Trump – Og boligrenten

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • NøragerForfatter
    Indlæg
  • #95578
    NøragerForfatter

    Hej alle i kloge hoveder.

    Hvordan forudser i boligrenten opføre sig, her efter sejren til Trump, og hvor alle markederne falder.

    Jeg er selv ikke i tvivl om at pengene på den helt korte bane vil strømme mod sikre havne (Obligationerne). Men hvad på den lidt længere bane.
    Jeg skal selv omlægge lån 01-03-2017. Jeg ville være mere “sikker" på en lav rente hvis det var allerede 01-01-2017.

    Så: Hvor tror i renteniveauet på 30 års fastforrentet vil være om et år?

    #224176
    peter holm larsenForfatter

    Hej Nørager,

    …. langt fra sikkert dine forudsigelser holder stik. Markederne søger stabilitet og man kan sagtens forestille sig at det forhold at Replubikanerne har flertal i kamrene giver mere stabilitet. At markederne falder er kun krusninger – markederne falder næsten lige så mange dage som de stiger.

    Trump har netop meldt klart ud han ønsker en langt mere ekspansiv økonomi – det taler teoretisk mod højere renter. Empirisk og teoretisk kan låne renterne ikke komme meget længere ned en til en negativ kortrente på ca. – 0,5 % da det vil medføre eskalation af lån til det maksimalt mulige.

    Så forventningerne er nok mere realistisk at renterne vil være uændret eller stige svagt.

    #224180
    Hr MForfatter

    Hej,

    Jeg sidder også med overvejelser omkring de fremtidige renter ift. omlægningen af boliglån. Umiddelbart kan man jo kun gisne om, hvad
    Trump effekten vil være. Jeg er enig med dig Peter jf Trumps udtalelser omkring ekspansiv økonomi og forventer en stabilisering, dog med en svag stigning, men jeg er ikke så positiv som dig på længere sigt og frygter at renten vil stige støt.

    Personligt overvejer jeg, at lægge om til Jyskes 15 årige 1 % til kurs 98 – hvad er jeres holdning til det lån? – vi er pt. i jyske f1.

    Overvejelsen er ganske simpel, at stoppe mens legen er god og kommer i sikker havn…

    #224188
    testForfatter

    desvære tror jeg at udbudet for penge de næste mange år vil være større ind efterspørgspørgslen eller måske rettere de udlån som der tillades.

    Derfor tror er den korte rente holder sig lav og at både den korte og lange rente holder sig i relativt ro.

    Jeg tror ikke vi kommer til at se voldsomme ændring med mindre vi rammer en ny højkonjektur hvilket jeg tvivler på.

    Hvad trump vil tror jeg ikke selv han ved. Han er kommet til magten basseret på den middelklasse i USA der har sit deres job forsvinde til Mexico og kina. At indføre nye told og handels barier vil store det af de amerikanske virksomheder arbejde i mod og han har jo også selv i sine virksomheder outsorced arbejdet til lavt løns landen 🙂

    #224234
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test og Nørager,

    Du er det altid svært at spå om fremtiden – og endnu sværere at forholde sig vil betegnelser som “voldsomme ændringer".

    Men for at lade fremtiden tale, se er der i Børsen i dag en artikel om renteforventningerne og baggrunden herfor. Der spås en stigende rente i kommende år – på 1-2%. Tja det betyder jo ikke mere end 20-30 kurspoint – så er det voldsomt?

    Fakta er at kurserne siden valget i USA i Danmark er faldt historisk meget på de få dage. Faktisk har der ikke været større kursfald i de sidste 3 år. Er det så voldsomme fald – tja.

    Men jo alle kan have en holdning til fremtiden – men det gør ikke, a de alle er lige kvalificerede.

    #224244
    testForfatter

    Vel de kvaliciferede svar må jo så være dem der har ret. Jeg tror ikke trump giver vækst og en stigning i rente på 1 til 2 procent er intet og selv hvis der var 1 til 2 procent point er der stadig en lav rente,
    Hvis aktierne falder presser det også renterne ned.

    #224264
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    Jeg er enig med dig i at vi nok ikke ser voldsomme rentestigninger, hvor renter stiger med 2 cifrede procentpoint.

    Men påstanden om at hvis aktierne falder så presser det renterne ned – er gammel teori der er forkastet i dag.

    Aktiekurserne er i dag tæt på det højeste niveau – og skulle din teori passe skulle renterne så være høje. Men renterne er også historisk lave.

    Ja hvorfor – er for teoretisk at forklare her, men skyldes at forudsætninger om paratooptimalligevægt ikke kan anvendes i økonomisk teori.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.