2x realkreditlån – kan det betale sig?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Kristian ThorsenForfatter
    Indlæg
  • #95514
    Kristian ThorsenForfatter

    Hej alle,

    Jeg er ”ny til lån”, men skal købe en ejerlejlighed til omkring 2,75 millioner kroner med min kæreste.

    Vi forventer at smide 250.000 kr til udbetaling (udover udgifter m.v til tinglysning, gebyrer etc.).

    Jeg har kigget lidt på hvordan man kan sætte sit lån op, og ønsker en vis fleksibilitet men også sikkerheden i et fastforrentet lån. Jeg er især blevet lidt varm på tanken om at lave en besparelse på bidragssatsen på lånet (hvis dette overhovedet er muligt).
    Pt. har jeg kigger på følgende, som jeg meget gerne vil have hjælp til om det virker dumt eller fornuftigt.

    Optagelse af følgende realkreditlån (Realkredit Danmark i dette tilfælde):

    Fastforrentet 2% lån, Belåning 0-60% m. vægtet bidragssats på 0.4581: kr 1.650.000

    Variabelt F5 lån, Belåning 0-80% m. vægtet bidragssats på 0,6811%: kr 550.000

    Banklån, variabelt 5.75%: kr ~300.000

    (Danske Bank er pt. ikke villige til at gå længere ned i banklånsrente, men kun lave besparelser i form af gratis lånoptagelse af banklån og 50% besparelse på visse gebyrer på realkreditlånet).

    Jeg har også fået tilbud på lån fra Jyske Bank (5.0% lån) m. BRF kredit samt Sparekassen Sjælland (3.5% lån) m. Totalkredit men endnu ikke regnet på disse. Især kursskæring, bidragssatser, og gebyrer gør sammenligningerne uoverskuelige synes jeg. Men arbejder pt. på et sammenlignings værktøj i Excel.

    Hvis mine beregninger er rigtige er der godt og vel 3670 kr i besparelse første år på bidragssatsen alene.

    Håber det giver mening – på forhånd tak. 🙂

    #223226
    thsvForfatter

    Nej, for der er en alvorlig fejl i dit regnestykke.

    0-60% 2% med afdrag har bidragssats på de 0,4581% som du skriver, men herefter kommer det næste lån 60-80% F5 med afdrag, som koster 1,5252% i adm.bidrag, da intervallet 0-60% jo allerede er brugt.

    Ved fra 2. tråd at Jyske Bank tilbyder samlet rente på 1,1% som 2.prioritet 60-80%, Jyske F1, et noget bedre lån, som heller ikke er bundet i så lang tid, og for øvrigt har lavere afdrag, da ydelsen udregnes udfra totalrente for dette, hvor RK-F5 nærmest er et serielån med over 3% i afdrag 1. år.

    Og bemærk at vælger du afdragsfrihed på 2% lånet vil RD beregne 0,3252% i tillæg ved en RK-belåning over 60%, som der tydeligvis er tale om her.

    #223228
    thsvForfatter

    Se evt. tabel over bidragssatser her:
    http://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/bidragssatser/
    Dit skitserede F5-lån kan dog blive lidt billigere ved at vælge F5T.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.