Hvordan foregår det???

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87615
    AnonymForfatter

    Hvordan foregår en kreditvurdering hos de mange udbydere af lån?
    Ud over rki er det så nogen fælles portal de bruger eller hvad?
    Kan også se at bag mange af dem er det det samme firma som står bag.

    Jeg har prøvet hos mange diverse udbydere af lån, men får afslag fra dem alle.

    Jeg har gott job og kan altid opfylde de krav som er, f.eks alder, indkomst, ikke registreret hos rki, og så videre.

    Kan ikke forstå at de ikke kan låne mig et beløb på 50.000 kr

    Hvordan gør de?????

    #111134
    fk2001Forfatter

    Generelt bruger lånudbydere RKI. Har RKI vurderet at du er i risikogruppen ville nogle sortere dig fra uden yderlig undersøgelse. Andre ville være til at tale med, sålænge du ikke er registreret som dårlig betaler.

    Jeg fik afslag på et KASH kredit kort på trods af jeg opfyldte deres krav med en solid margin. Jeg har boet i udlandet ad flere omgange og jeg formoder derfor at jeg høre til i risiko gruppen. Det kan så diskuteres men de kan altid augmentere for det. Jeg havde dog ikke problemer med at låne til bolig, og ingen af kreditforeningerne eller bankerne havde nogle problemer med at godkende mig til boliglån. Men det er jo også svære at smutte til udlandet med en bolig på nakken end et “godt brugt" kreditkort.

    Ting der tæller negativt er bopælsområde og hyppige flytninger. Listen er sikkert lang – måske kan andre tilføje mere.

    #112096
    EmerpusForfatter

    Der er mange faktorer og de varierer sikkert også fra sted til sted. Generelt vil jeg dog mene at man kan opdele nogle af kriterierne i 3 hovedgrupper:

    1: En beregning af dit rådighedhedsbeløb ud fra din nuværende økonomi. Er der overskud til at betale mere gæld end man evt. har i forvejen?

    2: Din evne til at vise at du er god betaler. RKI er oplagt et grimt sted at stå i den forbindelse, men renter af for sent betalt skat på selvangivelsen eller andre indikationer om dårlig betalingsadfærd kan også tælle hårdt i bedømmelsen.

    3: Stabilitet, hvilket siger noget om risikoen for at dine økonomiske forhold vil ændre sig (til det værre). Man kan f.eks. se på hvor længe man har haft same arbejde, bolig, pengeinstitut, A-kasse m.v. Mange skift eller kort tid samme sted vil sandsynligvis være med til at give dig en mere risikofyldt “profil".

    #112156
    AnonymForfatter

    fk2001: Generelt bruger lånudbydere RKI. Har RKI vurderet at du er i risikogruppen ville nogle sortere dig fra uden yderlig undersøgelse. Andre ville være til at tale med, sålænge du ikke er registreret som dårlig betaler.

    Det forstår jeg ikke. RKI vurderer vel ingenting. Enten er du 1: Registreret dårlig betaler i RKI, eller også er du 2: Ikke registreret dårlig betaler i RKI.

    Eneste mellemvej er, at du kan have en registrering, som RKI’s kunder ikke kan se endnu, men det falder sådan set ind under kategori 2.

    #112160
    AnonymForfatter

    Experian som driver RKI-registret laver meget andet.
    Umiddelbart fandt jeg ikke på deres hjemmeside noget der lignede kreditvurdering af andet end virksomheder, men for privatpersoner kan man naturligvis også komme med sin mening. Du er vel ikke i tvivl om at postnummer og boligform/ejendomsvurdering, belåning osv. giver en antydning af folks betalingsevne. Det er offentlig viden. Udfylder låntager så et helt spørgeskema, så er grundlaget bedre.

    De ‘hurtig-lån’ man kan få i forretningerne er – udover opslag i RKI – baseret på sådanne computerprogrammerede vurderinger.

    Der har i medierne været kritik af om Experians vurdering er baseret på noget fornuftigt/solidt, men på den anden side så vil JEG da have lov til at undlade at låne MINE penge ud til nogen som Experian vurderer som ‘muligvis tvivlsomme’ – eller som min rengøringshjælp vurderer som ‘sikkert problematiske’ for den sags skyld. Det bestemmer jeg, ikke låntager.

    #112178
    AnonymForfatter

    Hmmmm, lad os lige slå en ting fast, RKI laver ikke kredit vurdering. Du kan stå som dårlig betaler eller ikke være i deres register. Der er 2 muligheder ved RKI hvis du altså er der, der er det åbne system som kan ses af alt og alle hvis man betaler for denne service eller du kan stå i det lukkede system som typisk kun kan ses af den virksomhed der har indberettet dig.
    Hvis en finansieringsudbyder afviser dig grundet en registering grundet RKI skal dette oplyses, med navnet på den virksomhed der har inberettet dig.
    Det finansieringsudbyderne typisk kigger på er ikke nødvendigvis din indkomst, men mere stabilitet i livet, herunder:
    Hvor mange år har du haft din nuværende bank
    Hvor lang tid har du haft din nuværende bopæl
    Hvor lang tid har du været i en akasse
    Hvor længe du haft samme arbejdsgiver

    En havde fået et afslag på et Kash kort. Jeg vil tro at det skyldes mange skiftene bopæle. Hvis du har mange skiftene bopæle inden for en given periode er du et usikker kort.

    Bankerne ville så godt springe til med penge. Det kan vel ikke komme som den store overraskelse da jeg formoder de har en smule sikkerhed i boligen, man har måske sin lønkonto i banken og måske også en pensionsordning. Samlet set har banken mere “fat" i kunden end et finansieringsselskab da de på ingen måde har nogen form for sikkerhed i andet end det du vælger at fortælle dem.

    Buttom line er at kreditvurdering af kunder er en støre videnskab hvor der virkelig tjenes store summer af penge, da et dårligt vurderingsværktøj kan koste en udbyder rigtig mange penge og omvendt hvis værktøjet er godt kan sikre udbyderen minimale tab.

    Husk på i Danmark har man ingen mulighed som at registresammenkøre oplysninger, som man kan i Sverige.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.