Hvordan sammenligner i ydelsen mellem boliglån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • peter holm larsenForfatter
    Indlæg
  • #95495
    peter holm larsenForfatter

    Kære debatører,

    Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres vurdering på følgende.

    Som bekendt er renterne faldet meget de seneste år.

    Lad os antage jeg har en god vend der har et boliglån på 10% og han nu har været i banken og klage sin nød – da han kun lige akkurat kan få sin økonomi til at hænge sammen (eller reelt ikke kan). Banken har indvilliget i at nedsætte renten til sølle 4 % på en betingelse!

    Min bekendte har tidligere haft en ydelse på 10.000 kr. pr. måned på lånet. Banken har stillet i betingelse han bruger rentebesparelsen på lånet til yderligere afdrag – og har bedt ham forsætte at forsætte med at overføre 10.000 kr. til boliglånet.

    Og med den forudsætning at misligholder han derefter lånet opsiges det. Han var naturligvis glad over at have sat underskriften på aftalen – selv om den ikke gav ham større råderum nu og her – men dog en væsentlig kortere afvikling af gælden.

    Men så kommer problemet, da han kommer og fortælles mig historien. For som jeg ser det kommer min bekendte til at side endnu hårdere i det efter låneaftalen, da ydelsen er uændret på lånet – men jo kun før skat!

    Mener I det er fair af banken at oplyse ham, at han ikke kommer til at side dyrere i det og er det en fyldestgørende rådgivning efter jeres vurdering?

    #222942
    MichaelForfatter

    Din bekendtes personlige skatteforhold har intet med dette at gøre. Banken yder en fin gestus ved at nedsætte renten. I øvrigt ville din bekendte alligevel komme i præcis samme situation på et tidspunkt også med et lån på 10% fordi rentedelen gradvist fylder mindre efterhånden som gælden afdrages hvorved nettoydelsen stiger

    #222944
    peter holm larsenForfatter

    Hej Michael,

    Ja det er en fin gestus banken ydede – men nok affødt delvis af at han havde fået et tilbud fra 2 konkurrerende banker på en rente på 4 % også – så måske mere et spørgsmål om at miste et udlån.

    Men ikke helt enig i at min bekendte ville komme i præcis samme situation på et tidspunkt.

    For det første er han nyuddannet og startet på sit første job for knap 1 år siden – så han har en klar og velbegrundet forventning om at stige i løn over de kommende 5-7 år. For det andet har han et forbrugslån (desværre) med høj rente han afdrager alt hvad han kan på, hvor renten er 15% – som han tidligere har forventet at have afdraget om ca 4 år – som svarer til restløbetiden.

    Og forbrugslånet er væk ca. 4 år vil hans økonomi være væsentligt forbedrer – men hans problemer er at komme gennem de næste 4 år – sådan rent økonomisk.

    Men bankens omlægning – medfører " med ordlyden du kommer til at side dyrere" til at medføre at han nu næsten med garanti nu “uforvarent" pga rådet fra banken styrer mod økonomisk kolaps – da han ikke vil have økonomisk råd til både af afdrage forbrugslånet og boliglånet – og må misligholde et af dem – men den risiko at han bliver tvunget til at sælge sin andelslejlighed – som han har købt godt nok et højt beløb, men til en meget fordelagtig pris pga reglerne i andelsboligforeningen. Hvor han har en andel helt centraltbrliggende i København med formidabel udsigt til 2,5 mio. kr. og en husleje før forbrug på 2.800 kr. og på 212 m2.

    Lejligheden vil som banken også siger altid kunne sælges på 1 dag – men hvad nytter det!

    #223030
    peter holm larsenForfatter

    Udfordringen er jo blot at Jaffarlending ikke er godkendt af myndighederne i Danmark. Deres webside opfylder ej heller betingelserne for markedsføring i Danmark. Så tænker indlægget nok bliver censoreret.

    #223042
    thsvForfatter

    Hvilke restgælde på lånene?
    Til hvilken rentesats (forbrugslånet) ?
    Hvor stor ydelse på forbrugslånet?

    En lejlighed på 212 kvm til 2,5 mill. som andel kræver for øvrigt en formidabel god indkomst, så måske er det bedste råd at finde en mindre lejlighed eller at få et par logerende, der kan hjælpe på økonomien.

    #223048
    HjemvendtForfatter

    Hvorfor kan jeg ikke få et realkreditlån?
    Jeg vendte for to år siden tilbage til Danmark efter flere år i udlandet. Jeg kunne ikke få et realkreditlån, selv om jeg havde fået at vide at det ikke ville være et problem, så jeg måtte finansiere mit meget billige huskøb gennem min danske bank. Jeg tænkte at jeg uden problem ville kunne ændre til realkreditlån efter et par år i Danmark, men jeg har igen fået afvist min ansøgning.
    Jeg har fast kommunalt job med en indtægt på 32000 før skat. Udover lån i huset har jeg ingen lån. Jeg skylder pt kr. 760000 på huset som lige er vurderet til kr. 1,3 mil. Jeg har gennem de sidste to år renoveret huset ud af egen lomme , da jeg jo ikke kunne låne, men vil gerne renovere yderligere og derfor omlægge til et realkreditlån på kr. 1 mil.. Jeg vil således få en ekstra udgift på kr. 200 om måneden, men jeg kan ikke låne.
    Jeg er gift med en udlænding, som grundet hans meget gode job for en udenlandsk regering (ikke EU), ikke bor i DK og jeg fik at vide af en af rådgiverne at det var grunden til at jeg ikke kunne låne og at jeg ville stå bedre hvis jeg ikke var gift på denne måde (30 års ægteskab)….. men jeg forstår overhovedet ikke hvorfor jeg ikke kan låne penge med baggrund i min indkomst alene. Hvad kan jeg mon gøre ???????????????

    #223050
    HjemvendtForfatter

    UPS….har lavet en ny tråd. Det var et uheld den endte her

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.