Enlig forsørger – bygge nyt hus?

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #222602
    GiraffeForfatter

    Godt at se, at der er muligheder.

    Håber der også kommer det i “mit" område – lige nu er de nyere huse enten lige i underkanten størrelsesmæssigt (knap 100 m2 med f.eks. 1 reelt værelse og 1 mindre værelse, men uden bryggers eller et tredje værelse til “opbevaring") – sådan et kan man til gengæld få til ca. 1,5 mio., så prismæssigt holder det jo, også selvom det skulle være lidt større…
    Men det er som om, der er et spring op til + 155 m2 for den næste kategori af nybyg her i området, og så er vi til gengæld oppe i +2 mio. – bl.a. fordi grunden jo så også er nærmere de 1000 m2, end de omkring 4-500 m2, som de mindre huse ligger på…

    Som skrevet før ville drømmescenariet være, at nogle bygherrer kaster sig over “mellemkategorien" og bygger nyt på mellem 110-125 m2 i stedet, hvor man så ville kende prisen på forhånd, og på den måde kunne sikre sig mod uventede prisstigninger i byggeprojektet…

    #222604
    MichaelForfatter

    Der bygges næsten ingen fritstående parcelhuse på 110-120 m2 i dag. Det er ganske enkelt for dyrt pr. m2 i forhold til større huse. Børnefamilier i dag efterspørger typisk huse på 150-200 m2. Huse i din ønskede størrelse er typisk klynge- eller rækkehuse

    #222628
    ABDForfatter

    Jeg har en tidligere kollega som faktisk gjorde præcist som dig. Hun byggede et mindre parcelhus i udkanten og gik efter billigste model hos huskompagniet og sagde konsekvent nej til alle tilvalg. Et par år senere ville hun gerne flytte sammen med en kæreste og dennes børn, men nu var problemet bare at huset var svært at få solgt grundet placering og især husets ret lille størrelse (fandt aldrig ud af om det lykkedes). Så jeg vil anbefale dig at tænke dig godt om, det kunne jo være at dine fremtidsplaner ændre sig.

    Jeg er selv i de afsluttende faser af husbyggeri og som det allerede er nævnt kan jeg også skrive under på at du ikke kan/skal nøjes med “grundmodellen" der vil komme væsentlige tilkøb til ellers bliver det for surt. Dog har jeg ikke oplevet nogen problemer med budgetoverskridelse. Men tag dog og få en snak med de forskellige udbydere. Jeg kørte selv to forløb med Huskompagniet og Eurodan og fik valgt alt før jeg skrev under. Så du har jo faktisk mulighed for at få en totalpris på projektet før du skriver under. Og så syntes jeg da også du skal tage i banken og høre hvad du kan låne til.

    Personligt vil jeg dog være meget forbeholden mod at bygge nyt i udkanten, kommer selvfølgeligt an på hvor, men jeg mener den fortsatte demografiske kan gøre det til en tvivlsom investering. Se evt. efter et fornuftigt rækkehus eller lign. der er virkelig mange steder i udkanten hvor man får afsindigt meget for pengene.

    #222632
    GiraffeForfatter

    Tak for input.

    Det er helt rart at høre at der er andre end mig, der har fået så tosset en ide 😉 (for mit vedkommende dig endnu kun på tanke-stadiet).

    Jeg kan sagtens se pointen i dine råd og har selv tænkt tanken – især i forhold til størrelsen kombineret med pris. Min ide var dog at bygge et hus med tre værelser, så der i princippet er 1 værelse “for meget" i betragtning af at vi kun er 2 – så er der lidt at løbe på hvis man skulle møde en med barn (problemet vil selvfølgelig være der hvis man møder en med 2-3 børn men man kan jo ikke gardere sig mod alt) plus at huset (når det skal sælges) ville kunne fungere til singler/familier med 1-2 børn, som evt gerne ville bo lidt mindre for i stedet at have råd til flere andre ting (down-sizing skulle jo efter sigende være det nye sort?).

    Mht beliggenhed så er “mit område" en by en by med +15.000 indbyggere, så helt lille er den ikke (der er masser af mindre byer omkring den, men det er ikke dem jeg overvejer – i hvert fald ikke pt).
    Det nye her i byen er at de i et af nybygger-kvartererne har udstykket nogle mindre grunde på ca 600 m2, hvor de øvrige grunde typisk ligger på mellem 900-1100 m2, så det gør selvfølgelig prisen mere tilbærmelig (ca 350k og endda lidt mindre for nogen af dem).
    Så selve området fejler ikke noget, men derfor vil der jo altid være folk der hellere vil have/har brug for +180 m2 + at nybyggerkvarterene jo aldrig ligger lige så centralt som de ældre huse, da der ganske enkelt ikke er byggegrunde i centrum.

    Jeg vil fortsætte med at spare sammen og også tage en snak med banken når jeg er lidt tættere målet – så må vi se, hvad der er sket i forhold til renteudvikling, nybyg-priser, grund-priser mv i mellemtiden 🙂

    Men tak igen for input

    #222634
    ABDForfatter

    Det lyder fornuftigt.

    #222636
    GiraffeForfatter

    Til Michael der skrev at der sjældent bygges små fritliggende huse, så har jeg leget med tanken om at se om det var muligt at finde en, der ville være med til at bygge et dobbelthus – jeg har forhørt mig hos en boligadvokat og selvom grunde som udgangspunkt oftest er til “en families bebyggelse", så kan man nogle gange få tilladelse til opførelse af et dobbelthus alligevel (særligt selvfølgelig hvis en kommune har svært ved at komme af med grundene). Så det kunne da evt også være en mulighed- så er man jo to om at dele grundprisen plus at det evt ville være billigere at være to om at dele opførelsen af et dobbelthus.

    Jeg har ikke undersøgt det nærmere, da jeg lige ville høre fra advokaten i første omgang, om det overhovedet kunne være muligt, men dernæst bluver det jo på et eller andet plan pludselig et større projekt når man er to, der skal være enige + at man jo skal være garderet juridisk på en eller anden måde, så den anden part ikke pludselig får kolde fødder midt i processen, så i første omgang er det ikke ønske-scenariet, men nu må vi se.

    Dernæst er der jo muligheden for at en bygherre opfører nogle række- eller klyngehuse. Den ide ville jeg være mere hooked på, og sådan et projekt kunne jo også nå at komme i løbet af de næste ca 4 år (pt er der ikke noget på tegnebrættet i byen, men hvem ved?) 🙂

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.