Belånings procent og bidragssatser?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AMEX loveForfatter
    Indlæg
  • #95480
    AMEX loveForfatter

    Hvordan beregnes belåningsprocenten??? Hvis jeg nu optager et 60% lån i RD Og bagefter optager 60-80% i et andet realkreditinstitut eller som privat pantebrev. hvad så? Er RDs bidragssatser så pludselig variable selvom de kun har 60% pantet??

    #222720
    peter holm larsenForfatter

    Nej det er lånets placering der afgør belåningsgraden. Så efterfølgende lån påvirker ikke tidligere optagne lån. Men som hovedregel vil et realkreditinstitut ikke yde lån hvis der er anden realkreditgæld i et andet realkreditinstitut.

    Så det tror jeg godt du kan glemme – at optage lån i et andet institut end det du allerede har.

    #222726
    thsvForfatter

    Tja, lige præcis RD er lidt specielle, ved at de beregner det høje tillæg for afdragsfrihed hvis man f.eks. belåner således:
    0-60% 2% afdragsfri
    60-80% ½% 10 år med afdrag.

    I de andre RK-institutter beregnes adm.bidrag for de 2 lån korrekt efter belåningsprocenten.
    Men f.eks. Nordea tilbyder jo ikke ½% 10 år.

    Når man låner resten et andet sted er RDs belåning jo stadigvæk 0-60%, så kan man få nogen til det er det en fordel med det lave tillæg for afdragsfrihed hos RD op til 60%.
    Har hørt om flere, der har fået prioritetslån i banken i låneintervallet 60-80% for 2-2,5% hvilket er sammenligneligt med adm.bidrag for RK-lån med variabel rente i det interval.
    Tvivler på at et andet RK-institut vil give dig tillægslån uden at kræve at du omlægger hele belåningen til dem.

    #222730
    peter holm larsenForfatter

    Hej Thsv,

    Prøv igen at læse mit indlæg. 3. og 4. sætning! Er det ikke så godt som præcis det samme som jeg skriver!!!!!!

    Med hensyn til prioritetslån er forholdet at der er renten ikke fast, men fastsættes ved forhandling mellem kunde og bank. Jeg har pt faktuel kendskab – ikke bare noget jeg har hørt!! – til renter i intervallet 60-80% med en rente dd på 1,4% pro anno.

    #222734
    thsvForfatter

    PHL: Ikke dit indlæg, jeg svarer på, men derimod Trådstarters oplæg!

    Og præciserer jo voldsomt omkring RDs regler og gør opmærksom på prioritetslånsmuligheden som du ikke nævnte!
    Som du skriver det, kunne man let få det forkerte indtryk af RDs regler!

    #222774
    AMEX loveForfatter

    I hvilken bank kan man finde 60-80% til 1,4%? Og hvis jeg indfrier 60-80% gælden hos RD. Hvad så med pantebrevet? Skal det ændres? Den anden bank skal jo have pant bag RD. Kan man genbruge stempelomkostninger, når lånet deles og det nu er 2 kreditorer?

    #222778
    peter holm larsenForfatter

    Hej Amex,

    Som oftest vil banken stille krav om at du har realkreditlånet i deres tilknyttede realkreditinstitut.

    Så ikke bare lige at have et realkreditlån i RD, et prioritetslån i Nordea, og et boliglån i Jysk.

    Ikke det er umuligt – men tæt på – men vil så næsten garantere du dermed vil blive tilbudt en højere rentesats.

    Du kan genbruge stempelmærker mellem flere kreditorer.

    Nu du spørger hvilke banker er det et super godt spørgsmål – jeg har håbet en på et tidspunkt ville stille. Jeg har lavet en forespørgsel til FT om bankernes indberetning af renter, fordi en debatør her oplyste meget høje indlånsrenter og ikke ville oplyse pengeinstituttet hverken ved navn, by, region eller lignende. Så jeg spurgte på alle ca. 100 pengeinstitutter – kæmpe arbejde for mig og FT. Men resultatet var desværre nedslående for resultatet viste at debatørens påstand var i strid med sandheden. Sådan er der desværre nogle der elsker at prale og lyve.

    Men min agtindsigt omfattede også udlånsrenter – og uden at navngive et specifikt pengeinstitut vil du finde dem blandt Danske Bank, Nordea eller Jyske Bank. Det kan være 1 blandt dem, 2 af dem eller alle 3. Men kræver du samler flere forretninger hos bankerne 🙂 er jeg ret sikker på. Jeg har selv efterfølgende fået min rente sat ned til 1,4% – så helt spildt var mit arbejde ikke.

    Men træls at der er løgnere herinde!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.