulighed for at du enten kan overtage det billigere, stadig lade ægtefælden eje en del eller leje noget af det ud? Ved godt der ee problemer indbygget i alle forslagene men det kunne være mulige løsninger.
    Er vurderingen virkeligt den realistisk slagspris? Mange huse handles under vurderingen.
    Kunne din ægte fælde accepterer et pante brev som en del af løsningen så du måske kunne undgå at optage nye lån? Du skal natuligvis ha en advokat på.
    Er der en værelse eller område i huset du kan leje ud for at øge din indtægt?
    Bankerne vurdere ikke ens men måske har de faktisk ret i at du kommer til at side for stramt.
    Et lån på 3.6 eller faktisk 3:7 lyder som meget til 33

    #225132
    thsvForfatter

    Tests udregning forstår jeg ikke meget af, da trådstarter jo ikke behøver at belåne egen halvdel af friværdien.
    Den samlede gæld vil være:
    Eksisterende RK-lån på 1,835 mill.
    ½-delen af friværdien, maks. 1,765M/2=ca. 900K inkl. omk. til låneoptagelse.
    Eksisterende lån på 116K
    Altså ca. 2,85 mill. i alt i gæld, der er alt for meget til en person, med mindre man tjener 8-900.000 kr årligt.

    Du må nok indse at rk.huset skal sælges og du skal finde en bolig til omkring 2 mill. i købspris.
    Og det er korrekt at bankerne/realkreditforeningerne godkender efter 30-årigt lån med afdrag!
    Har du overvejet din situation hvis den korte rente stiger til 4-5% med en gæld på små 3 mill.?

    PS: du skriver om boligydelse for det ene barn, mener du børnepenge?

    #225134
    SalokinForfatter

    Tak for jeres input. Ja, jeg får børnepenge for det ene barn. Det er også nedtur så at huset er steget så meget i værdi. Vi købte i sin tid for 1.800.000

    #225136
    SalokinForfatter

    Begge banker sagde at hun skulle have 300.000 kr. For at købe hende ud.

    #225138
    testForfatter

    Du har naturligvis ret Thsv naturligvis jeg havde sådan set overhovedet ikke regnet på det. Det overlader jeg trygt til dig. Der nok også noget gælde i virkedomheden som vi jo ikke ved noget om ikke ar det ændre i at du har ret i din betragtning,

    Så når du siger 300.000 kr er bankernes vurdering af en slagspris 3.6 men 0,6 oven i lånet.. ?

    Er vi så ikke besnærende tæt på?

    #225140
    testForfatter

    Ps nu om alting er at du naturligvis skal ha en advokat på. Man laver ikke en skilsmisse selv. Firmaer skal der også tænkes på.

    #225142
    SalokinForfatter

    Undskyld jeg har skrevet forkert. Den er vurderet til 2.600.000. Min fejl

    #225144
    SalokinForfatter

    Firmaet er kun mit. Står kun i mit navn. Vi var aldrig gift. Det er en enmandsvirksomhed så alt overskud er din løn. Så de 17.500 kr den har i overskud hver måned skal du vel ligge samme på de 33.000 kr i løn. Så jeg forstår ikke bankerne. Er det mon bange når det er en lille virksomhed. Kan det være derfor?

    #225146
    thsvForfatter

    Nej, vi er ikke besnærende tæt på, Test!

    Nu er der jo nærmere tale om køb af en ejendom til 2,6 mill. med kun 300K i udbetaling, altså gæld på 2,3 mill. stadigvæk alt for meget.

    Mit forslag var jo køb til 2 mill. med 900K i udbetaling og dermed kun 1,1 mill. i gæld, under det halve.

    Går ud fra at der ikke er yderligere gæld i firmaet end det personlige lån på 116.000 kr.

    Til Salokin:

    Prøv at lægge et budget, men baseret på RK-lån på 2 mill. og et banklån til 5% på 300K og alle de udgifter I begge har nu.
    Der skal mindst være 8.000 i rådighedsbeløb til en voksen og 2 “halve" børn.
    Afsæt 90.000 kr årligt til RK-lånet (netto).

    Hvis banken kan være stensikker på din indkomst fra firmaet kan du formentligt godkendes til køb for 2 mill. med de 200.000 kr du får i hånden fra salget (efter indfrielse af personligt lån). Uden disse nok nærmere 1 mill. i gæld.

    #225148
    SalokinForfatter

    Det forstår jeg ikke hvordan? Vi skylder 1.835.000 på et hus der er vurderet til 2.600.000. Det er det jeg tror banken ikke er, med hensyn til firmaet. Selvom firmaet har kørt siden 2009..

    #225150
    thsvForfatter

    Din gæld efter skilsmissen:
    1,835 mill. i RK-gæld
    300K til Eks’en
    116K i personligt lån
    omk. til låneomlægning og tinglysning af nyt skøde.
    Samlet gæld altså ca. 2,,3 mill.

    Ligesom eks’en har du en friværdi på ca. 300.000 kr, jeg ville endda vurdere at eks’en skulle have 340-350.000 kr, hvis de 2,6 mill. er en realisttik salgspris. Der vil jo være små 700.000 kr efter et evt. salg til 2,6 mill. og salgsomk. betalt.

    Som enlig med børn er selv 50.000 kr brutto om måneden ikke nok til at servicere en gæld på 2,3 mill.

    Men prøv dog selv at lægge et budget og regn med alle de udgifter I har nu plus de 90.000 kr til RK-lån og 20.000 kr til banklån, begge årligt.
    Husk at du skal betale topskat og husk at fratrække alt, såsom pensionsopsparing.
    Jeg vil vurdere at du mangler ca. 3.000 kr om måneden efter skat.

    #225152
    SalokinForfatter

    Ja kun hvis man tager den dyreste 30 års lån med afbetaling. Tak for jeres svar..

    #226564
    UrtossenForfatter

    Behold huset 🙂
    Lav en aftale med eks konen om at du betaler alt , og del pengene når du en gang sælger huset .

    Hvis der er stor friværdi , så deler i de penge … Men husk at det du indbetaler imens du bor alene i huset er dine penge …

    Dvs : I deler værdistigning !! Imens I ejer huset sammen så deles rentefradrag på lån .

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.