Boligkøb i familien

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • SPRUDForfatter
    Indlæg
  • #95507
    SPRUDForfatter

    Hej.

    Jeg står i en situation, hvor jeg ikke selv har råd til at købe en ejerlejlighed.
    Mit spørgsmål er, om min mor kan være med ind over handlen, så hun f.eks. kommer til at eje 50% af lejligheden?
    I så fald, hvordan kan det lade sig gøre?
    Er der andre muligheder?

    På forhånd tak!

    #223124
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke har råd må du jo bo til leje. Easy peasy…

    #223128
    SPRUDForfatter

    Hej Michael.

    Tak for dit hjælpsomme svar.

    Nu er det sådan, at hvis man finder en lejebolig i København, er den ofte dyrre, end en ejerlejlighed, i samme stand og størrelse.

    Hvis du ikke kan hjælpe med mit spørgsmål, eller ved om det kan lade sig gøre, så spild ikke din egen tid her 🙂

    Tak.

    #223130
    MichaelForfatter

    Så lad mig forklare hvorfor et “mor-køb" er en dårlig idé.

    1) Der skal lægges 5% kontant udbetaling jf. nye regler. For en lejlighed til 2 mio betyder der altså, at din mor skal lægge 100.000 kr. kontant eftersom jeg antager at du ikke har 50.000 kr. Reelt forærer din mor dig 50.000 kr. i den forbindelse.

    2) Din mor vil modtage halvdelen af rentefradraget ligesom hun skal betale halvdelen af ejendomsværdiskatten (trækkes automatisk på skattebilletten)

    3) Hvem skal vedligeholde lejligheden herunder hvem skal nyde godt af evt. værdistigning i forbindelse med renoveringer?

    4) Hvis du på et tidspunkt ikke kan betale længere ryger din mor med i faldet. Hun vil stå som solidarisk meddebitor på lånene og vil derfor blive afkrævet fuld indfrielse af lånene hvis det kommer så langt. Med andre ord kan hendes økonomi ligge i ruiner efterfølgende pga. DIT lejlighedskøb.

    Hvis du absolut SKAL ud i en ejerlejlighed så er et regulært forældrekøb at foretrække, men det kræver at din mor kan og vil bære hele den økonomiske risiko. Du vil så være lejer i din mors lejlighed og hun vil stå som eneejer.

    Hvis hverken din eller din mors økonomi er prangende er eneste rigtige løsning at sætte tæring efter næring dvs. flytte i en lejebolig du kan betale. Hvis den så ligger måske 20-30 km fra Rådhuspladsen, ja så er det jo sådan det må være. Der kører stadig S-tog helt til Frederikssund, Hundige, Farum osv. Det er ingen menneskeret at bo i brokvartererne trods alt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.