Sidste 4 år med RealKredit lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • RejseSparForfatter
    Indlæg
  • #95618
    RejseSparForfatter

    Hej,
    Næste år skal jeg tage stilling til, om vi skal refinansiere en F5 lån (Nordea på 1,237% + Bidragssats på cirka 0,8). Det vil være på 470k, og der vil kun være 4 år tilbage af betalinger fra det tidspunkt hvis vi fortsætter med at betale som i dag.

    Vi har samtidig investeringer der overstiger restbeløbet. Cirka 1M i gode indeksfonde via Nordnet og via Banken med en spredt risiko som jeg er glade for (har lært en del om investering herinde, og via bøger og bogleheads). Jeg vil gerne kunne trække mig fra arbejdsmarked om 7-10 år – helst inden jeg er 50. FIRE princippet!

    Jeg tænker lidt må min muligheder, og ville være glade for andre synspunkter 🙂

    Fortstat som i dag med at indbetale til pension+investeringer+RK (måske med F1)
    Betale hele RK fra investeringer?
    Lave om på RK lånet til 10år eller længere?

    Vi tjener OK – måske en 50k om måneden tilsammen efter skat og pension. Vi regner med at blive boende, ingen store forandringer med livsstil. Lejligheden er i storbyen med værdi på 3M.

    Tak på forhånd 🙂

    #224728
    ABDForfatter

    Hvis du regner med pension om 7-10 år antager jeg dine fri midler er placeret i lavrisikoinvesteringer med dertilhørende minimalt afkast. Jeg gætter på dette er noget under hvad du skal betale på din F1, hvorfor du bør betale lånet ud. Men igen man er nød til at kende placeringen af dine frie midler.

    Og så skal du selvfølgelig have tilstrækkeligt med frie midler til at kunne leve pensionslivet indtil du når en alder hvor du kan begynde at bruge af dine pensionsordninger. Ellers er der jo ingen ide i at betåle lånet ud for så blot at optage nyt lån.

    Personligt har jeg det lidt anstrengt med gæld og vil nok, hvis pension ikke er blandet ind i det, vælge at betale lånet ud.

    #224730
    thsvForfatter

    Nordea har lige refinansieret F5-lån til 0,5285% og givet at renten ser ca. sådan ud om et år ville jeg blot beholde F5-lånet til udløb.
    Evt. med hele 5 år til lånet er udbetalt, hvis dette ikke koster for meget i gebyr.
    Jeres afkast på investeringerne er jo uden tvivl over 1,3% om året.

    #224740
    peter holm larsenForfatter

    Rejsespar,

    Det er velment at spørge herinde – men skal man svare bare nogenlunde seriøst og kvalificeret – skal man vide væsentligt mere end det i oplyser. Men jeres spørgsmål kan et hvert svar du.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.