2 % til 1. oktober

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • J.O.Forfatter
    Indlæg
  • #95464
    J.O.Forfatter

    Hej!

    Jeg skal have nyt lån pr. 1. oktober, da jeg har opsagt mit F1 lån. Jeg skal låne 2.560.000,-

    Jeg går efter et 2 % lån i BRF, og overvejer hvordan jeg gør det bedst.

    Kursen har den seneste uge svinget mellem 97 og 98, og gik lige netop over 98 i dag. Det giver mulighed for en fastkursaftale til 31/9 på 97,40.

    Hvad vil I foreslå? Bør jeg lave en fastkursaftale, eller er der andre muligheder? Kan jeg få et tilbud, og så optage lånet før 1/10, hvis kursen er rigtig god (eller hvis jeg kan se den begynder at falde)? Eller er man, hvis man får et tilbud uden fastkursaftale, så bundet til den kurs obligationen har 1/10?

    Mvh

    #222536
    peter holm larsenForfatter

    Du har mulighed for at indfri dit F1 lån straks så at sige pr dd og så optage et fastforrentet nu her. Det vil dog økonomisk næppe være fordelagtigt i forhold til en fastkursaftale.

    Det er vigtigt at kende forskel på flex og fastforrentede obligationer.

    Ved flex obligationer er det et låneprovenu du får – dvs en fast udbetalingsprovenue. Ændre kursen sig frem mod 1/10 stiger eller falder din gæld – du er således sikre et fastlåst antal kr. I udbetaling.

    Ved fastforrentede obligationer låser du hovedstolen ved underskrift. Falder kursen fra du har underskrevet låneaftalen vil du således få et mindre provenu udbetalt og kan i værste tilfælde ikke få nok udbetalt til du skal indfri dit flekslån.

    Så med mindre du har en passende kontant formue – er det hasard ikke at lave fastkursaftale ved fastforrentede lån.

    #222538
    peter holm larsenForfatter

    Uden fastkursaftale er det kursen typisk ca. 3-4 dage før 1/10 der afregnes til kursmæssigt og den er du bundet af så

    #222542
    J.O.Forfatter

    Ok, tak for svaret. Jeg må nok lave en fastkursaftale så.

    #222638
    J.O.Forfatter

    Hej

    Jeg har lige et tillægsspørgsmål til denne:

    Hvis jeg laver en fastkursaftale (aktuelt til kurs 97,90), har jeg så mulighed for at udnytte en yderligere kursstigning, hvis sådan én skulle komme på tale? Kan jeg “komme ud" af fastkursaftalen på tilbuddet?

    Alternativt; kan jeg få to tilbud på det samme lån i samme kreditforening? Ét med fastkursaftale og ét uden, og så benytte mig af det mest fordelagtige tilbud når vi nærmer os 1/10? Så vidt jeg ved, koster det mig ikke noget, hvis jeg ikke benytter mig af et tilbud jeg har fået i BRF.

    Mvh

    #222640
    MichaelForfatter

    Du vil altså både blæse og have mel i munden og det kan man som bekendt ikke. Når du sætter din underskrift på en låneaftale enten med eller uden kurssikring så er det naturligvis bindende for begge parter.

    #222642
    thsvForfatter

    Kurssikring er det samme som at optage lånet, da RK køber obligationer når kurssikringen er underskrevet og aftalt.
    Den lavere kurs i forhold til dagskursen dækker rente på obligation minus genplaceringsrente /sidstnævnte er pt. negativ.

    #222644
    thsvForfatter

    Du kan have 2 lånetilbud, f.eks. på 2½% og 2% og så benytte et af dem, tror du blander de 2 ting sammen.

    #222646
    J.O.Forfatter

    Hej Michael

    Tak for svaret. Det må betyde, at jeg har misforstået rådgiverens udsagn om, at vi kan komme ud af en underskrevet låneaftale på fastforrentet lån og i stedet vælge fx F1 uden problemer.

    Jeg vender det med ham.

    #222648
    J.O.Forfatter

    Hej thsv

    Tak for det – det lyder som om du har ret i, at jeg blander tingene sammen.

    #222650
    J.O.Forfatter

    Jeg har talt med rådgiveren igen, og jeg vælger et tilbud uden fastkursaftale. Jeg har mulighed for at fastlåse kursen med 5 minutters varsel på et senere tidspunkt.

    Tak for jeres svar.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.